"בתי בת כחודש. אילו גירויים כדאי לתת לה במהלך היום? האם כדאי לנסות ולהשאיר אותה עירנית ככל האפשר ביום?"
בגיל חודש כדאי וחשוב לתת לתינוק כמה שיותר גירויים חושיים שבאים לידי ביטוי
בתנועה, מגע וקול.
1. שימוש במנשא קשירה בתנוחת ערסול:
תנוחת ערסול הינה תנוחה פיזיולוגית והיא הכי מוכרת לתינוק עוד מהרחם. כשהתינוק
במנשא בתנוחה זו הוא חש בטחון ומרפה את גופו. את הגירויים התינוק מקבל מהתנועה
שאת נעה איתו (הולכת, מתכופפת, יושבת ועוד), מהמגע העוטף והתומך של המנשא
שמגדיר את גבולות הגוף + מגע ידייך מבחוץ (אפשר להוסיף טפיחות ומעיכות, נותן
תחושה כמו ברחם), מקולך ומהקולות שבסביבה שנשמעים לו עמומים, בנוסף התינוק חש
את פעימות ליבך. בשימוש במנשא קשירה הילד נחשף למגוון רחב של גירויים של מערכת
התנועה, השמע והמגע – והוא פנוי לקלות כיוון שהוא רגוע.
* שימוש במנשא קשירה בתנוחת ערסול מקל על גזים ועוויתות בבטן, כיוון
שבתנוחה זו שרירי הבטן רפויים.
* חשוב להשתמש במנשא קשירה בתנוחת ערסול לשני הצדדים.
* שימוש במנשא קשירה מומלץ מאוד החודשים הראשונים (אפשר גם לופי).
2. מגע – ניתן לחשוף ולגרות את התינוק עם שני סוגי מגע:
* מגע עמוק – מגע עם כל כף היד והפעלת לחץ עד לעצם, הישארות ושחרור
איטי. להתחיל מכפות הרגליים עד למעלה – רגל רגל.
* מגע טקטילי/עדין – גירוי הגוף עם האצבע, כפית, צעצוע, מעבר עדין על
העור הידיים, הפנים, הגב ועוד.
* רצוי לבצע את הגירויים במגע עם מינימום בגדים.
* ניתן להוסיף טפיחות, לחיצות ומעיכות בפלג הגוף העליון (בית חזה,
זרועות וגב וברגליים), על מנת לשחרר ולהגדיר את גבולות הגוף.
3. קול – שירה או הפקת קול מרגיע בעוצמה ובקצב מונוטוני (קבוע).
* השתמשי בקולך במקצבים ובטונים שונים בזמן משחק, נשיאה, רחצה של התינוק
* השמיעי לו צלילים כל פעם בצד אחר וראי את תגובתו.
4. מעקב אחר אובייקט – צעצוע קשור לחוט/פנייך/רעשן:
א. צעצוע קשור לחוט – גרי את מבטו והציגי את הצעצוע במרחק של 20-30 ס"מ
והזיזי פעם ימינה ופעם שמאלה, תוך כדי עצירה במרכז. התינוק לעקוב או לפחות
לנסות לעקוב אחרי הגירוי עד לנקודה מסוימת.
ב. פנייך – קרבי והרחיקי את פנייך מפניו של התינוק, עצרי מדי פעם וראי מה
תגובתו.
ג. רעשן – גירוי התינוק במבט או בשמיעה על ידי אובייקט נע ומרעיש – נצפה
לראות מעקב אחר אובייקט או הפניית הראש לצד שממנו בא הרעש.