מחשבונים

מחשבון גדילה   מחשבון הריון
 

כתובת הדוא"ל שלכם:


תינוקות > התפתחות התינוק

פענוח ציורי ילדים: שאלות ותשובות נפוצות

מאת: מיכל וימר | פורסם: 11/10/2015
פענוח ציורי ילדים: שאלות ותשובות נפוצות

האם ניתן לפענח שרבוטים של פעוטות? למה ילדים מעדיפים לצייר בשכיבה? למה ילדים נוטים לקרוע את הציורים שלהם? האם ציור במחשב חושף את עולמו הפנימי של הילד? ותשובות לשלות נוספות

ילדינו מציירים ציורים מגוונים, תוך שימוש בצבעים רבים, צורות ודמויות שונות, על דפים (ולצערנו גם על הקירות). נכון, לפעמים אין צורך להבין כל פסיק, לפעמים ציור הוא רק ציור, אבל במקרים רבים אחרים הציור הוא אשנב לעולמו של הילד במילים אחרות, למה שרץ בבטן ולא תמיד פשוט לספרו במילים.

 
למה הוא עדיין מצייר בשכיבה? למה היא כועסת על הציור וקורעת אותו? איך הילד מקבל את גירושיי הוריו? ועוד. אתם שאלתם, ומיכל וימר, מומחית לפענוח ציורי ילדים עונה.

קבלו כתבה ראשונה בסדרה של כתבות העוסקות בפיענוח ציורי ילדים.
 
האם אפשר לפענח את השרבוטים המפורסמים של גיל שנתיים-שלוש? 
 
תחילתו של תהליך התפתחות ציורי ילדים היא בשרבוט. במקרים רבים מתבטא דרך השרבוט מזגו המולד של הילד וחוויות שהוא חווה במהלך שגרת יומו. בכל גיל, הציורים מאפשרים להבין טוב יותר  תופעות התנהגותיות שונות, במקרה השאלה הזו הציורים מסייעים לבין את התופעות ההתנהגותיות שמאפיינות את גיל השרבוט (גיל שנה עד שלוש). עם זאת, קיימים הבדלים בין הילדים השונים וזאת ניתן לראות ע"י השוואה פשוטה בין שרבוטיהם של מספר ילדים מאותו הגן. בין הילדים יש שיעדיפו  לצייר בצבעים מסוימים, ויסרבו להשתמש בכל החפיסה. יש ילדים שציורם מתבטא  בלחץ חזק, לעומת כאלה שיציירו ברפרוף חלש. חלק מהשרבוטים מאופיינים בתנועות עגולות המתפרשות על שטחו של כל הדף, ולעומתם, בשרבוטים אחרים שולטים קווים זוויתיים המתמקדים באזור אחד. מאפיינים שונים אלה הינם סימנים המעידים על אופיים  השונה של הילדים. אוכל לומר באופן כללי, כי הציור בלחץ חזק המשולב בקווים זוויתיים יעיד יותר על מזג נוקשה או על מתח שהילד מצוי בו. מצד שני, גם ציור בלחץ חלש מדי יכול להעיד על קשיים פיזיים (לעיתים מוטוריים בלבד) או רגשיים. שילוב מאוזן של סגנונות הלחץ, הוא הואריאציה הנפוצה ביותר בקרב ילדים שאינם חווים קושי רגשי מורכב – כמובן שיש לשלב סימנים נוספים, ובדיקה של מספר רב של ציורים.
 
ארגנתי לבתי שטח מסודר בחדרה לציור על הקיר, והיא ממשיכה לצייר על קירות הבית? למה? 
 
הסיבה לכך, היא שבגילאים הללו הילד עדיין לא מפנים לחלוטין את מושג הגבולות. מאחר והחוויה החושית שהילד סופג מציור על קיר זהה לחלוטין לחוויה, שניתן להפיק מציור על נייר או קרטון, גם תופעת הציור על הקירות נפסקת מאליה, כאשר הילד מפנים את גבולות המרחב וחוקי הסביבה
 
למה הבן שלי מעדיף לצייר בשכיבה? 
 
באופן כללי, לכל אחת מתנוחות הציור – עמידה, ישיבה ושכיבה – ישנו יתרון שאותו מנצל הילד בבואו לצייר. לגבי שכיבה, יש לבחון אצל חלק מהילדים, האם אין הדבר מעיד על חגורת כתפיים חלשה (המקשה עליהם את הציור בישיבה) או קושי במיקוד ראייה, שבעטיו הילד מעדיף לצייר קרוב ככל האפשר לדף עצמו... 

 
 
למה הילדה שלי כועסת על הציור וקורעת אותו? 
 
יש פעמים שבהם ילדים לא מרוצים מהציור ומותר גם לקרוע, תלוי עד כמה התופעה היא עקבית ומתמשכת. אם ניכר שהילדה ממש "כועסת" על הציור, אפשר לראות עוד סימנים כמו: יש ילדים שניגשים למשימה בחוסר סבלנות, חורקים שיניים, מנדנדים רגל בעצבנות, וכשיסיימו לצייר יקרעו את הדף, יקמטו ואף ישליכו אותו לפח. כאשר התופעה כל כך גורפת, כדאי לבדוק האם משימת הציור מפגישה את הילד עם תחושות ורגשות שקשה לו לבטא באופן ישיר, ולכן הוא מעדיף לבטאן בדרכים עקיפות. ילדים רבים שרואים שהתוצאה המוגמרת אינה תואמת את התכנון המקורי, קורעים את הדף ומסרבים לראות בו כשלהם. במקרים האלה, חשוב להראות לילד שגם לכישלונות יש מקום.
 
בעלי ואני נפרדנו לאחרונה, האם ניתן לראות בציורים איך הילד מקבל את העובדה שהתגרשנו? 
 
המגמות המאפיינות ציורי ילדים במהלך גירושין הן רבות ומגוונות. במחקרים בתחום פענוח ציורי ילדים נמצא שילדים להורים גרושים נוטים להתלבט במהלך הציור, לגבי בחירת הדמויות שיציירו שמא אחד מבני הזוג ייעלב במידה ויצרפו גם את בן הזוג השני  לתמונה, כמו כן יש ילדים שמציירים שוב ושוב את משפחתם ומתקשים להיות שבעי רצון מהתוצאה, וילדים שמקפידים על ארגון יתר בציור מתוך רצון לשלוט באי הסדר שנוצר במציאות ועוד.
 
אנו מתלבטים לגבי הפרדת התאומים לגני ילדים נפרדים, האם אבחון הציורים יכול לסייע? 
 
ההפרדה לגנים או בהמשך לכיתות שונות, מחייבת את הילד לבנייה פנימית של זהות נפרדת, כך שזו תגבה את הנפרדות הפיסית . בציורים הילד משקף את עולמו הפנימי הרגשי , וכך ניתן גם לבדוק מהם הכלים היעילים ביותר שהוא זקוק להם לשם התמודדות עם המעבר הצפוי. 
 
האם ציור במחשב, חושף גם את עולמו הפנימי של הילד? 
 
המחשב מאפשר חווית היצירה שונה מזו שהילד מרגיש דרך הציור. בשלב הגילאים של 3-6 הילד חווה את העולם דרך חושי ראייה, שמיעה, ריח, טעם ומישוש (השלב הסנסורי מוטורי). הוא נע במרחב, ולומד להכיר את גבולות הגוף והיכולות הפיזיות שלו. הציור במחשב חשוב לשם התמודדות עם המדיום הזה שתופס חלק נכבד בחיינו, אך אינו ניתן לפענוח של ממש מעבר לבחירת התכנים המצוירים בו. יחד עם זאת, קיימים היום פיתוחים המאפשרים ציור במסגרתו מחקה המחשב את מידת הלחץ שהופעלה על כלי הציור – במקרים האלה, המידע העולה מהציור עשוי לתת מידע רב יותר על עולמו הרגשי של הילד.
 
מה עושים עם ערימות הציורים שמצטברות בבית? 
 
אכן כמויות רבות ובלתי מבוטלות. אפשר להניח מספר ציורים יחד (על השולחן, או על המקרר) ולצלם את הילד ואותם במצלמה רגילה. את התמונות תוכלו לשלב באלבום התמונות של הילד, וכך יישארו הזיכרונות גם מהן ומינימום רגשות אשם. ניתן לבצע פענוח ציורי ילדים גם מתוך סריקת הציורים. הציורים המקוריים חשובים לפענוח משום שהם מעידים על המגמות שכרגע מאפיינות את הילד. לגבי מאפייני העבר, מספיק לפעמים לאבחן את הצילום של הציור.
 

הכותבת היא מיכל וימר - תרפיסטית באומנות (M.A), מומחית לפענוח ציורי ילדים ובני נוער. 
 טלפון: 5476060 – 03  
 אתר: http://www.michal-wimmer.co.il/children_course.php

דוא"ל: info@michal-wimmer.co.il

 

יש לכם שאלה? שלחו לנו והכותבים שלנו יענו.

 

רוצים לדבר על זה בפורום? לחצו כאן