מחשבונים

מחשבון גדילה   מחשבון הריון
 

כתובת הדוא"ל שלכם:


תינוקות > תזונה תינוקות

עובדות חשובות הנוגעות לתזונת תינוקות

מאת: מערכת טיפת חלב ברשת | פורסם: 13/2/2017
עובדות חשובות הנוגעות לתזונת תינוקות

מדוע יש לתת לתינוקות ויטמין D? עד מתי מקבלים תינוקות תוספת ברזל? מהי תזונה מגוונת? מהי ארוחת פירות? מה עושים כשהתינוק מתנגד לאוכל טחון ועוד

חלב אם הנו התזונה האידיאלית לתינוק בשנה הראשונה לחייו. מהלידה ועד גיל 6 חודשים, אמור התינוק להיות ניזון מחלב אם, או תחליף חלב אם בלבד. על פי הנוהל החדש של משרד הבריאות מומלץ להתחיל לתת טעימות מזון החל מגיל 4 חודשים - אבל לא יותר מכפית-שתיים ביום, זאת עד לגיל חצי שנה. זה הזמן לחשוף את התינוק לתזונה מגוונת, להרגיל את התינוק למגוון טעמים ומאכלים שונים, ולפתח את טכניקת הלעיסה אצל התינוק. לתזונת התינוק תפקיד חשוב בהתפתחותו, והנה חיונית לגדילתו ולהתפתחותו התקינה. אם החלטתם להוסיף דייסה לחלק מארוחותיו הגישו לו רק דייסת קורנפלור או דייסת אורז.

טעימות ומעבר למוצקים - טיפים ומזונות מומלצים - לכתבה לחצו כאן

    
שתיית מים ותינוקות: כל מה שחשוב לדעת - לכתבה לחצו כאן

   
ויטמין D
  
מיום היוולדו מתחילים לתת לכל תינוק בארץ תוספת ויטמינים מסוג D, כל יום 2 טיפות עד גיל שנה. אין זה משנה ממה ניזון התינוק. מחלב אם, או תחליף חלב, המינון זהה. אין חשיבות לזמן מתן הויטמינים, בוקר, ערב, לפני אוכל או אחרי אוכל.
    
עשו לכם הרגל בשעה מסוימת, על מנת לא לשכוח.
    
    
תוספת ברזל
    
בגיל 4 חודשים מתחילים לתת לתינוקות תוספת של ברזל 7.5 מ"ג ליום עד גיל 6 חודשים. מגיל 6 חודשים ועד גיל שנה, 15 מ"ג ליום - ללא תלות בסוג המזון שאוכל התינוק, וללא תלות ברמת ההמוגלובין שבדמו.


בארץ הוחלט שיש צורך במתן ברזל לתינוקות, מכיוון שאחוז גבוה של תינוקות הם אנמיים - סובלים מחוסר דם שנובע מחוסר ברזל בדם. אנמיה גורמת לחולשה, עייפות, וחוסר תאבון, ומשפיעה על ההתפתחות השכלית האינטלקטואלית. שיפור ברמת ההמוגלובין משפיעה על התיאבון ועל ההתפתחות האינטלקטואלית וזאת על ידי מתן ברזל. מתחילים לתת ברזל רק בגיל 4 חודשים מכיוון שהתינוק נולד עם מחסנים בגופו מהתקופה העוברית שמספיקים עד גיל 4 חודשים.


תינוקות שנולדו במשקל פחות מ 2.500 ק"ג מתחילים לקבל ברזל מתום החודש הראשון לחייהם ועד גיל שנה (על פי המלצת הרופא).
    
    
בדיקת דם (ספירת דם) בגיל שנה


לקראת גיל שנה יופנה התינוק לביצוע בדיקת דם על ידי אחות התחנה לטיפת חלב. בגיל שנה מפסיקים כל הפעוטות לקבל את תוספת הברזל. במידה ותוצאות בדיקת הדם יראו שרמת ההמוגלובין נמוכה, יחליט הרופא המטפל על המשך טיפול בברזל ובמינון הדרוש.
    
 

תזונה מגוונת


סימני מוכנות: ככל שהתינוק מתבגר ומתפתח, הוא מסוגל לפתוח את פיו לכפית ומסוגל לשבת בזוית של 45 מעלות בתמיכה. התינוק מוכן מבחינה פיזיולוגית לאכילת אוכל דייסתי בכפית, והסימנים לכך הם: בזמן שמגישים לו אוכל דייסתי בכפית, הלשון נעה מצד לצד, מעלה ומטה, ומתחיל להראות סימנים של יכולת לעיסה ובליעה.
 

התינוק מתעניין באוכל של אחרים ומושיט ידיים לעבר האוכל ניתן לחשוף את התינוק למגוון סוגי מזון בהדרגה. קבוצות המזון המומלצות בשלב זה, על פי המלצת משרד הבריאות, הן: קטניות, דגנים, בשר, ביצים, ירקות ופירות. מומלץ להציע לתינוק לאכול מתבשילי הבית ומתפריט מגוון ולסגל הרגלי אכילה בריאים ונבונים.
 

אין צורך לבשל עבור התינוק אוכל מיוחד עבורו. מותר לתבל את האוכל ולהוסיף לו טעם, מומלץ שלא יהיה חריף. את האוכל יש לחשוף בפני התינוק בהדרגה ובכמויות קטנות ולעלות את גודל המנה בהדרגה. את האוכל אוכלים בכפית מתוך צלחת וחשוב להקפיד על אכילה במקום קבוע, בכדי ליצור הרגלי אכילה נכונים ומסודרים.

 


    
    
אוכל טחון
    
נושא מעבר תזונת התינוק מחלב למזון מוצק מטריד ומלחיץ את ההורים. רבים חושבים כי יש חשיבות תזונתית לסדר חשיפת האוכל בפני התינוק. מה לתת קודם ירקות או פירות? אולם אין זה חשוב. קיימת שמועה נפוצה בציבור כי כדאי להתחיל קודם עם ירקות מכיוון שפירות הם מתוקים, והחשיפה למתוק תגרום לסירוב התינוק בהמשך לאכול ירקות, אולם אין לכך כל השפעה. לעיתים יש לחזור על חשיפת האוכל בפני התינוק עד כ-20 פעמים עד שהוא יתרגל לטעם החדש. לכן לא להתייאש, ולהמשיך בטעימות.
    

 ארוחת ירקות בשר/דגים וקטניות
 

הירקות השכיחים לאכילה עבור התינוק הם קישוא, גזר, תפוח אדמה, בטטה, ודלעת. ניתן להשתמש גם בפטרוזיליה, שורש, שמיר, בצל ועוד, אך בעיקר לצורך טעם, ולא לאכילה מכיוון שהם מכילים סיבים רבים שאינם נטחנים היטב. ניתן להוסיף למנת הירקות גם קטניות (עדשים, חומוס, אפונה, שעועית), אטריות/אורז ולטחון כמובן. תוספת זו מעשירה את המנה, והתינוק יהיה שבע ללא צורך בתוספות. ניתן להשתמש גם בדייסת אורז למרק במקום לטחון אורז.
 

הערה: רצוי להשתמש רק באחד מהירקות הכתומים, מכיוון ששימוש ביותר מדי כתומים, הופך את עור התינוק לכתום, תופעה שחולפת כאשר מורידים את כמות הכתומים בתפריט.

כדאי לבודד את סוגי המזון השונים ולהציע כל פריט בנפרד על מנת לבחון את העדפת התינוק או סלידתו ממאכל מסוים, ולמנוע עומס של מזונות חדשים על המעי. הציעו 2-3 כפיות בפעמים הראשונות והמשיכו בהאכלה של החלב.
    
כל יום עולים בהדרגה בכמות האוכל הטחון, ומוסיפים סוגים שונים של ירקות, קטניות ובשר. (רצוי בשר הודו, מכיוון שהוא בשר רזה ועשיר בברזל, אך חשוב לגוון בטעמים ולהציע גם בשר עוף) ממשיכים בתהליך בשילוב מנת החלב, עד אשר יגיע למנה שמהווה עבורו ארוחה מלאה. (לא יהיה זקוק לתוספת של חלב בגמר הארוחה). התינוק מסוגל לווסת את סוג וכמויות המזון לו הוא זקוק בהתאם להתפתחותו ועל ההורה לאפשר לו לאכול בקצב שלו (זהו תהליך שאורך מספר ימים עד שבועות בודדים).
    
    
ארוחת פירות
 

התחילו בכמות קטנה של מספר כפיות, וכל יום עלו בהדרגה בכמות עד שהארוחה תהווה תחליף למנת בקבוק חלב. ניתן לטחון כמה סוגי פירות ביחד. קיימת שמועה נוספת ששילוב של פירות מסוימים הורסים את הויטמינים, אולם זוהי רק שמועה..
    
כדי שארוחת הפירות תהיה משביעה עד לארוחה הבאה, ניתן להעשיר את מנת הפירות על ידי הוספת פירות יבשים ואגוזים, ולטחון אותם יחד עם הפירות. ניתן להוסיף גם טחינה גולמית בין כפית ל-2 כפיות לכל מנה. לתוספות אלו יש ערך תזונתי גבוהה של ברזל וגם ערך קלורי.

 

הטחינה הגולמית מקורה מסומסום, ולכן הורים רבים אוהבים להוסיף חלבה שגם היא עשויה מסומסום, אך החיסרון שלה שהיא מגיעה בתוספת של סוכר. מכיוון שלא רצוי לתת תוספות של סוכר השימוש בטחינה הוא תחליף מצוין ועדיף. הטחינה בשילוב עם מיץ הפירות הופך מתוק וטעים.
 

קיימת אפשרות נוספת להוסיף ממרח תמרים, או ממרח תמרים עם פרג לפירות, במקום לטחון פירות יבשים, בכמות של כפית עד 2 כפיות, ושוב, הערך המוסף הוא ערך קלורי, מבלי להוסיף הרבה לנפח, והארוחה מאוד משביעה. בעונת החורף אפשר להשתמש גם באבוקדו כתוספת עשירה ומשביעה לארוחת הפירות.
    
 

 התנגדות התינוק לאוכל טחון


חשוב לדעת שאין להכריח תינוק לאכול תבשיל או מאכל שאינו אוהב. תינוקות רבים אינם אוהבים את האוכל הטחון, אך אין זאת אומרת שיש להם התנגדות למרכיביו, כלומר יתכן מאד שבעתיד כאשר יהיה מסוגל להחזיק את האוכל ויהיה מיומן באומנות הלעיסה של אוכל מוצק ולא טחון- כגון גזר מבושל או תפוח אדמה - הוא כן יהיה מעוניין לאכול.
    
לעתים גם התנגדות התינוק לאוכל הטחון יכולה להיות זמנית בלבד, ולכן תינוק שמסרב לאכול מהאוכל הטחון המשיכו להציע לו כפית או שתיים לאורך התקופה עד שיתרצה ויתחיל לאכול את הארוחות המוצעות לו. ניתן להפסיק לגמרי את הארוחות הללו לתקופה של כשבועיים-ובזמן זה כמובן תתנו את תחליפי החלב/הנקה לארוחה המכילים את כל אבות המזון שלא יחסר לתינוק דבר. בתום תקופה זו ניתן לנסות שוב את האוכל הטחון. לעיתים בשלות פיזיולוגית מאוחרת גורמת לסירוב האכילה ובניסיון נוסף התינוק כן יהיה מוכן לאכול את הארוחות החדשות המוצעות לו.
    
    
אוכל טחון מוכן


ניתן להאכיל את התינוק באוכל טחון קנוי הנמכר בצנצנות, ולחסוך את הטרחה של ההכנה.
    
    
אכילת מוצקים: ביסקוויט, קשה של לחם


במשך הזמן צריך להציע לתינוק גם אוכל מוצק כמו ביסקוויט או את החלק הקשה של הלחם על מנת לתרגל לעיסת מזון מוצק שאינו דייסתי. בתחילת התהליך האוכל עשוי לגרום לתינוק להשתעל כי הוא אינו יודע מה לעשות עם האוכל והוא מגיע לגרון וגורם לגירוי שמפעיל רפלקס שיעול. צריך להקפיד להציע לתינוק כל דבר מזון בישיבה ובהשגחה.


אם במקרה נתקע האוכל בגרון, אסור לדחוף את האצבע על מנת לחלץ את האוכל כי פעולה זו יכולה לדחוף את האוכל עמוק יותר לגרון ולהקשות בחילוצו. במקרה של השתנקות יש להפוך את הילד עם ראשו כלפי מטה ולטפוח על גבו מספר פעמים לעידוד פליטת המזון החוצה.


כשיתרגל התינוק למוצקים, יתחיל לאכול בהדרגה את הפירות והירקות שלמים, בחתיכות קטנות וכך יתרגל למגוון המאכלים. עליכם מוטל תפקיד בחירת המזון והצגתו בפני התינוק, והתינוק רשאי לבחור את המזון והכמות שאותה יחליט לצרוך. לכל תינוק/ילד קצב אכילה משלו ורצוי לא לזרז או להאט את קצב האכילה שלו. אם לדעתכם התינוק עדיין לא מוכן לאכילת אוכל מוצק, חכו עוד חודש ואז נסו שוב.


כאשר מתרגל התינוק להתמודד עם חתיכות אוכל בפה, ניתן לטחון את האוכל שלו באופן גס, כך שיישארו חתיכות באוכל הטחון.


כמו כן ניתן להציע לו לאכול פירות רכים כמו בננה רכה, או אגס רך, וכדומה. הפירות חייבים להיות מקולפים.
    
אין להגיש את הפרי או הירק עם קליפתם לתינוק. בהדרגה יתחיל התינוק לאכול אוכל בצורתו הטבעית בחתיכות קטנות.
     
היזהרו מלהציע לתינוק אוכל קשה וקטן כמו אגוזים בוטנים וסוכריות קשות, שכן סוגי מזון אלו יכולים להיבלע בשלמותם ולחסום את דרכי הנשימה.
    
האכילה בחתיכות מעייפת יותר לעומת אכילת אוכל טחון. לכן השתדלו להציע לתינוק את הארוחה כשהוא ערני ורענן. כשהוא עייף, יאכל התינוק כמות קטנה, ואם תציעו לו זאת שוב לאחר השינה, יהיה ערני ורעב ואז יאכל היטב.
    

פיתוח הרגלי אכילה
    
עשו לכם הרגל להאכיל את התינוק במקום קבוע, רצוי במטבח, ליד שולחן האוכל, ואם מתאפשר בשעות הארוחה של המשפחה, כדי לעודדו לפתח הרגלי אכילה נכונים.
    
אם תרגילו את ילדיכם לאכול כל היום, בכל מקום, בכל מצב, לא יפתח הרגשת שובע ורעב, ולא יפתח הרגלים לסדר ומשמעת. אם תרגילו אותו שרק במטבח אוכלים כשיושבים על כסא (כסא תינוקות בהתחלה) בזמנים קבועים - זמני ארוחות, יפתח התינוק הרגלים נכונים. אפשרו לילד לאכול את המזון האהוב עליו ולבחור את המזון המועדף עליו. אפשרו לו לבחור ולהחליט מתוך מבחר שנראה לכם מתאים ומהווה תזונה בריאה ומגוונת.
    
כאשר מגיע התינוק רעב לארוחה, לא תצטרכו לשכנעו בסיפורים ובהצגות והבטחות מיותרות על מנת שיאכל. תאמינו ביכולתו להחליט מתי מספיק לו. אל תשכנעו אותו לסיים את כל מה שנותר בצלחת. שימרו על אווירה רגועה בזמן הארוחה וללא גירויים שמפריעים לשבת במנוחה כגון טלוויזיה או משחקים מפתים מסביב.
    
פעמים רבות משפיעות חוויות האכילה וההתמודדות של ההורה עם האוכל על האופן שבו הוא מאכיל את התינוק. התחלת האכלה בריאה וטובה, היא ביצירת אוירה נעימה סביב חווית האכילה. אכילה בעייתית בשלבים מאוחרים יותר נעוצה הרבה פעמים בחוויות אכילה לא טובה מגיל צעיר. אם חרדה ודאגנית בכל נושא האכילה מעבירה מיד את התחושה לילדה.

 כאשר קיימת בעיה באכילה, השינוי הרצוי בדרך כלל הוא לא בסוג האוכל אלא בדרך האכלה. כאשר התינוק אוכל, הקפידי שיהיה במצב של ישיבה ובהשגחה של מבוגר. 
    
 

 התזונה בגיל שנה
    
בגיל שנה, יאכל הפעוט בדרך כלל את התפריט הביתי. בנוסף ימשיך בהנקה או בקבוק חלב שהוא מקבל כפעמיים ביום. כאשר הילד אוכל מגוון כמו שאר בני המשפחה, ניתן להחליף את התמ"ל לחלב פרה 3% שומן, שכן אוכל הביתי המגוון מכיל את כל מרכיבי המזון הנחוצים. (אין מניעה להמשיך להשתמש בתחליפי החלב אם אתם והילד אוהבים זאת). תינוקות יונקים ימשיכו לינוק.

יש לכם שאלה? שלחו לנו והכותבים שלנו יענו.

 

רוצים לדבר על זה בפורום? לחצו כאן