מחשבונים

מחשבון גדילה   מחשבון הריון
 

כתובת הדוא"ל שלכם:


פעוטות > בריאות פעוטות

כיצד נמנע מהתייבשות גם בחורף

מאת: מערכת טיפת חלב ברשת | פורסם: 29/10/2018
כיצד נמנע מהתייבשות גם בחורף

(צילום: Shutterstock)

כולנו יודעים שבקיץ צריך להקפיד על שתייה מרובה. ואם היינו שוכחים – הגוף שלנו היה מזכיר לנו בצורה ברורה ביותר. אבל בחורף, שתייה מרובה של מים עדיין מתבקשת, ואם הגוף שלנו שולח לנו מסר – הוא כבר יכול לעלות לנו ביוקר

מאת זאב נחמנזון
 

מדי שנה, בעונת הקיץ, מסכי הטלוויזיה, צגי המחשב והרדיו מציגות השכם והערב פרסומות על הכנרת שלנו שמתייבשת. אין ספק שזהו מסר חשוב ושאכן הגברת המודעות תורמת בפועל לחסכון במים. בחורף, לעומת זאת, לא תראו פרסומת אחת על התייבשות הכנרת, שלמעשה לא מפסיקה להתייבש. בחורף הישראלי יש מעט מאד ימי גשם, וגם בשנים ברוכות, הוא לא יורד כל ימות העונה. האידוי של המים, לעומת זאת, נמשך מדי יום, כמו גם השאיבה של המים ממנה. זה נכון גם לגבי הגוף שלנו.
 
אל תגידו שלא ידעתם
מים לא סתם נקראים נוזל החיים. אנחנו נצרוך אותם מיום לידתנו ועד יומנו האחרון. עם כל המשקאות הקלים, החמים והחריפים – רוב אוכלוסיית העולם מתבססת על מים. היום קל הרבה יותר לשתות מים בריאים באמצעות מטהר המים הביתי שלנו. המים מהווים כ-74% מגופנו והם מתדלקים את כל החלקים של המנוע המופלא שהוא גוף האדם. השרירים שמניעים אותנו יודעים לאותת כשחסרים להם מים. עייפות וחולשה של הגוף היא תחושה שכל אחד מאתנו חווה. מי שמתאמן בריצות למרחקים ארוכים כנראה חווה הרגשה של זרמים או מכות חשמל קלות בגוף (לעיתים השריר יכול להקפיץ יד או רגל בתנועה לא רצונית כתוצאה מהתכווצות רגעית) אלו אותן תנודות חשמליות שהמוח שולח לגוף שלנו. לשם ההולכה נדרשים כללית למוות מלחים ומים בגוף, וכשמשהו מהם חסר – התגובה הפיזית תגיע. ההתדרדרות להתייבשות יכולה להיות מהירה מאד, וכשהיא מתחילה, ממש לא מעניין אותה שרק 7 מעלות בחוץ.
 
שאלה של זמן
לאנשים יש נטייה לחשוב שבחורף אנחנו מאבדים פחות נוזלים. הנטייה הזו יכולה להתגלות כשגויה ביותר. ההבדל העיקרי הוא קצב איבוד הנוזלים. כשיש פחות לחות והטמפרטורה בחוץ אינה מטגנת אתכם – אתם מזיעים פחות, ומאבדים נוזלים יותר לאט. מצד שני, כדי להפעיל את הגוף כשקר נדרשת יותר אנרגיה. האנרגיה הזו היא מים והם אוזלים גם כשאינכם חשים בכך. עוד דבר שכולנו יודעים אבל בזמן אמת כמעט תמיד שוכחים, הוא שכאשר אנו מפעילים חימום, קל וחומר כשמדובר במזגן – האוויר סביבנו מתייבש, מה שגורם גם לנו להתייבש, ולמרות שחם ונעים לנו – אנחנו מאבדים נוזלים מהר. כמה מהר? לפעמים כמו בקיץ.
 
תה או קפה? מים
כוס תה חם או אספרסו מרענן בהחלט יכולים לתת לגופנו זריקת עידוד מחממת. אבל לא זה ולא זה, ובטח שלא שתייה קלה ומוגזת, מהווים תחליף למים. המים לא רק מרווים צמא וממלאים מצברים – הם גם מנקים את הגוף מרעלים. אז עם כל הפיתוי של שתייה חמה בחורף – שתו כוס, שתיים, אפילו שלוש אם אתה ממש צריכים, אבל עשו זאת בנוסף לשתיית מים ולא במקום.
 
אז כמה שותים?
מין, מבנה גוף, גיל, סגנון חיים ובריאות הם משתנים בעלי השפעה ישירה על כמות המים שנדרש לשתות. ניתן לסכם כי על גבר ממוצע לצרוך כ-12 כוסות מים מדי יום, ועל אישה ממוצעת 10 כוסות. אתלטים וכבדי משקל צריכים לשתות יותר על מנת להתאזן (שתייה מרובה של מים אף תורמת להפחתת משקל). אלו בינינו שצורכים הרבה פירות ירקות יכולים לשתות פחות, מאחר והתזונה שלהם מפצה על כך. הנקה דרושת תוספת שתייה, אכילה של מוצרים עתירי מלח גם. אם אינכם יודעים כמה מים עליכם לשתות, התחילו מהממוצע, ואם עדיין תחושו עייפות – שתו קצת יותר. רק שלא תתייבשו לנו.

יש לכם שאלה? שלחו לנו והכותבים שלנו יענו.

 

רוצים לדבר על זה בפורום? לחצו כאן