מחשבונים

מחשבון גדילה   מחשבון הריון
 

כתובת הדוא"ל שלכם:


הריון ולידה > הריון

ברזל - גם לפני וגם אחרי

מאת: מערכת טיפת חלב ברשת | פורסם: 13/12/2016
ברזל - גם לפני וגם אחרי

התזונה, שכיחות הניתוחים הקיסריים בישראל והעייפות לאחר כל לידה- כל הסיבות לנטילת ברזל

מאת: דר' אריה ישעיה, רופא נשים בכיר, מרכז רפואי "דניאלי"
 
חשיבות נטילת הברזל במהלך הריון ולאחריו מאוגדת בהמלצות משרד הבריאות מזה זמן רב ובצדק. מחקרים חדשים ועובדות רבות שנאספים בשטח ממשיכים לחזק לנו, הרופאים הגניקולוגים, את הצורך להתמיד בהמלצה ואף להרחיבה, הן לאור התזונה המערבית המשתנה ומעבר של יותר אנשים לתזונה טבעונית או צמחונית ובמיוחד כאשר נוספות עוד נשים למעגל ההריונות מדי שנה. 
 
כבר בחדר הלידה, חשיבתו של הברזל מתחדדת מעצם העובדה שכיום לא ממהרים לנתק את חבל הטבור מהשיליה במטרה לאפשר מעבר של יותר דם לעובר שזה עתה הגיח לאוויר העולם. חבל הטבור המחבר בעת ההיריון בין השליה לעובר ומשמש להעברת המזון מהאם, הינו צינור חשוב גם להעברת ברזל- אבן היסוד של ההמוגלבין. 
 
אך לפני שנחזור לחדר הלידה עלינו להבין את הרציונל הבסיסי. הברזל דרוש לנו מכמה סיבות חשובות: האחת: העברת חמצן לכל חלקי הגוף, השנייה: חיזוק המערכת החיסונית שלנו והשלישית: ייצור אנרגיה. כאשר מאגרי הברזל נמוכים, מואט הייצור התקין של ההמוגלובין אצלנו בגוף וכתוצאה רמת החמצן בגוף יורדת. מחסור בהמוגלובין (אנמיה) יוביל לתסמינים כגון תשישות, סחרחורת ומערכת חיסונית חלשה. מאחר שגופנו אינו מסוגל לייצר ברזל בכוחות עצמו, עלינו לוודא שאנו מספקים לגוף כמויות מספיקות של ברזל. בזמן היריון, מינרל זה דרוש עוד יותר מאחר והתינוק המתפתח תלוי באופן בלעדי במאגרים של אמו.
 
על פי ההמלצות, אישה בוגרת צריכה לספוג בין 1.5-2 מ"ג ברזל ליום. עבור אישה הרה הצריכה יכולה לעלות ל-2 עד 4 מ"ג ברזל ליום בטרימסטר השני ול-3 עד 6 מ"ג ברזל ליום בטרימסטר השלישי - כמעט פי 3 מהכמות הנדרשת באופן רגיל! חוסר ברזל שכיח במיוחד בנשים הנושאות תאומים, צמחוניות או נשים הרות שנכנסו להריון בהפרשי זמן קצרים. 
 
כאשר מדובר בכניסה מתוכננת להיריון, ההמלצה היא להעשיר את התפריט התזונתי במזונות המכילים יותר ברזל (במיוחד קטניות ובשר) ואף לטול תוספי ברזל נוחים יותר, למשל - תוספים נוזליים לשתייה, עם יכולת ספיגה גבוהה בגוף שיעשירו את המאגרים מבעוד מועד. המלצה זו נשענת גם על העובדה כי כיום נשים רבות מאבדות כמויות גדולות של דם בעת המחזור החודשי, איבוד דם שכזה מדלל את המאגרים באופן קבוע. לכן, חשוב להגיע ללידה עם מאגרי ברזל מלאים שיעזרו גם בהמשך, בהתמודדות עם תופעות המתרחשות לאחר ההיריון כמו תשישות, נשירת השיער, עייפות ומצבי רוח. 
 
מאגרי הברזל אותם העובר בונה מאמו במהלך ההיריון ישמשו לו לתפקוד תקין והתפתחות עד גיל חצי שנה. ככל שיצליח לבנות מאגרים גדולים יותר כך התפתחותו תהיה טובה יותר.
 
במהלך הלידה עצמה, האישה ההרה עשויה לאבד לא מעט דם (600 סמ"ק בעת לידה רגילה וכליטר במהלך לידה קיסרית) אולם במידה ומתרחש סיבוך אזי שיעור איבוד הדם גבוה יותר. שיעור הלידות הקיסריות בעולם ובארץ עולה בהתמדה, על אף המלצות ארגון הבריאות הבינלאומי לצמצם הליך זה, בישראל שיעור הלידות הקיסריות מגיע כיום ליותר מ-20%, עובדה המחייבת התייחסות לאיבוד דם. 
 
לאחר הלידה, עומס ההתמודדויות של האם הינו רב, אם זה בהנקות תכופות או בלילות רבים ללא שינה, מצבים בהם חשוב לספק ברזל שיהיה ברמה גבוהה בגוף. ככל שיהיה יותר ברזל בגוף, כך גם ההתאוששות תהיה מהירה יותר, רמת האנרגיה בגוף תעלה והאם תחוש טוב יותר.  
 
חשיבות שמירת מערך ברזל תקין בנשים לפני ההיריון, במהלכו ובתקופת ההנקה אינה מוטלת בספק ומעוגנת גם בהמלצות משרד הבריאות, גם אם תוספי ברזל מסוימים גורמים לך להרים ידיים בשל תופעות לוואי במערכת העיכול, אל תעצרי שם, בדקי מהו התוסף המתאים לך ביותר והתמידי.  

יש לכם שאלה? שלחו לנו והכותבים שלנו יענו.

 

רוצים לדבר על זה בפורום? לחצו כאן