מחשבונים

מחשבון גדילה   מחשבון הריון
 

כתובת הדוא"ל שלכם:


פעוטות > תזונה פעוטות

איך נגדל ילדים בריאים ונפחית את הסיכוי שלהם לסבול ממחלות?

מאת: מערכת טיפת חלב ברשת | פורסם: 9/4/2018
איך נגדל ילדים בריאים ונפחית את הסיכוי שלהם לסבול ממחלות?

מדוע חשוב להציב לילדינו גבולות גם בנושא התזונה מגיל צעיר? איך תבחרו את הגבולות המתאימים למשפחה שלכם? וכיצד מיישמים את אותם הגבולות בפועל באופן טבעי?


מאת: ליאת יהושע – מאמנת תזונה, מומחית לילדים ונוער

 
אחד מפלאי הטבע בעיני, הוא תינוק חדש שנולד. זה הדבר המדהים ביותר שהטבע יצר, תינוק בדמותנו, שהוא שלנו, עם הגעתו לפתע חיינו משתנים מן הקצה אל הקצה.
 
לאחר הלידה אנו ההורים כבר לא לבד בעולם, עלינו לשנות הרגלים, לתת לתוספת המקסימה הזו שנכנסה אל חיינו לנהל אותנו: הוא זה שמחליט בהתחלה מתי נישן, מתי נצא מהבית, לאן נלך, מתי נאכיל אותו, בעצם הוא זה שקובע את הכללים בבית.
 
אבל לאט, לאט, אנו לומדים כיצד להעביר את הניהול לידיים שלנו. איך לכוון את ילדנו למה שהכי טוב עבורו, כי כל הורה רוצה את הטוב ביותר עבור ילדו האהוב.
 
אנו מציבים להם חוקים וגבולות, כל הורה לפי בחירתו. אנו מבינים שהגבולות עושים לנו סדר בבלגן ומונעים את התוהו ובוהו שנוצר בהעדרם.
 
מדוע בעצם חשוב להציב לילדינו גבולות גם בנושא התזונה מגיל צעיר?
 
גבולות מקנים לילדינו הרגשת ביטחון.
גבולות נותנים לנו ההורים את השקט שלו אנו זקוקים.
גבולות מעניקים לילד הרגשת חופש.
גבולות מונעים בלבול ויוצרים תחושת יציבות לילדינו.
 
דוגמא שתמחיש לכם את התחושה שנותנות אותם הגבולות:
 
כשאנחנו מסתכלים על ילדים למשפחה דתית, שגדלים מגיל ינקות עם הידיעה שאסור לאכול חלב אחרי בשר (זהו גבול), אנחנו רואים שהם לא מתבלבלים בכל פעם מחדש כשהם אוכלים בשר, הם לא שואלים את עצמם או את הוריהם אם הפעם מותר לאכול חלב אחרי הבשר, נחסך מהם הבלבול, הם מרגישים על קרקע יציבה, עם תחושת ביטחון.
 
עכשיו תתארו לעצמכם שאתם עומדים לפני עוגה/ שוקולד/ ממתק ואתם לא צריכים להתווכח עם עצמכם בכל פעם מחדש האם אתם יכולים או צריכים לאכול אותו. איזה כיף! החופש לא נלקח מהילדים כי עדיין בין הגבולות קיים חופש אדיר.
 
מדוע חשוב להקנות הרגלי תזונה נכונה מגיל צעיר?
 
כשאנחנו דואגים שילדינו יקבל מגיל ינקות את התזונה הנכונה עבורו, אנו דואגים שיוכל לממש את פוטנציאל הצמיחה והגדילה של גופו במלואם.
 
תזונה נכונה יוצרת עצמות שלד ושיניים חזקות, דבר שחשוב מאוד עבור הילד, ומונע פציעות עתידיות מפאת נפילות.
 
ככל שנדאג שהילד יאכל בריא יותר, הדבר ימנע ממנו לסבול מהשמנה בעתיד - בשני העשורים האחרונים גדלה שכיחות ההשמנה אצל ילדים כמעט פי שלושה. השמנה בגיל צעיר מבשרת, פעמים רבות, על השמנה בגיל מבוגר, ועלייה בשיעור גורמי הסיכון המתלווים להשמנה כמו מחלות לב וכלי דם, סוכרת, תסמונת דום נשימה, כאבי גב וכאבי פרקים. דבר נוסף המושפע מעודף משקל הוא איכות החיים – השמנה מביאה לאפליה חברתית, דבר המקשה במיוחד על הילדים להתמודד בחברה ומביא למצב של חוסר ביטחון ולעיתים לדיכאון. 
 
תזונה נכונה תבנה לילד מערכת חיסון יעילה בגוף, בדרך זו יוכל להתמודד ביתר קלות עם מחלות וחיידקים התוקפים את גופו.
 
אכילה מאוזנת של כל אבות המזון מסייעת ליעילות התפתחות המוח ומגבירה את יכולת הריכוז והלמידה של ילדנו.
 
לאחר שהבנו מדוע חשוב להציב גבולות בתזונה מגיל צעיר, נלמד איך להציב את הגבולות הנכונים עבור הילד שלנו.
 
איך נבחר את הגבולות המתאימים למשפחתנו?
 
אחד הדברים הכי חשובים שעלינו להבין הוא: שלכל משפחה יכולים להיות גבולות שונים. כל משפחה מתנהלת אחרת, לכל משפחה מתאימים דברים אחרים, כל משפחה היא אחת ויחידה ומיוחדת במינה.
 
כשאנחנו מתחילים להציב גבולות בנושא התזונה בביתנו, נדאג שיהיו אלה גבולות שלא ייצרו התנגדויות, לא אצלנו ולא אצל ילדינו.
 
למה הכוונה?
 
אם החלטתי שרק ביום שבת אוכלים עוגה ואני רגילה בכל יום לאכול עוגה. הגבול הזה יוצר התנגדות מיידית מצידי, אז הסיכוי שאצליח לעמוד בו ולא לפרוץ אותו - הוא קטן.
 
לכן אציב גבול שימנע התנגדות מצידי כמו לאכול כל יום חצי פרוסת עוגה, או לאכול יום כן יום לא עוגה. נכון שעל פניו יראה לאחרים שגבול זה לא מעודד אכילה בריאה. אבל מבחינתי ולאור התנהגות האכילה שלי. גבול זה משפר את הרגלי האכילה שלי ומקרב אותי למטרה.
 
עלינו לזכור שברגע שאנו רואים שגבול אינו מתאים לנו, לא נילחם בו, כי במלחמה, שני הצדדים מפסידים, גם זה שניצח חווה הפסדים בדרך. במקום להילחם, נקבע לנו גבול חדש שנוכל לחיות אתו בשלום ושעדיין משפר את התזונה שלנו, אחרי תקופה שהצלחנו לממש בהשלמה את הגבול נוכל להחליט על גבול חדש שמקדם אותנו יותר למטרה.
 
אתן דוגמא נוספת: ילד שאוכל כל יום ג'אנק או ממתק, אם נקבע גבול שפעמיים בשבוע אוכלים ממתק, יהיה לו קשה מאוד לעמוד בזה וייווצרו אצלו התנגדויות לתהליך. לעומת זה, אם נחליט שהגבול הוא: שיום אחד בשבוע לא אוכלים ממתק ונשאל אותו, איזה יום הוא מעדיף שזה יהיה. הוא יקבל זאת בהבנה. אחרי שהילד הצליח לא לאכול ממתק פעם בשבוע חודש-חודשיים, נעלה את זה לפעמיים בשבוע ללא ממתק וכן הלאה,. במקרה וזה יוצר התנגדות נציב גבול אחר שישיג את אותה מטרה (לדוגמא: סוג ממתק מסוים, כמות קטנה יותר וכו').
 
מאחלת לכם ולבני משפחתכם חיים שקטים ובריאים לאורך זמן.

 
*בואו לעשות לייק לליאת יהושע בדף הפייסבוק - לעמוד לחצו כאן
 
*לביקור באתר של ליאת - לחצו כאן 
 
*אתם כמובן מוזמנים לקבוע פגישה לקביעת הגבולות המותאמים אישית למען בריאות משפחתכם ליאת יהושע  - מאמנת תזונה, מומחית לילדים ונוער: 054-3977322

 

יש לכם שאלה? שלחו לנו והכותבים שלנו יענו.

 

רוצים לדבר על זה בפורום? לחצו כאן