מחשבונים

מחשבון גדילה   מחשבון הריון
 

כתובת הדוא"ל שלכם:


הריון ולידה > הריון

מה כדאי לאכול בזמן הריון לשמירה על גוף מאוזן

מאת: מערכת טיפת חלב ברשת | פורסם: 29/7/2015
מה כדאי לאכול בזמן הריון לשמירה על גוף מאוזן

תזונה בזמן הריון- במהלך חודשי הריון עובר הגוף שינויים הורמונליים קיצוניים. כדאי להכיר בהקשר הזה את החשיבות של תזונה בריאה מלאה, לשמור על מאגר ויטמינים ולהיעזר בתוספי תזונה מומלצים

תזונה היא בין המרכיבים החשובים ביותר של הריון ולידה תקינים. יש לשמור על תזונה מאוזנת כבר מהימים הראשונים של ההריון, בעיקר על מנת להתמודד עם השינויים ההורמונאליים שעוברים על הגוף. יש לשלב בין תזונה בריאה לבין ויטמינים ולהתייעץ עם רופא משפחה או אנשי מקצוע אחרים לגבי תוספי תזונה מומלצים. התזונה חשובה לצורך היערכות של הגוף להתפתחות העובר ותהליך ההנקה, להתפתחות רקמות הרחם והשליה ולהגברת אספקת הדם. 
 
תזונה בריאה גם מבטיחה עלייה נאותה במשקל. העלייה במשקל טבעית לחלוטין ונוצרת במטרה לתמוך בבריאות האישה והעובר. יחד עם זאת, יש להימנע מגוף לא מאוזן בו העלייה במשקל באה לידי ביטוי בסיבוכים וסיכונים מיותרים. בנוסף, ההמלצות לגבי ויטמינים או תזונה נכונה נוגעות לנשים הרות בריאות בלבד. נשים עם דרישות מיוחדות, נשים סוכרתיות ונשים הסובלות מלחץ דם גבוה צריכות לערב רופא מטפל ודיאטנית מוסמכת. 
 
מהי בטיחות מזון? 
 
שמירה על גוף מאוזן עולה בקנה אחד עם העקרונות הנכונים של בטיחות מזון. במהלך ההריון יש חשש מוגבר לפגיעה באישה ובעובר, בעיקר על ידי הידבקות במחלות זיהומיות. מומלץ להימנע מאכילת דגים גדולים, סטייק טונה וטונה לבנה בגלל אחוזי הכספית בגופם. יש להימנע מצריכת אלכוהול טרם הכניסה להריון ולאורך תקופת ההריון, לא להתנסות בסוגי בשר או עוף שלא בושלו או בושלו באופן חלקי בלבד ולאכול רק ביצים מבושלות כראוי.
 
בטיחות מזון כוללת הקפדה על כללי רכישה ואחסון של פירות, ירקות והכנת סלטים. מומלץ לאכול סלט טרי שהוכן סמוך לזמן האכילה בלבד ולצרוך את כל סוגי הנבטים מבושלים בלבד. 
 
קבוצות מזון וארוחות מסודרות
 
שני כללי המפתח לשמירה על גוף מאוזן בהריון הם היכרות עם קבוצות המזון והקפדה על ארוחות מסודרות. בתפריט היומי יש לכלול מזונות מחמש קבוצות:
 
דגנים מלאים
ירקות
פירות
מזונות עשירים בחלבונים
מזונות עשירים בשומן
 
בנוסף, מומלץ לאכול שלוש ארוחות עיקריות במהלך ההריון ועוד שתי ארוחות ביניים קלות. בכל ארוחה משלבים מזונות משלוש קבוצות לפחות, כאשר את הארוחה הראשונה אוכלים סמוך לשעת הקימה. הארוחות האחרות הן בפער של 3-4 שעות והאחרונה היא שעתיים לפני השינה. נשים הסובלות צרבות ובחילות צריכות לתת עדיפות לארוחות קטנות, ללעוס היטב את המזון ולהפריד באופן חלקי את האוכל מהשתייה. כדאי גם להימנע ממשקאות תוססים ואכילה של מזון שמן ומטוגן.
 
איך יודעים כמה לאכול?
 
בחירה של מרכיבים מתוך קבוצות המזון המומלצות לא מספיקה לשמירה על הריון תקין. יש לדעת גם כמה לאכול ולהתאים את הכמויות לצרכים האישיים. כאן הדגש הוא על תפריט מאוזן דינאמי שמשתנה ומתפתח תוך כדי ההריון. נשים יכולות לבדוק כיצד הן מרגישות ביחס לכמויות מסוימות על בסיס יומי או שבועי, לערוך את ההתאמות הרצויות ולהוסיף או להפחית פעילות גופנית. באופן עקרוני, כמויות המזון המומלצות נקבעות לפי הגיל, המשקל והמצב הבריאותי של האישה. 
 
מעקב אחר המשקל מאפשר גם הוא התאמה של כמויות המזון לגוף האישה. המעקב מתבצע על ידי רופא, טיפת חלב או מרכז לבריאות האישה ודיאטנית. מעקב מאפשר איתור מוקדם של מצבי תזונה לא תקינים וקבלת הדרכה ספציפית. מעבר לכך, מומלץ להפחית בצריכת קפאין, ממתקים, חטיפים,, מלח, מונוסודיום גלוטמט וממתיקים מלאכותיים.

יש לכם שאלה? שלחו לנו והכותבים שלנו יענו.

 

רוצים לדבר על זה בפורום? לחצו כאן