מחשבונים

מחשבון גדילה   מחשבון הריון
 

כתובת הדוא"ל שלכם:


תינוקות > שינה תינוקות

על חשיבותה של שינה: לילדים ולמבוגרים

מאת: מערכת טיפת חלב ברשת | פורסם: 4/1/2017
על חשיבותה של שינה: לילדים ולמבוגרים

כולנו, קטנים כגדולים, זקוקים לכמות מסוימת של שעות שינה ביממה ואם לא נקבל אותה הדבר עלול לגרום למערכת חיסונית חלשה, התקפי חרדה, לחץ, ועוד. לפניכם מידע חשוב בנושא וגם טיפים טובים לטיפול בבעיות שינה

המאמר מאת אנה גורביץ' – יועצת שינה לפעוטות.  לעמוד הפייסבוק של אנה - לחצו כאן
 

כמה פעמים שמעתם מחברים או אולי אפילו אמרתם לעצמכם "הילד שלי לא זקוק לשינה", או "הילד שלי לא אוהב לישון"?
 
ועכשיו תשאלו את עצמכם האם באמת יש בנאדם על עלי אדמות שלא זקוק לשינה?
 
בואו רגע נסתכל על עצמינו המבוגרים, מה קורה איתנו כאשר אנחנו מתעוררים תשושים בבוקר ואין לנו חשק להתחיל את היום?
 
אנחנו קמים עייפים
אנחנו קמים עצבניים
אנחנו כועסים על הילד ומרגישים רגשות אשם
מרגישים תסכול
כל היום מתהפך והזמן נוזל בין האצבעות
רוצות להיות עם הבן זוג, אבל פתאום הילד קורא
אנחנו לא מספיקים לעשות דברים
כועסים על העולם ועל עצמינו
אין חשק ללכת לעבודה
אין חשק לחזור הביתה
 
אמנם אנחנו כמבוגרים כבר למדנו להתמודד עם זה, אבל מה קורה לתינוק רך שמרגיש את אותו הדבר?
 
עם רדת החשיכה הגוף שלנו מתחיל להפריש 2 סוגים של הורמונים:
 
1. הורמון מלטונין (הורמון השינה):
 
הורמון זה מתחיל להיות מופרש סביב גיל חודשיים ורק לקראת גיל 5-6 חודשים הוא מופרש ברמה מספקת כדי שתינוק יהיה מסוגל להרדם ללא כל עזרה ולישון לילה שלם. מה שמראה על הבשלת שעון ביולוגי של התינוק. (לכן אנו לא יכולים לצפות מתינוקות שנמצאים מתחת לגיל 5 חודשים להרדם באופו עצמאי ולישון 10-12 שעות ברציפות, אם כי ישנם תינוקות שפשוט מסוגלים לכך).
 
הורמון השינה מופרש בחושך וניתן לדכא אותו במהלך היום.
 
(לכן על מנת לעזור לתינוק לישון טוב בצהריים אנו סוגרים את תריסים ומדמים חושך, כך בעצם ניתן להפריש את ההורמון בצורה מלאכותית)
 
ההפרשה מוגברת שלו (המשפיע על התפתחות תקינה של התינוק), מתחילה בערב עם רדת החשיכה ועד 2:00 בלילה. 
 
מ2:00 בלילה כמות ההורמון מתחילה לרדת וניתן לצפות אצל הילדים שאין להם הרגלי שינה בריאים הרבה יקיצות והתעוררויות במהלך הלילה.
 
 
2. הורמון גדילה:
 
הורמון נוסף שאחראי על הגדילה והפתחות תקינה של התינוק – הורמון גדילה.
 
הוא מופרש בכמות גדולה בשינה עמוקה, כלומר בשעות המוקדמות של הלילה.
 
לכן חוסר שינה או השכבה מאוחרת עשויה לפגוע בגדילה והתפתחות, כי הגוף של התינוק פשוט לא מספיק להפריש כמות מספקת של ההורמון (השעה המומלצת ביותר להשכיב את התינוק לישון היא בין 18:30-20:00).
 
אז מה הן בעצם ההשלכות של חוסר שינה?
 
1. המערכת החיסונית חלשה יותר: כתוצאה מחוסר שעות שינה, הגוף של התינוק לא מספיק להפריש כמות נדרשת של ההורמון ולכן לעתים קרובות אנו רואים שזה מגיע על חשבון המערכת החיסונית.
 
2. פגיעה בריכוז ובזיכרון: כשהילד ישן לא מספיק, אנחנו ישר יכולים להרגיש את זה.
 
הוא דורש יותר תשומת לב, בוכה הרבה, לא רגוע, מבקש ידיים ולא מוכן לשחק בשום משחק ופשוט עצבני על כולם. (בפעם הבאה שזה קורה לכם, השכיבו את הילד לישון ותעזרו להרדם).
 
3. אקטיביות יתר: כמה פעמים "מדביקים" לילדים תגיות של הפרעות קשב וריכוז, נותנים להם רטלין ואומרים שאין מה לעשות עם זה... לילד יש הבחנה של ADHD. ומה שהוא בעצם זקוק לו זה להשלים שעות שינה, להמנע מעייפות יתר ולישון בלילה בין 10-12 שעות.
 
במידה וזה קרה לכם, אל תמהרו להוריד ידיים, פשוט תבדקו את נושא השינה ולרוב זה נפתר כאשר מגיעות לילות רצופים.
 
4. לחץ לקראת לילה והתקפי חרדה: ילדים שמפחדים ללכת לישון זה ילדים שיש להם חוויה שלילית עם המיטה. הם יודעים שיש לילה ומפחדים להפרד מההורים. בדר"כ ילדים אלה הולכים לישון בעייפות יתר או בשעות  מאוחרות ומקיצים הרבה פעמים בלילה. הקניית הרגלי שינה בריאים והיענות לסימני עייפות בזמן תפתור את העניין הזה.
 
5. פגיעה בהרגלי שינה לכל החיים: זה משהו שאנו יכולים לראות על עצמנו. חלקנו מקיצים בלילות וחוזרים לישון, אבל חלקינו לא מצליחים להרדם באופן עצמאי, (נרדמים עם ספר, טלווזיה, או שמביאים את עצמינו לעייפות יתר ואז ישנים טוב, אבל שוב קמים עייפים ועצבניים עם חוסר מוטיבציה להתחיל את היום). כל אלה אנחנו סוחבים מהילדות ולכן ככל שמקדימים להקנות הרגלי שינה בריאים יותר, כך בעצם אנו מבטיחים לילדנו חיים שמחים יותר, מלאי מוטיבציה ואנרגיה להתחיל את היום.
 
ומי כמונו יודע שעם אנרגיות חיוביות וחשק עז לקום בבוקר ולהתחיל את היום, החיים נראים קלים יותר.
 
 מה הוא הרגל שינה בריא וכיצד הוא תורם לנו?
 
הרגל שינה בריא - הוא כלי שמאפשר לילד להירדם באופן עצמאי ללא התערבות של ההורה. 
 
הרדמות עצמאית אינה מונעת יקיצות בלילה, אלא את הצורך של התינוק בסיוע לחזור לישון. 
 
היקיצות הן טבעיות ותשארנה גם לאחר מכן, אבל התינוק לא יקרא לאבא ואמא בכל פעם להשכיב אותו בחזרה, אלא יחזור לישון לבד מבלי שתרגישו את זה כמעט.
 
ברגע שאנו נותנים מענה ומקנים לילדינו הרגלי שינה בריאים, מה שקורה זה:
 
1. רענון של מערכת גופנית בלילה: מערכת גופנית מתרעננת מה שגורם לילדינו לקום עם אנרגיות, להיות נינוח, מרוכז ופנוי ללמוד דברים חדשים על העולם.
 
2. התגבשות הזכרון: ילדים שישנים טוב בלילה, זוכרים דברים הרבה יותר טוב, במהלך היום ילדינו נחשפים להמון ידע חדש (תנועות, פעולות, אוצר מילים, חושים, משחקים מפתחים, טבע ועוד...) ואת כל המידע החדש אשר קיבלו במהלך היום, הם מעבדים אותו בלילה בזמן שינה. לכן גם ניתן לראות ילד שבמהלך היום למד איפה שוכבים המוצצים, מחר יבדוק באותו מקום.
 
3. מערכת החיסון מתחזקת בלילה: ילדים שישנים טוב בלילה, בריאים יותר. וזאת אפשר לצפות על ילדים שהולכים לפעוטונים. אני באופן אישי עשיתי מחקר קטן בקרב ההורים בגן של הבן שלי נתנאל, ובדקתי את הקשר בין שינה טובה לזמן בו הילד באמת נמצא לגן. 
ראיתי שילדים שיש להם הרגלי שינה בריאים חולים פחות ונמצאים בפעוטון כמעט כל השנה, לעומת הילדים שיש להם חוסר בשעות שינה ונמצאים שבוע בגן שבוע בבית.
 
4. מופרש הורמון גדילה -  80% מהגדילה והתפתחות של הילד שלכם נמצאים בשינה וברגע שהולך לישון בשעות טובות (בין 18:30-20:00) וישן מספיק שעות בלילה, הורמון גדילה מופרש בכמות מספקת. 
 
לסיכום:
 
כיועצת שינה לפעוטות ואמא לנתנאל המתוק (שבזמנו גם עבר תהליך ולמד כיצד להרדם באופן עצמאי והיום ישן לילות שלמים) ההמצלה שלי היא,  תלמדו את ילדכם הרגלי שינה בריאים, כי בסופו של דבר אתם מקבלים בחזרה לא רק לילה שקט, זמן וזוגויות, אלא נותנים מתנה לילדכם לכל החיים.
 
ואם יש לכם חברים שאתם יודעים שהתכבה הזאת תעזור להם, אתם מוזמנים לשתף אותה.
 
וכמובן אם יש שאלות, אתם מוזמנים להגיב למטה, אשמח לכוון ולעזור.
 
המאמר מאת אנה גורביץ' – יועצת שינה לפעוטות.  לעמוד הפייסבוק של אנה - לחצו כאן

יש לכם שאלה? שלחו לנו והכותבים שלנו יענו.

 

רוצים לדבר על זה בפורום? לחצו כאן