מחשבונים

מחשבון גדילה   מחשבון הריון
 

כתובת הדוא"ל שלכם:


פנאי והפעלות > חגים ומועדים עם ילדים

ט''ו בשבט ותזונת תינוקות: כך תציינו את החג

מאת: מערכת טיפת חלב ברשת | פורסם: 2/2/2015
ט''ו בשבט ותזונת תינוקות: כך תציינו את החג

מדוע אסור להציע לילדים עד גיל 4 שנים פירות יבשים ואגוזים למיניהם? מה חשוב לדעת על ערכם התזונתי של פירות יבשים? ואיך תוכלו לנצל את החג בכדי להרגיל ילדים לאכול פירות מכל סוג

באדיבות רננה מזרחי, דיאטנית קלינית, מנהלת מדעית של מטרנה
 
המנהג של אכילת פירות יבשים בט"ו בשבט התפתח כביטוי לגעגועים לישראל וגם בגלל שבעבר לא היה ניתן לשמור פירות בקירור ולכן זו הייתה הדרך היחידה לאכול מפירות ארץ ישראל בחג.
 
מה לגבי תינוקות ופעוטות ומנהגי החג?
 
חשוב לזכור שלתינוקות ולפעוטות עד גיל 4 אין לתת פירות יבשים ואגוזים למיניהם בשל הסיכון לחנק. הסיבה לסכנת החנק היא חוסר הבשלות בדרכי נשימה, יכולת  לעיסה ורפלקס השיעול שאינם מפותחים מספיק בכדי להוציא מזון שחדר לדרכי הנשימה. לכן אין להציע להם פירות יבשים כמו צימוקים, תאנים, משמשים ותמרים, אגוזים ופיצוחים למיניהם שבשל מרקמם הדביק או הקושי ללעוס אותם מסוכנים עבורם.
 
כאמור פירות יבשים הם לא אופציה לקטנטנים אך בהחלט אפשר להציע לתינוקות בני כחצי שנה ויותר פירות מרוסקים או מחית פירות מוכנה המתאימים ליכולת הלעיסה שלהם. זה בדיוק הזמן להציע להם ממגוון המחיות הקיימות, כארוחת פירות מובחרים טעימה המאפשרת גיוון והתנסות בטעמים שונים. מומלץ לבחור במחיות אשר עשויות מפירות טבעיים שנבחרו במיוחד עבור מזון תינוקות, ללא חומרים משמרים, ללא תוספת סוכר ומלח וללא חומרי טעם וריח.
 
בגיל מעט גדול יותר, סביב 9 חודשים ולאחר שהם כבר אוכלים יפה את המרקם המחיתי ניתן להציע "מזון אצבעות" בגודל ומרקם שהתינוק יכול לאחוז בעצמו כדוגמת חתיכות של בננה, אגס או תפוח מקולפים על מנת לאפשר אכילה עצמאית יותר התורמת להתפתחותם.
 
הרגלים שמקנים מילדות מלווים עד הבגרות
 
מבחינה קולינרית ט"ו בשבט  הוא חג ייחודי בו הפירות במרכז וזו הזדמנות נהדרת לשים אותם במרכז גם בחיי היומיום ולהנחיל לקטנטנים הרגל בריא של אכילת פירות יומיומית. רבות דובר על חשיבות הקניית הרגלי חיים נבונים בגיל הרך, ועל כך שתפקידנו כהורים לשמש מודל לחיקוי לילדינו והביטוי "התפוח אינו נופל רחוק מן העץ" מתקשר מצוין לאווירת החג.

נצלו את החג להפוך את הפירות לאורחים של קבע בתפריט המשפחתי. כדי לגרום לילדים לאכול פירות חשוב לחזור ולהציע להם מגוון של פירות במגוון צבעים וצורות. תופתעו לגלות שצלחת צבעונית עם פירות חתוכים שמונחת על שולחן האוכל המשפחתי מתחסלת על ידי הקטנים מבלי שתרגישו. לילדים קצת גדולים יותר אפשר להפעיל בהכנת צלחות מצוירות מהפירות, הניסיון מלמד כי שילוב ילדים בהכנת האוכל מגדילה את הסיכוי שהם יאכלו את מה שהכינו.
 
אגב, בתהליך הייבוש הפירות מאבדים ממשקלם ומנפחם בשל אבדן מרבית תכולת המים שלהם והופכים להיות מרוכזים פי כמה מפירות רגילים בויטמינים, מלבד ויטמין C שמתפרק וכן במינרלים, סיבים תזונתיים ובסוכר ולכן הם הופכים להיות מזון עתיר אנרגיה. יחד עם זאת הם נחשבים כממתקים בריאים ועדיפים ע"פ ממתקים אחרים עתירי סוכר. 

יש לכם שאלה? שלחו לנו והכותבים שלנו יענו.

 

רוצים לדבר על זה בפורום? לחצו כאן