מחשבונים

מחשבון גדילה   מחשבון הריון
 

כתובת הדוא"ל שלכם:


תינוקות > תזונה תינוקות

מה המקור העיקרי לאנרגיה בתזונת התינוק?

מאת: מערכת טיפת חלב ברשת | פורסם: 27/1/2015
מה המקור העיקרי לאנרגיה בתזונת התינוק?

אין ספק כי חלב אם הוא המזון הטוב ביותר עבור התינוק שלך. במידה ואת לא מניקה, כאשר את בוחרת תחליף חלב, חשוב שתוודאי שהוא מכיל את כל אותם מרכיבים החיוניים להתפתחות תינוקך

מזל טוב אמא על לידת התינוק שלך. ההיריון והלידה הם חוויה מדהימה ביותר, אך לשטף הרגשות שעוטף אותך מתלוות גם הרבה שאלות והתלבטויות לגבי התינוק והטיפול בו. חשוב שתדעי שזה טבעי ומאד מובן, בעיקר אם את אמא בפעם הראשונה. בתוך כל שלל העצות שתקבלי מהסובבים אותך, אני ממליצה לך לקבל החלטה עקרונית להיות פתוחה ולהקשיב לכולן, אבל יחד עם זאת להקשיב לאינטואיציה שלך כי בסופו של דבר את זו שתכירי את התינוק שלך הכי טוב מכולם.
 
בנושא התזונה של התינוק שלך, אין ספק כי חלב אם הוא המזון הטוב והמתאים עבורו. הוא מותאם מבחינת הרכבו לתינוק, מתעכל בקלות, מסייע לחיזוק ההגנה הטבעית, מגן מפני מחלות ותורם להתפתחות הקוגניטיבית של תינוקך. אם בחרת להניק, חשוב שתהיי ערה לכמה רכיבי תזונה שחשוב שתקבלי במזון שלך על מנת שגם תינוקך יקבלם במידה מספקת מהחלב שלך.
 
במהלך החודשים הראשונים לחייו התינוק שלך גדל ומתפתח בקצב מהיר הניכר לעין, ובשלב זה חלב האם מספק לו את כל צרכיו התזונתיים. חלב אם מכיל כמות גדולה של שומן המספק כמחצית מהאנרגיה הדרושה לתינוקך. מעבר לכמות השומן חשובה גם איכותו כדי לעמוד במשימת הגדילה וההתפתחות המהירה שלו.
 
בחלב אם ישנם סוגים שונים של חומצות שומן כגון LC-PUFA ממשפחת אומגה 3 ו-6 וחומצת שומן פלמיטית.
 
 LCPUFA - חומצות שומן המוכרות יותר כאומגה 3 ואומגה 6 הוכחו במחקרים רבים כבעלות השפעה מכרעת על ההתפתחות הקוגניטיבית ועל חדות הראיה בתינוקות. במחקר רחב היקף שכלל קרוב ל-2500 נשים נבדקו רמות השומנים בחלב אם של נשים ממקומות שונים בעולם. הממצא המעניין במחקר הראה כי רמת ה-DHA,שהינה חומצת השומן המרכזית והחשובה במשפחת האומגה 3, מושפעת מהתפריט של האם המניקה וכן שחלב אם של נשים במערב מכיל כמות נמוכה יותר.

ההסבר לכך הוא התפריט המערבי שאינו כולל מספיק דגים המהווים מקור טוב לאומגה 3. לפיכך, ההמלצות העדכניות הן של משרד הבריאות והן של איגודים בינלאומיים מדגישות לצרוך במהלך ההיריון וההנקה מינימום של כ200 גר' דגים בשבוע. מבין הדגים כדאי לבחור את אלו המכילים כמות גדולה יותר של אומגה 3, כגון: סלמון, טונה משימורים (רצוי טונה בהירה בה ריכוז הכספית נמוך), בורי, דניס. ניתן גם לקבל אומגה 3 מתוסף תזונה ויש להקפיד שהוא יכיל לפחות 200 מ"ג של  DHA. 

 
חומצת שומן פלמיטית – זוהי חומצת שומן חשובה נוספת בחלב האם, שנמצאת בו בכמות גדולה של כרבע מכלל השומן. לכן, במקרים בהם התינוק אינו יונק, חשוב שתחליף החלב יכיל חומצת שומן זו. המקור העיקרי לחומצת שומן זו בתחליפי החלב הוא שמן דקל העשיר בחומצה פלמיטית ואף נקרא על שמה (Palm oil). למעשה, כל תחליף חלב  אשר אינו כולל שמן דקל – אינו מספק לתינוק מספיק חומצת שומן פלמיטית ובכך הוא מתרחק מהרכב השומן בחלב אם. יתירה מכך, זה מעמיס על התינוק משימה נוספת הצורכת ממנו אנרגיה לצורך ייצורה בתוך גופו.
 
בשנים האחרונות, לאחר מחקר מעמיק בנושא, התברר כי בנוסף לחשיבות הוספת הפלמיטית בכמות המתאימה, קיים גם יתרון להוספתה במבנה הנכון, כלומר כשמן דקל משופר הנקרא שמן בטאפלמיטאט שהוכח כתורם לספיגת סידן ועיכול קל. עניין זה חשוב בעיקר בחודשי חייו הראשונים של התינוק, תקופה בה מערכת העיכול שלו עדינה יותר ומסתגלת לחיים מחוץ לרחם.
 
מחקרים הוכיחו כי תינוקות שניזונים מתחליף חלב עם שמן בטאפלמיטאט נהנים ממספר יתרונות: יציאות רכות ועיכול קל, ספיגת סידן טובה וצפיפות עצם גבוהה, הפחתת משך הבכי וריבוי חיידקים פרוביוטיים במעי.
 
מאת: רננה מזרחי - דיאטנית קלינית, מנהלת מדעית מטרנה

יש לכם שאלה? שלחו לנו והכותבים שלנו יענו.

 

רוצים לדבר על זה בפורום? לחצו כאן