מחשבונים

מחשבון גדילה   מחשבון הריון
 

כתובת הדוא"ל שלכם:


תינוקות > שינה תינוקות

לישון טוב מהרגע הראשון: זה אפשרי?

מאת: חן לפיד מנה | פורסם: 16/7/2017
לישון טוב מהרגע הראשון: זה אפשרי?

למרות שבאופן טבעי רוב התינוקות נוטים להתעורר בלילות בחודשים הראשונים לחייהם, עדיין ישנם מספר דברים שניתן לעשות בכדי להקל על המצב, ליצור תנאי שינה אופטימאליים וגם לבנות תשתית להרגלי שינה טובים בעתיד

ודאי שמעתם שכשנולד תינוק, כל המשפחה לא ישנה טוב. אבל אף אחד לא יכל להכין אתכם לתחושות שאתם חווים עכשיו, כתוצאה מהחסך בשינה. החולשה, הדכדוך, העצבנות, חוסר הסבלנות וחוסר האונים הן רק חלק מרפרטואר הרגשות שפוקדים הורים עייפים לתינוקות רכים.   
 
מה תוכלו לעשות כדי לשפר את המצב? 
 
כשתינוק נולד, שעות השינה שלו מפוזרות על פני היממה כולה. לאט לאט, שעות השינה של התינוק מתחילות להתרכז בלילה. במקביל, שנת היום מתחילה להתארגן לתנומות מסודרות.
 
בגיל 5-6 חודשים, מרבית שעות השינה כבר מרוכזות בלילה, ומסתמנות תנומות יום קבועות. זהו השלב שבו ניתן להתחיל להקנות לתינוק הרגלי שינה טובים, ללמד אותו להירדם באופן עצמאי, לצמצם את ההתעוררויות בלילה לצורך אכילה, לסיים לארגן את שנת היום לתנומות קבועות ומסודרות, ולהתמודד עם בעיות שינה שונות. 
 
עד שהתינוק מגיע לגיל 5-6 חודשים, לא ניתן לעשות הרבה כדי לשנות את מאפייני השינה שלו. 
 
עם זאת, יש מספר פעולות שניתן לבצע כדי לשפר מעט את המצב בינתיים, וגם כדי לבנות תשתית לשינויים שנבצע כשהתינוק יגיע לגיל המתאים. 
 
יצירת תנאי שינה אופטימאליים
 
טמפרטורה: חממו או צננו את חדרו של התינוק ל 21-23 מעלות צלזיוס. הדרך הטובה ביותר לחמם היא באמצעות רדיאטור או מזגן. כדאי להשאיר פתח אוורור ולהניח קערית מים לשמירה על לחות ומניעת התייבשות. הדרך הטובה ביותר לצנן היא באמצעות מאוורר שאינו מכוון ישירות אל התינוק או מזגן. 
 
לבוש: הלבישו את התינוק היטב כדי לשמור על חום גופו. חום גוף תקין במדידה מתחת לבית השחי הוא 36.3-37.8 מעלות צלזיוס.
 
תאורה: החשיכו את החדר. כאשר חשוך, גוף התינוק מפריש במידה מוגברת את הורמון המלטונין – ההורמון שמשרה שינה. 
 
רעש: ביום, הרגילו את התינוק להירדם ולישון ברעש הרגיל של הבית. אל תשתיקו הכל אך גם אל תגזימו ברעש. בלילה, שמרו על שקט. 
 
בטיחות: השתמשו אך ורק במיטת תינוק ובמזרון הנושאים תו תקן. הימנעו ממיקום המיטה בקרבת כבלי חשמל, שרוכים של וילונות וכיוצא בזה. כמו כן, הימנעו מלהניח בתוך המיטה חפצים רכים, בובות, שמיכות פוך ואביזרים אחרים שעשויים לגרום לחנק. 
 
אוירה: לפני ההשכבה לשנת הלילה, הרגיעו את האווירה בבית. עמעמו את האורות, החלישו את הרעשים, עברו מפעילויות ממריצות לפעילויות מרגיעות. כשהתינוק מתעורר בלילה שמרו על החשיכה, על השקט ועל הרוגע.  
 
היענות לבכי

כאשר התינוק מתעורר משינה בבכי, גשו אליו ותרגיעו אותו. היענות מהירה לבכי התינוק חשובה לביסוס יחסי האמון ותורמת להתקשרות ביניכם. אם צריך, האכילו אותו. דחו את הניסיון לחנך אותו לדלג על ארוחות. 
האכלה מגבירה את הסיכוי שיחזור לישון בקלות לאחר מכן.
 
אי מניעת שינה
 
הדעה הרווחת היא שאם נמנע מהתינוק שינה ביום, הוא יירדם בקלות וישן טוב יותר בלילה. אך דווקא ההפך נכון – שנת יום רבה ואיכותית אינה משפיעה לרעה על שנת הלילה. לעומת זאת, חסך בשנת יום, לרוב יקשה על ההרדמה ויגרום לשנת לילה פחות איכותית. אז אל תמנעו מהתינוק שינה ביום. הוא זקוק לשנת היום שלו.

בניית סדר יום
 
כאשר שעות השינה של התינוק מתחילות להתרכז בלילה ומתחילות להסתמן תנומות יום מסודרות, נסו לבנות סדר יום עבור התינוק. 
 
במסגרת סדר היום, נסו ככל שניתן להקצות זמנים קבועים לתנומות (כמו גם לארוחות, למקלחות, למשחק ולטיול). 
 
סדר היום שאתם בונים צריך לחזור על עצמו יום-יום ולהפוך לשגרה. חשיבותה של שגרה טמונה בכך שהיא מספקת לתינוק תחושת ביטחון, הנגזרת מתוך הידיעה מה צפוי לו ולקראת מה הוא הולך. 
 
קיום טקסי שינה
 
כאשר הצלחתם לבנות סדר יום, שלבו טקסי שינה. טקס שינה הוא רצף פעולות המבוצעות בזמן קבוע ובסדר קבוע לפני כל הרדמה. לדוגמה, טקס שינה יכול לכלול אמבטיה, עיסוי, הלבשת פיג'מה, הקראת סיפור, נשיקת לילה טוב וכיבוי אורות. 
 
חשיבותו של טקס שינה נעוצה בכך שהוא מסייע לתינוק להבחין בין זמן ערות לזמן שינה וכן להתכונן לשינה. כמו כן, הוא מקל על התינוק את הפרידה מהוריו לקראת השינה.
 
לסיכום, ראינו שיש מה לעשות כדי לשפר מעט את המצב וגם כדי להניח יסוד להקניית הרגלי שינה טובים. עם זאת, עלינו להתאזר בסבלנות ו"להחזיק מעמד" עד שהתינוק יגיע לגיל המתאים, כדי להביא לשינוי משמעותי במאפייני השינה שלו, ואיתו – לשינה ערבה לכל המשפחה. 
 
 
המאמר נכתב על ידי חן לפיד מנה - יועצת שינה, מנהלת "מאלף ועד טף, ייעוץ שינה לתינוקות ולילדים". 
טלפון: 052-3378544
דף פייסבוק: www.facebook.com/alef.taff

יש לכם שאלה? שלחו לנו והכותבים שלנו יענו.

 

רוצים לדבר על זה בפורום? לחצו כאן