מחשבונים

מחשבון גדילה   מחשבון הריון
 

כתובת הדוא"ל שלכם:


הודעות אחרונות מהפורום

 

גילאי ביה`ס יסודי > בטיחות, חינוך ועוד

הכנה לכיתה א': זה הזמן להתחיל

מאת: מערכת טיפת חלב ברשת | פורסם: 7/8/2014
הכנה לכיתה א': זה הזמן להתחיל

איך יודעים שהילד בשל לעבור מהגן לכיתה א`? האם צריך ללמד את הילד לקרוא עוד כשהוא בגן? כיצד עוזרים לילד שמתקשה מבחינה חברתית? ומידע חשוב נוסף שסייע לכם להיערך לשינוי

המעבר מגן חובה לכיתה א' הוא אחת החוויות היותר מרגשות בחיי המשפחה, אבל בה בעת הוא גם אתגר שמלווה בלא מעט חששות וסימני שאלה, הן אצל הילדים והן אצלנו ההורים.
 
סימן השאלה הראשון הוא סביב נחיצותה של "הכנה לכיתה א'": ישנם הורים שמסתייגים מהטררם המוגזם לתפישתם ("מה עוד ימציאו, קורס הכנה לזחילה לבני ארבעה חודשים?") ונזכרים איך הם הלכו לכיתה א' "בלי שיכינו אותנו ולא הייתה שום בעיה". בנוסף, ישנו הפחד שמא עיסוק יתר בנושא דווקא יגביר את החששות – ואכן יש להיזהר מפני לחץ וחרדה, שעלולים לחלחל אל הילד, אבל במקביל חשוב לזכור: האוצר היקר לנו ניצב בפני שינוי משמעותי ועלינו מוטלת האחריות לסייע לו לצלוח את המעבר בקלות ובשמחה ולהבטיח שכיתה א' תהווה חוויה נעימה ומעצימה. 
 
איך יודעים שהילד בשל לעבור מהגן לכיתה א'?
 
על מנת להשתלב היטב בבית הספר ולהפיק ממנו תועלת, הילדים זקוקים למגוון רחב של יכולות, הנחלקות ל- 4 תחומים: פיזי, שכלי, חברתי ורגשי. לכאורה היכולות בתחום השכלי הן החשובות ביותר, שהרי מטרתו של בית הספר היא למידה, אולם כדאי לדעת שמוכנות לכיתה א' מחייבת גם בשלות פיזית, רגשית וחברתית.
 
יכולות פיזיות – כוללות מוטוריקה עדינה (שליטה בכתיבה ובציור, צביעת שטחים, השחלת חרוזים, העתקה של צורות כולל כאלה מורכבות או קטנות, הדבקה, גזירה וכו'), מוטוריקה גסה (קפיצה, ריצה, התארגנות במרחב ועוד יותר מאלה יציבה נכונה וחגורת כתפיים חזקה דיה). כדאי לבקש מהגננת לחוות את דעתה לגבי היכולות המוטוריות של הילד, שכן היא מבלה איתו שעות רבות מדי יום ואם ישנה יכולת הדורשת חיזוק, היא בהחלט מסוגלת להצביע עליה.
 
הדרך הטובה ביותר לשפר מיומנויות מוטוריות היא באמצעות משחקים: דוקים, למשל, תורמים רבות למוטוריקה העדינה וכך גם פעילויות יצירה שונות, פעילות ספורטיבית מתאימה תחזק את חגורת הכתפיים ובאופן כללי מדובר בזמן איכות אמיתי שמעניק הן הנאה והן יכולות פיזיות שחיוניות בכיתה א'.
 
בנוסף, ישנו צורך בתפקוד תקין של החושים השונים. בדרך כלל במהלך כיתה א' עוברים הילדים בדיקות שמיעה וראייה, אבל כדאי לוודא שהילד לא סובל מבעיה כלשהי בשמיעה או בראייה עוד לפני הכניסה לבית ספר.
 
יכולות חברתיות – הבנה של מצבים חברתיים שונים, קבלת נורמות, שיתוף פעולה בקבוצה, יצירת אינטראקציות מהנות ויכולת לשמר אותן, משחק על פי כללים מובנים – כל אלה על מנת שבית הספר יהווה עבור הילד סביבה נעימה ואפילו כיפית.
 
יכולות רגשיות – ריסון דחפים ודחיית סיפוקים, התמודדות נכונה עם כישלונות, סקרנות, והכי חשוב: דימוי עצמי גבוה ויציב, ועצמאות. ילד שניחן ביכולות אלה הוא ילד שמגיב היטב לכל שינוי ולכל מצב חדש עבורו, ובפרט למעבר מגן חובה לכיתה א'. 
 
יכולות שכליות, או: האם ללמד את הילד לקרוא?
 
חשוב מאוד להבחין בין יכולות שכליות לבין ידע. בשלות לקראת כיתה א' פירושה מסוגלות ללמוד ולא בהכרח קריאה, כתיבה או כל ידע אחר שאותו בכל מקרה ירכוש הילד בבית הספר.
 
מסוגלות ללמוד באופן מובנה מחייבת קשב וריכוז, חשיבה לוגית וקוהרנטית ולא אימפולסיבית, הבנת הנחיות ומילוי הוראות, זיכרון (הן חזותי והן שמיעתי, הן לטווח ארוך והן לטווח קצר) וכן אוצר מילים רחב ויכולת לבנות משפטים תקינים (כולל הגדרות ותיאורים).
 
לגבי הסוגיה שהורים רבים מתחבטים בה, האם ללמד את הילדים לקרוא עוד לפני כיתה א' "על מנת שיהיו מוכנים", ההמלצה החד משמעית היא לתת לילד להחליט, כלומר אם הוא מגלה סקרנות בכל הנוגע לקריאה (כמו גם לכתיבה) ומבקש להתנסות בכך, יש לסייע לו ואף לעודד אותו לקרוא ולכתוב – באמצעות משחקים, קריאת שלטי רחוב ובכל מקרה בדרך חווייתית וכיפית. חשוב להיות כנים עם עצמנו ולוודא שאכן היוזמה היא של הילד, ולא שלנו "כי כל החברים שלו כבר קוראים" – הפיכת הילדים לשלוחה שלנו כדי שנרגיש בעלי ערך היא קונספט שגוי ומזיק, הן לנו והן לנפש הרכה של הילד.
 
בכל מקרה אין טעם ליזום לימוד קריאה כשהילד לא מגלה בכך עניין: ראשית, הורים אינם מורים ולא אמונים על הקניית המיומנות. שנית, לימוד קריאה בכפייה עלול ליצור מתח מיותר, לפתח אצל הילד תחושת כישלון ואף לגרום לאנטי כלפי לימודים באופן כללי, מה גם שבכיתה א' הוא ירכוש את היכולת לקרוא ולכתוב תוך זמן קצר (ואם אתם זקוקים להוכחה נוספת: אלברט איינשטיין לא ידע לקרוא עד גיל 7...)
 

 
איך עוזרים לילד שמתקשה מבחינה חברתית?
 
הורים שמרגישים שהילד שלהם מתקשה ליצור אינטראקציות חברתיות מיטיבות ויציבות יכולים, ואפילו מחויבים, לעזור לו – כדי שירגיש בטוח במסגרת קשרים שכאלה וכך בהדרגה ימצא את המקום הטוב ביותר עבורו וילמד לעשות זאת בכוחות עצמו.
 
אפשר ליזום מפגשים עם ילדים שאתם יודעים שילדכם מחבב. מומלץ לפחות בשלב ראשון לא להזמין יותר מחבר אחד בכל פעם, על מנת למנוע מצב שבו הילד שלכם הופך לגלגל שלישי באופניים. אם ישנם אחים דומיננטיים כדאי לוודא גם שהם לא משתלבים באינטראקציה על מנת לאפשר לילד שמתקשה למצוא את המקום שלו.
 
המלצה נוספת היא להעדיף – שוב, לפחות בשלב ראשון – דווקא גינה ציבורית או פארק מלבב, שכן סביבה נייטרלית עשויה לפוגג חלק מהמתחים הקשורים לאינטראקציות חברתיות (למשל, כשהאורחים רוצים לשחק עם הצעצוע האהוב ביותר על הילד שלכם והוא מתקשה לוותר עליו).
 
עוד כדאי לתכנן מראש, רצוי בעזרת הילד, פעילויות. אמנם ייתכן שעד מהרה תגלו שהילדים, הספונטניים מטבעם, מעדיפים משחקים אחרים אולם כדאי שתמיד תהיה תוכנית גיבוי שתבטיח הן את הנאת הילד שלכם והן את הנאת חבריו. 
 
התמודדות נכונה עם קשיים רגשיים
 
ראשית, חשוב לזכור שכל שינוי בכל גיל טומן בחובו אי ודאות וחששות, ובוודאי שעבור הנפשות הרכות של ילדינו – כך שעלינו להיות ערניים לכל סימן המאותת על מצוקה או קושי רגשי, להכיל אותו ולעזור לילד להתמודד איתו.
 
המפתח להתמודדות נכונה עם הקשיים הרגשיים לקראת כיתה א' ובמהלכה (ולמעשה, לאורך כל החיים) היא להבהיר לילד, הן באמצעות מילים והן באמצעות מעשים, כי אנחנו אוהבים אותו ללא תנאי ומאמינים בו וביכולותיו. ילד שיודע בוודאות כי הוריו אוהבים אותו בכל מצב – וחשוב להדגיש: לא תמיד הוא יודע את זה – הוא ילד עם דימוי עצמי תקין וביטחון עצמי גבוה, וככזה הוא מסוגל להתמודד עם כל אתגר, ואף לשמוח לקראתו וכמובן לצמוח ולהתפתח בזכותו.
 
לקראת כיתה א' כדאי במיוחד לפתח את תחושת העצמאות של הילד: לשתף אותו למשל בהחלטה איזה ילקוט לקנות (במגבלות התקציב והשמירה על בריאותו, כמובן), ובאופן כללי להעניק לו יותר ויותר אפשרויות בחירה ותחומי אחריות.
 
המלצה נוספת היא להבהיר לילד שפחד הוא דבר טבעי בכל גיל, לעודד אותו לשתף אותנו בחששות ולמצוא ביחד איתנו פתרונות אפשריים. במקביל חשוב ללמד את הילד להתמקד בפן החיובי בכל סיטואציה ובעיקר לתת לו דוגמה אישית. 
 
עוד כדאי לבקר בבית הספר מספר פעמים עוד לפני הכניסה לכיתה א' (במקומות רבים הדבר מתבצע במסגרת הגן). אם ילדכם סובל מקשיים רגשיים כלשהם – בין אם כאלה שנתקלתם בהם בעצמכם ובין אם כאלה שהגננת הצביעה עליהם – שתפו את צוות בית הספר בכך, על מנת שיוכלו לסייע לילדכם להתמודד עם אותם קשיים.
 
במקרה של קשיים משמעותיים, מומלץ להסתייע באנשי מקצוע.
 
רצוי גם לזכור שגם ילד שכבר הולך לבית ספר הוא עדיין ילד, שרוצה לשחק ולהתפנק – שתפו איתו פעולה והעניקו לו, ולעצמכם, זמן איכות כיפי, שהרי בסופו של דבר אלה הם הרגעים החשובים ביותר בחיים.
 
המאמר מאת בריכות לייף - למעבר לאתר שלהם לחצו כאן
 

יש לכם שאלה? שלחו לנו והכותבים שלנו יענו.

 

רוצים לדבר על זה בפורום? לחצו כאן