מחשבונים

מחשבון גדילה   מחשבון הריון
 

כתובת הדוא"ל שלכם:


תינוקות > תזונה תינוקות

הרגלי אכילת ילדים: טעויות נפוצות וטיפים מצוינים

מאת: מערכת טיפת חלב ברשת | פורסם: 3/4/2018
הרגלי אכילת ילדים: טעויות נפוצות וטיפים מצוינים

הילד אוכל מעט מדי ואתם חוששים שלא יגדל? הוא מתמלא מחטיפם ולא רוצה לשבת לאכול ליד השולחן? לפניכם מספר עצות כיצד להקנות הרגלי אכילה נכונים ובריאים לילדים

המאמר מאת יעל בובליצקי, בעלת "טבע נכון" - תזונאית המתמחה בתזונה טבעית, יועצת לאורח חיים בריא ומרפאה בצמחים ובפרחי באך.

 
בתקופה האחרונה אני נתקלת לא מעט באימהות/באבות אשר טוענים כי הילד/ה שלהם לא מסוגל לשבת ולאכול כמו שצריך. אצל חלקם זה מתבטא בכך שהם קמים באמצע הארוחה ומסרבים לחזור לאכול, ואילו אחרים לא מוכנים לשבת כלל וההורים בדרך כלל מוצאים עצמם, מגיעים אל הילדים עם הכפית ביד על מנת שיאכלו מעט מן הארוחה.

תשעה טיפים נהדרים להתחלת מוצקים - לכתבה לחצו כאן
 
חלק מההורים אימצו שיטה של מתן הארוחה או הנשנושים כאשר הילדים יושבים מול הטלוויזיה, באומרם "העיקר שהילד יכניס משהו לפה". לפתרון בעיות אלו חשוב להיות יצירתיים במידת מה, אך חשוב מכך היא הצבת גבולות ברורים לגבי אופן ההתנהגות בזמן הארוחה. כאשר אני מדברת על לימוד הרגלי אכילה כוונתי, להקנות לילדים את המיומנות לישיבה ממושכת ליד השולחן, יכולת להמתין עד אשר האוכל יוגש לשולחן, לדעת לבקש בצורה מנומסת את המזון הרצוי, לאכול מגוון אבות המזון, להשתמש בסכו"ם וצלחת בארוחה כמו שצריך ולאכול בצורה נקייה מבלי ללכלך את הסביבה. 
 
דרכים ללימוד הרגלי אכילה נכונים
 
שימוש בפתקיות/כרטסת לצורך תיאום ציפיות
 
ניתן להכין פתקיות או כרטסת אשר תכלול בתוכה פעולות אשר הילד/ה מתקשה בהם בזמן הארוחה. לדוגמה: אם הילד שלכם מרבה לקום באמצע האוכל ניתן לרשום בכרטסת: "בזמן הארוחה אסור לקום". אם הקימה היא לצורך הליכה להתפנות, ניתן לרשום "חשוב שאלך לשירותים לפני האוכל".. השתדלו להשתמש במילים חיוביות ולא במילים המדברות על איסור. כמובן שמתחת לכל משפט רצוי שתתנוסס תמונה המתארת פעולה זאת (ניתן למצוא באינטרנט בקלות).

כמה התינוק צריך לאכול בשבועות הראשונים? לכתבה לחצו כאן
      
הגדרת פרק הזמן המוקדש לארוחה
 
ילדים רבים צריכים הגדרה ברורה של המועד המאפשר להם לקום מן השולחן בסיום הארוחה. הקפידו על יצירת טווחי זמן ברורים על מנת לתאם ציפיות. ניתן להשתמש בכלי עזר כמו: שעון חול, שעון קוקייה, פעמון, המתנה עד שאבא ואמא קמים מהשולחן, או כל דבר אחר אשר מקובל עליכם. 
 
הגדרת שעות ארוחה קבועות
 
ילדים רבים מתחברים לזמנים קבועים ומוגדרים (ממש כמו מסגרת הגן/בית הספר). מומלץ לקבוע שעה קבועה, המוקדשת לארוחה המשפחתית. כך הילדים יבינו כי אין זה הזמן לשחק או לראות טלוויזיה וכי הגיע הזמן לאכול. 
 
חישפו את הילדים למזונות חדשים והקפידו לגוון במזון
 
השתדלו להכין מזונות מגוונים מכל אבות המזון. הקפידו להציע מזון חדש מדי שבוע. ניתן להגיש את המזון בצורה מושכת ע"י עיצובו בצורות, שימוש בכלים צבעוניים, או כל דבר אחר על מנת לעורר חשק בקרב הילדים לנסות ולטעום את המזון החדש (חסרה לכם השראה? כנסו לאינטרנט וחפשו (creative lunches for kids. מומלץ שעל השולחן יהיה מגוון רחב של מזונות מהם יוכלו הילדים לבחור. הקפידו לאכול בעצמכם מזונות שונים, אל תשכחו כי אתם מהווים מודל לחיקוי של הילדים. 

תזונת התינוק בשנה הראשונה: להנחיות משרד הבריאות - לחצו כאן
 

 
המנעו מצבים של הסחות דעת בזמן הארוחה
 
ילדים זקוקים לארוחה נטולת הסחות דעת. במידה והילד/ה שיחקו בסלון לפני הארוחה, הקפידו לדרוש כי יחזירו את הצעצועים למקום על מנת שלא יראו אותם בזווית העין בזמן הארוחה כך שבמקום להתרכז באוכל, הם ירצו לחזור לשחק. במידה ושיחקתם במשחק משפחתי, הקפידו להתחילו בשעה מספיק מוקדמת לפני שעת הארוחה הקבועה על מנת שלא להפסיק באמצע המשחק לצורך הארוחה. הקפידו לכבות את הטלוויזיה בזמן הארוחה. 
 
הקפידו לשתף את הילדים בהכנת הארוחה ובעריכת השולחן
 
גיוסם של הילדים להכנת הארוחה יכול להשפיע על המוטיבציה לאכול מהארוחה. עודדו אותם לערוך ולפנות את השולחן לאחר האוכל. עודדו אותם ופרגנו על העזרה. 
 
הקפידו לאפשר לפעוטות/ילדים לאכול לבד
 
הפעוט הגיע לגיל שנה? הוא מסוגל לאכול לבד? מצויין, הקפידו לאפשר לו זאת. לפעוטות יש צורך לחוש באוכל, לגעת בו, ולהרגיש את המרקם שלו. פעוטות רבים פשוט מסרבים לאכול, מאחר ולא מאפשרים להם להתנסות באכילה לבד. (זה חשוב גם להתפתחות המוטורית שלהם). גם אם מדובר בילדים גדולים יותר, אפשרו להם לאכול לבד. אמהות רבות שחוששות כי הילד יגרום ללכלוך, מאכילות את הילדים בעצמם. תופעה כזאת עשויה לגרום למצב שהילדים יפתחו בעתיד מנגנון התנגדות, ויסרבו לאכול, מאחר והם חשים כי עצמאותם נלקחה מהם.

כיצד מעודדים ילדן סרבן לשתות מים? לכתבה לחצו כאן

 
הימנעו ממתן מזונות מתוקים וחטיפים לפני הארוחות
 
מתן מזונות מעובדים, ממתקים וחטיפים לפני הארוחה אשר אינם מכילים רכיבים תזונתיים חשובים וכוללים שומנים שאינם בריאים עלולים לגרום למצב שהילדים יסרבו לאכול, זאת מאחר והם יגיעו לארוחה עם קיבה מלאה. 
 
לסיכום: מה כן לעשות?
 
נסו לשמור על הכללים הללו לצורך הקניית הרגלים נכונים לילדכם בזמן הארוחה.  זכרו כי התנהגות טובה יכולה להתחיל באמרת תודה., אך גם אם תקבלו בהתחלה תגובות כמו: "אני לא אוהב את האוכל הזה" או "תביאי לי משהו אחר", אל תיפגעו ואל תיקחו את זה אישית. נסו לא להגיב לתוכן הדברים ולהתמקד בדרישה לאכול. הקפידו להישאר שלווים ולשמור על קור רוח - זאת הצורה בה נמדד החינוך.

כמה שעות ביום הילד צריך לישון? לכתבה לחצו כאן

 
ממה מומלץ להימנע?
 
נסו שלא להגיב להתנהגות של הילדים. אל תנסו להצדיק את הארוחה בפני הילדים כמו: "אתם יודעים כמה זמן לקח לי להכין לכם את הארוחה" או, "הכנתי את זה רק בשבילך". לעיתים תגובות כאלה רק מגבירות את ההתנגדות אצל הילדים, כך הם בוחנים את הגבולות.

אל תוותרו על חלק מתפריט הארוחה: "תסיימו רק את האורז ואל תאכלו את הבשר".

אל תציעו קינוח כתנאי לסיום הארוחה.

במידה והילדים סיימו את כל הארוחה מרצונם, ניתן לתת קינוח, אך לא כפרס על זה שאכלו.

במידה והילדים קמים בזמן הארוחה אל תוותרו להם והחזירו אותם למקום עד אשר השעון/פעמון יצלצל (או כל פריט עזר שבחרתם לקביעת זמן הארוחה), גם אם זה אומר שהילדים ימשיכו לשבת ולא יאכלו.

במידה והילדים ממשיכים לקום, אל תשאירו את האוכל על השולחן, שימו במקום שאינו גלוי לעין ואל תגישו להם אוכל אחר במקום, במידה ויבקשו לאכול.

למדו את הילדים כי לקימה שלהם בזמן הארוחה ישנם השלכות, וכי עליהם ללמוד לשבת בזמן הארוחה עד סופה.
 
                                                                               

יש לכם שאלה? שלחו לנו והכותבים שלנו יענו.

 

רוצים לדבר על זה בפורום? לחצו כאן