מחשבונים

מחשבון גדילה   מחשבון הריון
 

כתובת הדוא"ל שלכם:


הריון ולידה > הריון

על יוגה, יציבות ומיניות בזמן הריון

מאת: מערכת טיפת חלב ברשת | פורסם: 5/10/2016
על יוגה, יציבות ומיניות בזמן הריון

תרגול קבוע של יוגה בזמן הריון יכול לאפשר הסתגלות טובה יותר לשינויים שחווה האישה וגם יכול לספק לה כלים מועילים לקראת הלידה עצמה. בואי להכיר פעילות גופנית המשפיעה על הגוף וגם על הנשמה

קיימת כיום הסכמה גורפת כי פעילות גופנית טובה לבריאות. רופאים אומרים את זה, מטפלים מתחום הרפואה המשלימה אומרים את זה, מאמני כושר אומרים את זה ולמעשה אין אחד שלא אומר את זה. השאלה היא כבר לא האם פעילות גופנית מועילה או לא, אלא למה היא מועילה, מתי ואיך. הריון היא תקופה מבלבלת עבור אנשים רבים – מצד אחד הגוף משתנה וקיים חשש מפני השינוי הנוכחי והעתידי שהגוף יעבור לאחר הלידה, ומצד שני קיים חשש לביצוע פעילויות גופניות בשם שלום העובר. מחקרים מראים כי במידה ונשמרות מספר הנחיות זהירות בסיסיות, פעילות גופנית בכלל ויוגה בפרט טובות ומועילות גם לעובר, גם לאם, ואפילו לבני הזוג.

 
אחדות הגוף והנפש בתקופת ההריון
 
אחד מהעקרונות המאפיינים את היוגה הוא השילוב בין הנפש לגוף. בזמן התירגול הדגש הוא על תשומת לב להווה, לגוף, לתחושות, לנשימה. תרגול המצב הנפשי הזה מגביר את המודעות לגוף ומאפשר שליטה טובה יותר על שרירי הגוף. 
 
בזמן ההריון גוף האשה עובר שינויים רבים. חלק מהשינויים הללו פוגע ביציבה, חלקם בתחושת "גבולות" הגוף. תרגול קבוע של יוגה בהריון יאפשר הסתגלות טובה יותר לשינויים מתוך מודעות גבוהה לגוף המשתנה. תרגול יוגה משפיע לא רק על המודעות אלא גם על השרירים עצמם. בתקופת ההריון חיזוק השרירים אשר אחראיים על יציבה, שרירי הליבה בגוף, יביא להגברת היציבות בצורה ישירה.
 
דגש על מודעות ושליטה בגוף יכולים גם להביא ללידה קלה יותר. כאשר מתרגלים שליטה על שרירי הגוף מתרגלים גם שחרור – שתי פעולות הדרושות בזמן הלידה עצמה, דבר אשר יכול להקל על הלידה.
 
ההשפעה הנפשית של תרגול יוגה על נשים הרות
 
תקופת ההריון היא תקופה לא קלה המלווה לא אחת בחששות ולעתים אף בדיכאון. מחקרים הראו כי תרגול של יוגה מודעת בשילוב עם דימיון מודרך הביאו להורדת הסיכון ללקות בדיכאון בזמן ההריון. בנוסף, גם הקשר בין האם והעובר התחזק עקב התרגול.
 
השפעה נוספת היא השפעת היוגה על איכות השינה. גם השינה היא פעילות הנפגעת בזמן ההריון. הקימות התכופות לשירותים בשילוב עם הגוף הגדל המחייב שינוי תנוחות שינה קודמות פוגע בסיכוי לשנת לילה טובה. שינה טובה אחראית לתפקוד גם בשעות הערות. דברים רבים נפגעים עקב שינה לקויה: יכולת הריכוז יורדת, הפיוז מתקצר. אחד מהתחומים אשר הכי נפגעים מרמת עייפות גבוהה הם חיי המין, שהשפעת ההורמונים המשתוללים בזמן ההריון עלולה לפגוע בהם גם ללא העייפות המצטברת. תרגול קבוע של יוגה מעלה את איכות השינה ומוריד את העייפות דבר אשר מוביל ישירות לחיי מין טובים יותר.
 
מחקר שנערך בהרווארד הראה כי תרגול ביתי פשוט של יוגה למשך שמונה שבועות שיפר בצורה משמעותית את איכות השינה, ובעקיפין העלה בכך גם את רמת התפקוד הכללית בזמן ערות וגם את איכות יחסי המין.
 
לא על הנפש לבדה – תרגול יוגה והשפעתו על הגוף
 
בזמן תרגול יוגה זורם דם רב לאיזור אשר בעידן המודרני נמצא לרוב במנוחה על כסא מחשב או כורסת טלויזיה – איזור האגן. תרגול איזור זה מבטיח חיזוק השרירים באיזור והגברת גמישות המפרקים באיזור אגן הירכיים ורצפת האגן. תרגול שרירי רצפת האגן מוריד את הסיכוי לצניחת אגן לאחר הלידה.
 
עבור נשים ההשפעה על חיי המין ברורה אך מסתבר כי גם לבני הזוג השפעה כזו מועילה. שליטה טובה יותר על שרירים באיזור האגן יכולה להביא לשליטה טובה יותר והארכת משך הפעילות המינית. חיזוק כללי של השרירים, חיזוק לב ריאה והגמשת המפרקים מועילה אף היא ומאפשרת פעילות מהנה יותר, ללא שרירים שנתפסים ומשאירה את הראש פתוח להתרכז במה שחשוב – בגוף ובבת הזוג. 
 
ממה בכל זאת צריך להזהר?
 
תרגול יוגה בזמן הריון אינו מומלץ לנשים שיש להן היסטוריה של הפלות או רגישויות מיוחדות ובכל מקרה כדאי להתייעץ עם הרופא המטפל לפני התחלת התרגול וגם לוודא כי מדריך היוגה עבר הכשרה מיוחדת להדרכת נשים בהריון. בנוסף, כדאי להיות קשובים לגוף באופן מיוחד. 
 
בטרימסטר הראשון כדאי להזהר מתרגילי נשימה הכוללים תנועות חזקות של הבטן והסרעפת, עצירות נשימה, קפיצות ותרגולים הכוללים פיתולים אינטנסיביים של הבטן. החל מהטרימסטר השני כדאי להמנע מתנוחות הכוללות שכיבה על הבטן בנוסף על ההמלצות לטרימסטר הראשון. דבר נוסף ממנו כדאי להמנע הוא כיווץ הישבן והבטן. כדאי להתרכז יותר בשרירי הגב העליון ולותר על הסלטות והגלגולים.
 
עם התקדמות ההריון כדאי להזהר במתיחות בגלל הורמון הרלקסין הגורם לגמישות יתר ועלול להביא למתיחת יתר ברצועות, להזהר בתרגילים הכוללים שמירה על שיווי משקל ולהמנע מתנוחות הכוללות שכיבה על הגב והרמת הרגליים. 
 
יוגה משפרת את המודעות לגוף, משפרת את איכות השינה, מונעת ומתמודדת עם דכאון ומצבי רוח וגם מחזקת את השרירים ומגמישה את המפרקים. כל אלו עוזרים לאשה בהריון להתמודד עם השינויים שההריון מביא, וליהנות ממין טוב יותר על הדרך.

יש לכם שאלה? שלחו לנו והכותבים שלנו יענו.

 

רוצים לדבר על זה בפורום? לחצו כאן