מחשבונים

מחשבון גדילה   מחשבון הריון
 

כתובת הדוא"ל שלכם:


הריון ולידה > הריון

הריון וחרדה בזמן המצב הביטחוני

מאת: מערכת טיפת חלב ברשת | פורסם: 10/7/2014
הריון וחרדה בזמן המצב הביטחוני

כאשר ברחבי המדינה מהדהד קול האזעקות והפיצוצים, חשוב ללמוד כיצד לטפל בעצמך כאשר את חווה מתח, פאניקה וחרדה בתקופת הריון

מאת: ד"ר מיקי בלוך, פסיכיאטר בכיר - מנהל המחלקה לפסיכיאטריה אמבולטורית והמרכז לבריאות הנפש של האישה, המרכז הרפואי ת"א 

 
אזרחי המדינה, החיים בטווח הרקטות, הקסאמים והאיום התמידי או הזמני על מצבם הביטחוני – סובלים בתקופות שונות מלחץ ומתח נפשי גבוה מאוד. 
 
הלחץ, ובמידה רבה החרדה, הפכו לחלק מהמציאות של כולנו והם לא פוסחים גם על נשים בהריון. נשים רבות בשלבי הריון שונים מדווחות על חרדה בעקבות המצב הביטחוני ועל חששות הולכים ומתגברים לשלום משפחתן ולשלום התינוק שברחמן.  
 
חרדה והצלחת ההיריון:
 
נשים בתחילת הריון שחוות חרדה עשויות לסבול מתסמינים גופניים אשר זרים להן:

דופק מואץ, שינויים בשינה, שינויים בתאבון, שינויים ביציאות, מיחושים בבטן ואף דימום. אלו, לרוב, תסמינים נורמאליים למצב לא נורמאלי ואין צורך להיכנס ללחץ מכך. למרות זאת, אם את מרגישה שמשהו לא כשורה, חשוב מאוד לא להסס ולפנות לרופא. 

 
נכון הדבר שחרדה כרונית עלולה להזיק לעובר ואף לפגוע בהצלחת ההיריון, אך חשוב להבדיל בין חרדה כרונית לבין חרדה נקודתית, דוגמת החרדה מהמצב הביטחוני. חשוב לזכור כי אין עדויות לכך שחרדה זמנית ברב שלבי ההיריון גורמת לבעיות – אך לקראת סוף ההיריון חרדה ברמה גבוה כן עלולה לגרום להאצה של תהליכי ההיריון ולהביא ללידה מוקדמת. 
 
למרות שנדמה שרבים מהסובבים אותנו חרדים בימים אלו, חשוב לא להתעלם מהמצב ולדאוג גם לבריאותנו ולרווחתנו האישית. קיימות דרכים מגוונות לטפל בחרדה גם בעת הריון: טיפול פסיכולוגי ולימוד של טכניקות הרפיה ונשימה התגלו כיעילים במיוחד בהורדת מפלס הלחץ. כמו כן, במקרים מסוימים, גם בעת ההיריון קיימת אופציה לטיפול תרופתי – בהמלצת ומרשם רופא בלבד. 
 
התגייסות והערכות בזמן ההיריון:
 
עוד בטרם מפלס החרדה עולה, מומלץ לעבור למקום שקט כדי לא להיחשף למתחים אך לעיתים כורח המציאות אינו מאפשר לעשות זאת מבלי לפרק משפחה ו"לוותר" על מערכת התמיכה הקיימת – במקרה כזה המעבר לא יועיל כי האישה נשארת מתוחה וחרדה לאלו שנשארו מאחור. 
 
בנוסף, מומלץ להמשיך כמה שיותר בשגרה הרגילה (עבודה, עיסוקים בבית, לימודים) – ובמסגרת הרגילה. להימנע מלצפות ללא הרף בחדשות ולהימנע מצמצום פעילות מחוץ לבית במידת האפשר.
 
חשוב לזכור שאין צורך לחוש אשמה כי את צריכה עזרה, למרות "המצב הביטחוני" ולמרות שלכולם קשה מומלץ לבקש עזרה: מחברים קרובים, מהמשפחה ומגורמים מקצועיים שקיימים באזור הדרום.  שהות בחברת אנשים אהובים ומשפחה מורחבת חשובה לא רק מבחינת המורל והתמיכה הרגשית אלא גם מבחינת עזרה טכנית במקרה אזעקה. 

יש לכם שאלה? שלחו לנו והכותבים שלנו יענו.

 

רוצים לדבר על זה בפורום? לחצו כאן