מחשבונים

מחשבון גדילה   מחשבון הריון
 

כתובת הדוא"ל שלכם:


תינוקות > שינה תינוקות

מדוע התינוק לא ישן טוב? טיפים להתמודדות

מאת: תמר איל | פורסם: 29/11/2017
מדוע התינוק לא ישן טוב? טיפים להתמודדות

ההיסטוריה של שיבושי השינה, סיבות אפשריות לבעיה, השפעתה של התופעה על תהליך התפתחותו של התינוק, והכי חשוב - מקבץ פתרונות קלים ופשוטים לביצוע

בעיות בשינה אצל תינוקות הן נפוצות במיוחד. כמעט כל ההורים מדווחים שמאז שנולדו הילדים הם לא מצליחים לישון לילה, ללא הפרעות. למרות הרצון של ההורים לשנת לילה רצופה, המאמצים שנעשים לשם כך, בהרבה מהמקרים, הציפיות לא עומדות במבחן המציאות. אחוז נכבד מההורים מוצאים את עצמם מנסים, ללא הצלחה, לתפקד לאחר לילה רצוף הפסקות.


חוסר בשינה יכול להיות הסיבה לקשיים בכל תחומי החיים. הורים וילדים שלא ישנים טוב, חשופים ורגישים יותר. בעיה מתמשכת יכולה לגרום: להתדרדרות במצב הבריאות, יכולת תפקוד ירודה ובמצבים קיצוניים גם לאובדן השפיות.

שיפור באיכות השינה, ללא ספק, משפיע לטובה על מציאות החיים.

 

כמה שעות ביממה התינוק צריך לישון? לכתבה לחצו כאן

עד מתי זה בסדר להרדים תינוק על הידיים? לכתבה לחצו כאן

אפקט כדור השלג
כולנו מודעים לכך ששנת לילה טובה משפרת את יכולת התפקוד שלנו ביום שלמחרת. מה שרוב הציבור אינו מודע לו הוא: שלאירועי היום שחלף יש השפעה מכרעת על איכותה של שנת הלילה. תוספת זו למשואה מאפשרת הבנת אפקט כדור השלג במצבי חוסר. לעיתים, בעיה קטנה הופכת למשוכה קשה לגישור המובילה זוגות, במקרים קיצוניים, אף לגירושים.

יש בידכם את היכולת לשנות את מציאות החיים לטובה יותר.
באמצעות מאמר זה, ננסה להבין לאיזה תוצאות ניתן לצפות - נביט לרגע על ההיסטוריה של שיבושי השינה - נלמד על חשיבותה של שינה טובה והשפעתה על תהליך התפתחות תקין - נרחיב על הסיבות האפשריות לקשיים בשינה ונפנים פתרונות קלים ופשוטים לביצוע.


למרות שאחוז ניכר מהתינוקות מתקשים לישון בדרך כלל, אצל השכנה הילדים דווקא ישנים טוב מהרגע שנולדו. אנו מודעים לכך שיש גם מציאות אחרת. תינוק בן ימים בודדים, אומנם צריך לאכול בכל שלוש שעות, ללא הבחנה אם מדובר ביום או בלילה. התלות בהזנה רצופה הולכת ומשתפרת ככל שנפח הקיבה גדל, אחוז השומן בחלב עולה וכתגובה להסתגלות מוצלחת למקצב החיים. בגיל חודשיים ניתן, בעזרת התארגנות טובה, לישון שש שעות רצוף. בגיל שלושה חודשים, מבחינה פיזיולוגית, התינוק יכול לישון ברציפות כל הלילה.

הקצב של הטבע
אנשים באופן כללי ותינוקות יותר מכל, מחוברים באופן טבעי, לריתמוס של העולם. האדם נברא כחלק בלתי נפרד מהיקום, מנגנוני הגוף מתוכננים לפעול בהתאמה לכוחות הפועלים ולתנאי המחיה המשתנים.


בפשטות ניתן לומר כי היום נועד לעבודה והלילה למנוחה
ביום האדם פועל, אוכל וקולט חומרים וחוויות שונות. בלילה עובר כל אדם תהליך מבוקר של פירוק והטמעה של אותן חוויות. כל אברי הגוף פועלים באופן שונה בשעות השונות של היממה. בנפש עוברות החוויות שלנו תהליך תיוק ועיבוד נתונים, כל דבר נכנס אל המגירה המתאימה ומקבל את היחס הדרוש. חלומות מאפשרים לנו לפתוח מגרות ישנות ולהעלות חומרים מתת ההכרה על מנת להצליב מידע ישן עם חדש.

בשינה הגוף והנפש מתארגנים ומכינם את עצמם ליום חדש של פעילות. 

לפני המצאת החשמל הכול היה הרבה יותר פשוט. בחסות התאורה הטבעית, במהלך היום, האדם תפקד מחוץ לביתו, משום שרק בשעות האור הייתה לו את האפשרות לכך. שקיעתה של השמש אלצה את כולם להתכנס פנימה אל המתחם הביתי. אנשים ישנו בחושך והתעוררו עם הזריחה.

כאשר רוצים בשיתוף פעולה מצד הילדים יש לקחת בחשבון שהם עדין מכוונים לאותו המקצב הטבעי של הבריאה. למרות שהעולם השתנה ללא היכר, מערכות הגוף של התינוק עדין מכוונות לפשטות, הן פועלות בהתאמה לטבע.

צרכים בסיסיים
מודעות לנקודות הבאות, יכולה לשפר את איכות השינה באופן טבעי, ללא השקעת אנרגיה מיותרת. כל אחד מהילדים יהיה רגיש יותר רק לחלק מהנקודות מתוך הרשימה. בכל מקרה מדובר בשינויים פשוטים וקלים לביצוע.

מיקום המיטה
את מיטת התינוק יש למקם באופן שמאפשר לראש להיות בצפון ורגליים בדרום. מערכת העצבים עובדת טוב יותר שמרכזה, המצוי בראש, מוצפן עם השדה המגנטי של כדור הארץ. תינוקות, כמו בעלי החיים, יכולים לחוש את העוצמה ויש לתת לכך את הדעת.
 
כיבוי אורות
בלוטת ההיפופיזה רגישה לאור. ההיפופיזה היא זו שאחראית על יצור הורמון הגדילה. הפרשת ההורמון מתרחשת בשנת הלילה ולאחריה. הפרעות בשינה או תאורה מלאכותית יכולים לשבש את עבודתה התקינה. לכן, יש לכבות אורות לפני השינה ובמידה שהתינוק מתעורר לפני הזריחה, לא להדליקם.
 

תזונה
תינוק רעב לא ישן טוב. יש להאכיל את התינוק, באופן מוקפד, לפני שנת הלילה. בסמוך לזריחה, טמפרטורת הגוף משתנה, הלבלב נכנס לפעולה, רמת הסוכר בדם יורדת ועבור התינוק היום התחיל. בשעות הבוקר הרכב החלב של האם הוא מתוק יותר. מכך אנו לומדים כי מזון מתוק מאפשר שעתיים נוספות של שינה טובה.
 

קרבה פיזית
התינוק לא אוהב לשון בחדר מרוחק, הוא רגיל להיות קרוב לאם. למרות שכבר אינו מחובר לאימו בחבל הטבור, הוא עדין רגיש לנוכחותה. קרבתה הפיזית משמעותית ביותר. לצמצום המרחק יכולה בהחלט להיות השפעה על איכות השינה.
 
טמפרטורת הגוף
תינוקות צריכים עזרה בויסות טמפרטורת הגוף. בדרך כלל השמיכה לא שורדת את כל הלילה לגופו. יש להלביש את התינוק בחליפה סגורה גם בקיץ ולדאוג לטמפרטורה מתאימה.
 
שקט
תינוקות ישנים טוב יותר כשיש המולה. בבטן האם התינוק חשוף לרעשים ללא הפוגה. מי השפיר, בהם הוא גדל, מגבירים את עוצמת הקול. מחודש חמישי בו מתפתחת בהדרגה, יכולת השמיעה הוא חשוף: לקצב פעולות הלב, פעולת המעיים, זרם הדם בעורקים ועוד צלילים רבים נוספים.  כשהתינוק יוצא לאוויר העולם הוא נחשף לדממה. סביבה רועשת היא טבעית לתינוק ולשקט הוא צריך להתרגל.   
 
לחץ
תינוקות של ניתוח קיסרי, לעיתים מרגישים צורך להיות עטופים בשמיכה הדוקה. בלידה טבעית התינוק יוצא שאברי גופו נלחצים ונוזלי המוח נסחטים לעבר עמוד השדרה. מעבר דרך תעלת הלידה מאפשר לרך הנולד, בזמן היציאה לאוויר העולם, תחושה ברורה של אברי גופו. אצל ילדים מסוימים, מסז' לפני השינה יכול מאד להשפיע על איכות השינה.
 
הרגלים
תינוק מסגל לעצמו הרגלים בהתאם לאורח חייה של האם במהלך ההיריון. לא ניתן לצפות מתינוק, שרגיל היה בזמן ההיריון לבלות עד מאוחר בלילה ולישון במהלך היום, לשינוי דפוסי התנהגות בין לילה.

ניתן, על פי סדר היום של האם, לדעת מראש עד כמה יהיה לרך הנולד קל להסתגל. למרות ההרגלים, תינוק אינו חי בנפרד מהאנרגיה של היקום הוא מרגיש ויודע מתי הגיע הלילה. יש למרבית הילדים את היכולת לשנות דפוסי התנהגות, נדרשת רק מעט סבלנות והתמדה וסיוע שלכם ההורים.


במידה ושעשיתם את שביכולתכם וישנה הפרעה שלא ניתן לפתור באמצעים הפשוטים שהצגתי כאן, אמליץ לפנות לקבלת עזרה, בכדי  להחזיר את השפיות הביתה. תינוק שלא ישן בלילה הוא תינוק לא מרוצה - תינוק מרוצה ישן טוב.

שינה היא דבר חשוב ובסיסי. התינוק, מוותר על שנתו רק כאשר משהו אינו כשורה. הרגישות של התינוק לצרכיו הבסיסיים היא גבוהה ביותר, הוא דואג שאנו המבוגרים נספק אותם ללא דיחוי. תינוק שבע, המרגיש מוגן ובטוח, שאין בסביבתו הפרעה פיזית או אנרגטית - ישן טוב בלילה וגם ביום. במידה שאפילו אחד מהנ"ל לא מתקיים - התינוק עלול לא לנוח ולא לשקוט עד שיתבצע השינוי המיוחל.

מתן מענה מדויק לחוסר, אותו חווה התינוק, בהרבה מהמקרים פותרת את הבעיה.
מניסיוני אומר שמודעות ושינוי הרגלים, פשוט עושה פלאים.
 

הורים שרוצים לישון כמו תינוק, בהחלט יכולים  - בהצלחה.

יש לכם שאלה? שלחו לנו והכותבים שלנו יענו.

 

רוצים לדבר על זה בפורום? לחצו כאן