מחשבונים

מחשבון גדילה   מחשבון הריון
 

כתובת הדוא"ל שלכם:


תינוקות > התפתחות התינוק

ציורי ילדים: שלבי התפתחות ודוגמאות

מאת: מרדכי שרם | פורסם: 16/9/2017
ציורי ילדים: שלבי התפתחות ודוגמאות

כיצד אמור להראות ציור של ילדים בני שנתיים וחצי? מה מאפיין אותם בגיל חמש? הגרפולוג מרדכי שרם מסביר מהו סדר ההתפתחות ושלבי הציור של ילדים וגם מציג בפניכם דוגמאות מעניינות

הכותב הינו גרפולוג ממכון פלאי הגרפולוגיה ומומחה בנושא פענוח ציורי ילדים.

כאשר אנחנו מתבוננים בשרבוטים הראשונים של ילדנו  אנחנו פשוט 'עפים' מגאווה. גם אם השרבוט מצא דרכו לקיר, לנו, לפחות בהתחלה, זה לא משנה. הילד מצידו חווה את הקיר כדף נייר לבן, חלק וגדול שרק מחכה מוכן ליצירתו הראשונה.

התבטאותם של ילדינו מתחילה מאחיזת כלי הכתיבה, כך הם יכולים להוציא לפועל את רגשותיהם. בכל שלב ישנה התפתחות בציוריהם ולכן כאשר מעוניינים לבדוק ציור מסוים, חשוב מאוד לדייק בגילו הכרונולוגי של הילד כולל חודשים והסיבה היא שכל הזמן ישנם שינויים.

 
בכתבה הבאה נלמד את סדר ההתפתחות ושלבי הציור של הילדים. חשוב לציין שכל ילד עובר את שלבי ההתפתחות בצורה שונה ולא כדאי לערוך השוואות אפילו בין תאומים זהים.
 
בכל שלב חשוב לא להגביל את הילדים בכמות הדפים ועל הצבעים להיות תקינים ולא שבורים היות וכול תקלה שכזאת עלולה לעכב את הילד מלצייר וכך הוא לא יוכל להביע את רגשותיו כלפי חוץ. 
 
השלב הראשון: גילאי 1.5 - 2.5 
 
כאשר הילד אוחז בכלי הכתיבה בפעם הראשונה ומזיז אותו על הדף הוא יוצר פעם ראשונה יצירה אשר הוא יזם אותה. שלב זה נמשך לא מעט זמן תוך כדי ניסיונות חוזרים ונשנים על הדף, כאשר אנו מתבוננים על הדף מה שאנו רואים הוא  "קשקוש בלבוש", כל ילד וה'יצירה' האישית שלו.
 
בשלב זה מתחיל הילד לפתח את המוטוריקה העדינה שלו תוך כדי אחיזת כלי הכתיבה ולכן ניתן לראות קווים מתחילים ומפסיקים באופן אקראי. עלינו לדעת שלילד חשובה החוויה החדשה והוא מרגיש שהוא רוצה לנסות שוב ושוב. ישנם ילדים שמציירים על הקירות והסיבה היא שהם רוצים להתנסות בכל מיני סוגים של חומרים והקיר הוא חלק מההתנסות שלהם, היות והם חווים אותו כדף לבן חלק וגדול.
 
בגיל זה הילד בונה את הרצון שלו ולכן ההתנסות היא דרך דברים חדשים כמו ציור, הליכה ודיבור. לדוגמא: כאשר הילד מתחיל ללכת הוא נופל וקם ולא מתייאש, לעומת המבוגרים אשר נופלים וברוב המקרים לא מנסים שוב. כאשר הילד מפתח את הרצון שלו, ברוב המקרים אנחנו ההורים לא נותנים לו לחוות את החוויה ומתערבים מתוך מטרה לעזור לו, אולם אנחנו מפריעים ולא נותנים לו לפתח את הרצון שלו בשל מחסומים שקיימים אצלנו.
 
חשוב לציין שבגן לעומת הבית החומרים להם נחשף הילד שונים, לדוגמא בריסטול למול נייר, פלסטלינה למול בוץ וכדומה. כמובן שהחוויה שהילד עובר הינה החשובה ביותר כדי לפתח את הרצון שלו דרך חומר הגלם שהוא מקבל.
 
שרבוטים בגילאי שנה וחצי עד שנתיים וחצי מתאפיינים ברובם בקווים ישרים ומאונכים. בגילאים הללו הילדים בודקים את כלי הכתיבה ומתנסים בהם.
 
     
 
השלב השני: גילאי  2.5- 3.5
 
בשלב זה של הציור הילד קופץ מדרגה ונוכל לראות שינוי מאוד משמעותי כמו צורות גיאומטריות כגון: עיגול, משולש, מלבן וכדומה. חשוב לציין שהילד כבר צבר ניסיון והוא מנסה לחזור על צורות כמו העיגול. הילד יכול לצייר בתוך הדף עיגולים רבים אחד בתוך השני ולנו זה נראה כקשקוש, אולם לילד הדבר הינו מאוד משמעותי.
 
אנחנו צריכים להבין כשילד מנסה לצייר עיגול הוא מתחיל בנקודה מסוימת וצריך לעצור בנקודה מסוימת וכאן הקושי מתחיל. בשלב הקודם לא היה שלב של עצירה וכעת דורש הדבר מהילד שלב של תכנון אפילו לפני הציור.
 
ההתפתחות והקשר בין היד למוח הינם חשובים בשלבים הראשונים של הילד ולכן החשיבות גדולה מאוד, במיוחד במוטוריקה עדינה. כבר בשלב זה, בנוסף לחוויה שהילד עובר (האנשת חפצים), הילד משתמש בחפצים סביבו כדי להביע את תחושותיו הפנימיות. 
 
לקראת סוף שלב זה ישנו חיבור בין קווים אופקיים, לבין קווים אנכיים ולבין העיגול ולכן הילד מתחיל לצייר דמות הנראית כמו 'ראשן' המורה על התחלת ציור דמות אדם.
 
חשוב לציין שכל ילד מתפתח בצורה אישית וכל עוד השלב שהילד עובר לא הסתיים לא תהיה אפשרות לעבור לשלב הבא.
 
שרבוטים בגילאי שנתיים וחצי עד שלוש וחצי מתאפיינים ברובם בקווים ועיגולים. ניתן לראות התחלה של צורות הנדסיות כגון: עיגולים, מלבנים וריבועים.
 
    
 
השלב השלישי: גילאי 3.5 – 4.5   
 
בשלב זה הילד מתחיל לצייר עצמים כמו: פרחים, אנשים, בתים, מכוניות ועוד. כמובן שברוב המקרים ישנו פער מאוד משמעותי בין היכולת של הילד לדייק לבין המציאות וברוב המקרים הילד מציין בפנינו מה הוא צייר ובעינינו הדבר נראה כבלתי הגיוני.
 
חשוב לציין שבשלב זה הילד מצייר עצמים או דמויות אשר אינן מחוברות לקרקע והסיבה היא שבגיל זה הילד נמצא במעין 'ריחוף' ולכן הדמויות עצמן 'מרחפות' ואינן נמצאות על פני הקרקע, כמו כן הם אינם מתמקדים בפרטים הקטנים כמו: ריסים ,אוזניים, שיער וכדומה.
 
הקושי העיקרי בשלב זה הוא אי יכולתו של הילד לתפוס עצמו בין דמות תינוק לדמות מתפתחת של ילד ולכן קיים שלב הריחוף. יש לזכור שהילד מצייר מה שהוא מרגיש ולא מה שהוא יודע במודע לדוגמא: בשלב מאוחר יותר בציור המשפחה, אנחנו יכולים לראות שהדמות הגדולה שהילד צייר היא לא בהכרח גדולה מבחינת הגיל הפיזי שלה, אלא הילד מתחבר אליה בצורה רגשית חזקה יותר ולכן הוא יצייר אותה בגדול יותר.
 
בשרבוטים בגילאי שלוש וחצי עד ארבע וחצי ניתן להבחין בהתחלת ציור ראש אדם ופנים ללא פרטים. שימו לב שהציור ברובו 'מרחף' מעל הקרקע וזאת בשל ריחוף הילדים עצמם. 
 
 
 
השלב הרביעי: גילאי 4.5 - 5.5    
 
בשלב זה מתחיל הילד לקבל יותר פרופורציה ודואג לפרטים הקטנים. שימו לב שלעומת השלב הקודם הציור יהיה על פני הקרקע ולא באמצע הדף. בגיל הזה הילד מתחיל לגלות יותר עניין בילדים בני גילו וכמו כן באנשים בוגרים, לכן נוכל לראות בשלב זה דמויות רבות בציורים.
 
בתחום המשפחה הילד מרגיש היכן הוא ממקם את היחס של הוריו לעומת אחיו ואחיותיו והיכן הוא עצמו ממוקם ולכן בגיל זה מתחיל שלב חיקוי ההורים או האחים הגדולים יותר. ההתקדמות והתפתחות שלהם מבחינה מוטורית תופסת תאוצה גדולה והיכולת לתפיסה מרחבית מתחילה לקבל משקל גדול יחסית, לכן שלב זה הוא קריטי וחשוב מאוד בעיצוב דמות הילד. בנוסף, בגילאים הללו מתחילה ההתפתחות המינית של הילדים ונוכל לראות בציורים הבדלים בין זכר לנקבה הן בשיער ובלבוש, לקראת סוף תהליך שלב זה.
 
בשלבים הקודמים ציינו את הצורות הגיאומטריות, בשלב זה הילד מתחיל להשתמש בהם. לדוגמא: שמש = עיגול, חלון = ריבוע ,פרחים = שילוב של עיגולים +קווים וכו'.
 
בשלב זה הצבע תופס משמעות מאוד חזקה לגבי רגשותיו של הילד לעומת שלבים קודמים שהבחירה בהם הייתה לא במודע . כמו כן, מתפתח בגילאים הללו הדמיון אצל הילדים והם מציירים דמויות של דרקונים, מפלצות, אבירים, נסיכות ועוד.
 
בשרבוטים/ציורים בגילאי ארבע וחצי עד חמש וחצי ניתן להבחין שהילדים מציירים דברים המוכרים לנו המבוגרים כמו: אונייה, ים, צעצועים ועוד.
 
    
 
 
השלב החמישי: גילאי 5.5 - 6.5
 
אנחנו ערים כיום למרוץ מטורף בהכנה לקראת כיתה א' כך שבמרבית המקרים הילד נמצא בגיל המתאים לעלות לכיתה א', אולם מבחינה רגשית ישנה בעיה. בשלב זה נוכל לראות דרך הציורים את מוכנותו של הילד לכיתה א'.
 
בשלב זה נוכל להבחין, שיש פרופורציה על כל הדף וישנה חלוקה שווה בין הקרקע לשמים. בנוסף, מציירים הילדים דמויות בתוך הבית כולל פריטים כגון: שולחן, כיסאות, מנורה וכו'.
 
בשלב זה מקבל הציור מימד נוסף בהתפתחותם של הילדים וניכרת ירידה לפרטים קטנים מאוד והרצון לדייק בציור, מאוד חשוב להם. הילדים לומדים להתאים את הציור ככול שניתן קרוב למציאות שלנו.
 
בציורים בגילאי חמש וחצי עד שש וחצי (שלב לפני כיתה א'), ניתן להבחין באותיות ה-א"ב, דמויות עם כול הפריטים הקטנים כמו בגדים, שיער, ריסים, כפתורים ועוד.
 


הכותב הינו גרפולוג ממכון פלאי הגרפולוגיה העורך ערבי גיבוש בנושא פענוח ציורי ילדים

יש לכם שאלה? שלחו לנו והכותבים שלנו יענו.

 

רוצים לדבר על זה בפורום? לחצו כאן