מחשבונים

מחשבון גדילה   מחשבון הריון
 

כתובת הדוא"ל שלכם:


תינוקות > התפתחות התינוק

עידוד המוטיבציה לתנועה אצל התינוק

מאת: מיכל דין | פורסם: 11/6/2017
עידוד המוטיבציה לתנועה אצל התינוק

כל תינוק נולד עם יכולת לנוע ועם צורך בסיסי בתנועה. סביבה שיש בה חוסר בגירויים חושיים – היא סביבה מעכבת. על הדרכים לעידוד ילדכם לנוע, לחקור ולהתפתח

באחד הימים הגיעה אלי חברה עם בנה רועי, בן ה-10 חודשים, תינוק מתוק, חייכן ושקט. במשך רוב הביקור רועי ישב בעגלה, וחברתי הביעה דאגה מכך שרק בשבוע האחרון התחיל בנה לזחול על הגחון והוא עדיין אינו עולה לעמידת שש. בחלק מהזמן ישב רועי על אימו ושם הוא נשאר. ראיתי שרועי לא מתעניין בסביבה ולא מנסה לחקור אותה. גם כשרועי הונח לזמן קצר על מזרון הפעילות הוא לא ניסה לחקור צעצוע שהיה מעט רחוק ממנו.
 
כשלילד אין הרבה מוטיבציה לתנועה או כשהוא מתעכב ביישום שלבי ההתפתחות לעומת בני גילו, נוטים ההורים לחשוב ולומר:

1.      זה האופי שלו
2.      הוא ילד "שאנטי"
3.     הילד "עצלן"
4.      "אין בי דאגה, כל הילדים הולכים בסוף"
5.      דואגים ומוטרדים, אבל לא יודעים למי לפנות ומה לעשות
 
תשובות אלה מצביעות על כך שהורים רבים חושבים שמוטיבציה זה משהו שנולדים איתו ושלסביבה החיצונית אין כל השפעה עליו - וזו חשיבה לא נכונה.
 
כל תינוק נולד עם יכולת לנוע ועם צורך בסיסי בתנועה

בכל תינוק קיים צורך בסיסי לחקירת הסביבה ולהתנסות בעזרת התנועה והחושים. בהמשך – התינוק נולד עם צורך בסיסי להזדקף ולעלות כלפי מעלה. זהו צורך אבולוציוני. כל ההתפתחות של התינוק מלידה ועד לעמידה היא להתרומם שלב שלב: בשכיבה על הבטן התינוק שוהה על מרפקים, אח"כ מרים את הראש, בשלב הבא מיישר את הידיים ומרים עצמו לעמידת שש, משם לישיבה ולעמידה.


 
לחלק מהתינוקות שאנו פוגשים יש פחות מוטיבציה לנוע - מדוע?


1.  תינוקות שנולדו עם קושי פיזי:

היפוטוניה - חולשת שרירים, התינוק מתקשה להחזיק את עצמו ולא ימהר להרים ראש ולעלות לעמידת שש. 

תינוק שנולד עם מוגבלות, למשל, עיוורון: גירויים ויזואליים לא רלוונטיים. הוא צריך להפעיל חושים אחרים כמו – מגע, שמיעה, תחושה.
  
2.  סביבה שיש בה חוסר בגירויים חושיים – היא סביבה מעכבת:

 

    - מובייל שתלוי מעל התינוק – והתינוק מנסה להושיט יד לגירוי ולא מצליח להגיע אליו, זה גורם לתסכול ועם הזמן התינוק מפסיק לנסות.

    - שהייה מול הטלוויזיה – גורמת לתינוק להיות פסיבי.

    - שהייה מרובה בלול או בעגלה – לתינוק אין אפשרות לחקור את הסביבה.

    - לבוש מרובה/מסורבל, גרביים – אשר שמפריעים לתנועה – לתינוק לא נוח והוא מתקשה לנוע ובנוסף עליו צריך להתאמץ יותר, מה שגורם לו להתעייף מהר.

    - רצועות/גיבוס ברגליים - בגלל בעיה במפרקי ירכיים, או קלאב-פוט.

הקשר בין כולם הוא שאין קשר מתאים בין המאמץ, הפעולה והתוצאה. התינוק משקיע מאמץ מרובה ולא מצליח להגיע אל חפצים סביבו, לחוש אותם או לאחוז בהם. אחרי מספר ניסיונות הוא מתייאש ויש לו פחות מוטיבציה לנסות שוב.
 
כיצד לעודד מוטיבציה ויכולת תנועה אצל התינוק?


1.  יצירת סביבה שמעודדת מוטיבציה ומרחב נוח לתנועה.

2. ביגוד מתאים ולא מגביל (ביגוד גדול מידי או שכבות מרובות מקשות ומסרבלות את התנועה), כפות רגליים חשופות אשר מקלות על האחיזה בקרקע ובעת הדחיפה בזמן התהפכות, זחילה גחון וכדומה.

3.  צירת מרחב בטוח ומוגן בבית ולא הגבלות ואיסורים.

4.  גירוי אקטיבי: שימוש בצעצוע בזמן שהתינוק נע, הנחת צעצוע מרוחק מעט מטווח היד לעידוד הזחילה, משחק עם הפנים של אימא/ אבא כגירוי לשהייה על הצד ולהרמת ראש על הבטן – הפנים של ההורה מעניינות יותר מצעצוע ותינוקות אוהבים לשחק איתם.

5. התינוק לומד לקשר בין פעולה ותוצאה: למשל, אני מתאמץ ומושיט את היד – אני מגיע עם היד ויכול גם לאחוז, למשש, להתקדם, להכניס לפה ועוד, בניגוד למובייל אשר ממקום גבוה מדי והתינוק לא יכול להגיע אליו ואחרי מספר ניסיונות הוא מפסיק לנסות וזה מוריד את המוטיבציה.

6. תנועה במרחב הורה עם התינוק: על הידיים, על מזרון, על כדור, בפוף, במנשא.
לדוגמא: תרגול התהפכויות באופן פסיבי, משחקים באוויר – הטיות, אווירון, שמיניות, תנועה על הכדור – איזונים ועוד. כל אלה עוזרים ברכישת המרכיבים לפיתוח מערכת שיווי המשקל. התינוק מקבל בטחון מההתנסות וחש בנוח לנוע, ליפול ולנסות שוב.
 
חשוב שנכיר את השלבים ההתפתחותיים של התינוק ואת חלון הזמן למימוש כל שלב מלידה ועד להליכה.
 
 
לכל תינוק יש מוטיבציה טבעית לתנועה, לחקירה ולהזדקפות. על ההורה לעודד את התנועתיות והמוטיבציה על-ידי יצירת סביבה מאתגרת, תוך שימוש בגירויים מתאימים ולא מרובים ולימוד התינוק ליצירת הקשר בין הפעולה לתוצאה.

יש לכם שאלה? שלחו לנו והכותבים שלנו יענו.

 

רוצים לדבר על זה בפורום? לחצו כאן