מחשבונים

מחשבון גדילה   מחשבון הריון
 

כתובת הדוא"ל שלכם:


תינוקות > שינה תינוקות

איך גומלים תינוק מארוחות הלילה?

מאת: מיכל צור | פורסם: 24/1/2017
איך גומלים תינוק מארוחות הלילה?

איך תדעו שהגיע הזמן לגמול את התינוק מארוחת הלילה וכיצד עושים את זה? וגם איך תהיו רגועים שהתינוק לא נותר רעב לאחר הגמילה?

אצל חלק מההורים האכלות לילה הן לא דבר מטריד ויש הרואים בהם גם הנאה מסוימת, זאת כמובן בהתחשב בעובדה שארוחות הלילה נעשות במרווחים סבירים ושלאחר מכן התינוק חוזר לשינה טובה ורציפה. ברב המקרים מציאות זו נמשכת מעט מאוד זמן, לרב בחודשי חייו הראשונים של התינוק.

 
נדמה לי כי רובנו מכירים תמונה אחרת לגמרי... לילות לבנים ומתישים, האכלות לילה בכל יקיצה כמעט, כשהרבה פעמים זה כלל לא מרגיע את התינוק, אנחנו מתעוררים באמצע הלילה בכורסת הנקה במקום במיטה ועוד. ככל שהתינוק גדל הולכת ומתבהרת אצל רובנו התמונה וברור שיש לגמול את התינוק מהאכלות לילה, אך כיצד עושים זאת מבלי לפגוע בתזונה שלו? מתי נכון לעשות זאת? ובעיקר - כיצד נעשה זאת מבלי לפגוע בתינוק ובידיעה ברורה שאין הוא זקוק לארוחות אלו?
 
מתי נכון להוריד האכלות לילה?
תינוקות רכים זקוקים לארוחות בלילה, על כך אין ספק לאף אחד. בהיותם קטנים הם אוכלים במשך הלילה כמעט באותה התדירות שהם אוכלים במהלך היום. ככל שהם גדלים גופם הולך ומפריש כמויות גדולות יותר של הורמון המלטונין, שאחראי על השינה, מה שמסייע להם לישון טוב יותר ולפרקי זמן ארוכים יותר. 
 
תינוקות מגיל חצי שנה מעבירים את מרב צריכת הקלוריות שלהם מהלילה ליום ובמקביל בגיל זה מבשילה הפרשת הורמון המלטונין לכמות שמספיקה לשנת לילה רציפה. מסיבות אלו, מגיל חצי שנה רב התינוקות אינם זקוקים לאוכל כלל ואם הם אכן זקוקים לארוחות לילה מדובר בארוחה אחת מגיל חצי שנה ועד גיל שנה. מגיל שנה ומעלה תינוקות אינם זקוקים לאוכל בלילה. במחקרים לא נמצא כל קשר בין יקיצות לילה לרעב, למעט מקרים של הרעבה קיצונית. עובדה זו מסייעת לנו להבין שיקיצה בלילה לא בהכרח מצביעה על רעב ולרב מדובר בתלות חיצונית הגורמת ליקיצות אלו, כשפעמים רבות התלות הזו היא הארוחות בעצמם.
 
כיצד אם כן נגמול את התינוק מארוחות לילה מבלי לחשוש לרעב?  
חשוב שהגמילה תהיה הדרגתית ובהתאם לקצב ההתקדמות של הילד, כדי לסייע לו להתרגל לשינוי ולהגיב בהתאם. בשלב ראשון יש לנתק כל קשר בין אוכל לשינה, ואין כאן הבדל בין הנקה להאכלה בבקבוק. אין להאכיל סמוך להתעוררות או סמוך להירדמות ובעיקר יש למנוע הירדמות בעזרת אוכל. האינדיקציה הטובה ביותר להירדמות בזמן האוכל היא קצב היניקות של התינוק. ברגע שהוא הולך ומחליש את קצב היניקות שלו זה סימן לתחילת ההתנמנמות וכאן יש לנתק אותו מן השד או הבקבוק בכדי למנוע כל קשר בין אוכל לשינה. הקפידו על כך בכל הארוחות שלו, לא רק בארוחות לילה. 
 
תינוק שתלוי בהנקה או בקבוק לצורך הירדמות יפתח בו תלות, מה שיגרום לו לדרוש זאת בכל יקיצה בלילה, לא בגלל רעב אלא בגלל שהוא אינו מכיר דרך אחרת להירדם למעט בעזרת אוכל. האכלות רבות במהלך הלילה יכולות להכביד על בטן התינוק ולהקשות עליו את ההירדמות, מה גם שתינוק שאוכל בלילה אוכל פחות במהלך היום. ברגע שאנחנו מנתקים כל קשר בין אוכל לשינה הדרישה לאוכל תהיה רק במצב שבו התינוק רעב כי האוכל אינו משרת אותו יותר לצורך הירדמות.
 
 
במקביל לניתוק הקשר בין אוכל לשינה יש להחליט על פערים קבועים בלילה בהם התינוק אוכל. אני ממליצה להתחיל בפער של 3 שעות בין ארוחה לארוחה, זהו פער מינימלי שמתאים בדרך כלל לתינוק קטן. אם תינוקכם מתעורר בטווח שבין הארוחות הקפידו שלא להאכיל אותו אלא להחזירו לשינה. ביקיצות שבהן עברו 3 שעות מהארוחה הקודמת הקפידו להאכילו מיד בכדי לא לבלבל אותו ולספק לו את ארוחתו, אם הוא אכן רעב.
 
כאשר ישנו ניתוק מוחלט בין אוכל לשינה וברור שהאוכל אינו מהווה כלי להירדמות ובנוסף ישנו רווח קבוע בין הארוחות ולא ארוחה בכל יקיצה, רב התינוקות יתעוררו רק כאשר מדובר ברעב מכיוון שהאוכל אינו משרת אותם לשום צורך אחר. העובדה שאנחנו כהורים מאכילים בלילה בפער סביר המתאים לגילאים צעירים יותר אפילו, מבטיחה לנו כי אם התינוק רעב הוא ישמור על פער זה ואם לא הוא יוותר על ארוחות ויעדיף לישון, מהסיבה הפשוטה שהאוכל אינו משרת אותו למעט כשהוא רעב ומגיל חצי שנה רב התינוקות אינם רעבים בלילה.
 
ככל שתינוקכם ילך וירווח את ארוחותיו באופן עצמאי, הגדילו גם אתם את הפער בין הארוחות. אם לצורך העניין הלילה הוא ריווח את הארוחות שלו ל5 שעות בין ארוחה לארוחה אזי ממחר בלילה תדרשו זאת ממנו גם אתם. אם הוא היה רעב אין ספק שהוא לא היה מרווח בעצמו את הארוחות שלו ולכן אם עשה זאת פעם אחת יש להניח שיש לו את היכולת לעשות זאת גם פעמים נוספות. 
 
מניסיוני בתפקיד יועצת שינה, כאשר מנתקים כל קשר בין אוכל לשינה ואף יוצרים פער קבוע בין הארוחות, רב הילדים יוותרו על ארוחות הלילה, מכיוון שאין להם צורך בהם, לא לצורך הירדמות ולא בגלל רעב במהלך הלילה. יחד עם זאת יש לציין שבמקביל חשוב ללמד את תינוקכם להירדם באופן עצמאי אם אינו יודע כיצד עושים זאת, כדי לצמצם את מספר היקיצות בלילה ולסייע לו לישון לילה רצוף. תינוק שיש לו תלות בגורם כל שהוא לצורך הירדמות ימשיך להתעורר בלילה, גם לאחר גמילה מהאכלות לילה.
 
קשה לנו כהורים להציב גבולות בנושא אוכל, בעיקר כאשר מדובר בתינוק שלא תמיד נצליח לפרש באופן חד משמעי את בכיו, האם זה בכי של רעב או צורך אחר. אם הגמילה מארוחות לילה נעשית בזמן הנכון ובאופן הדרגתי בהתאם לקצב ההתקדמות של הילד, אין כאן מקום לחשש שאולי הילד רעב או שאנחנו מונעים ממנו צורך בסיסי. ככל שתהיו עקביים יותר וברורים יותר במסר תראו שגם תינוקכם מגיב בהתאם ומאותת לכם שאין לו צורך בהאכלות אלו. חשוב מאוד כהורים שתאמינו בדרך שבה בחרתם לנהוג, תהיו עקביים בה וכמובן שלאורך כל הדרך תתמכו בתינוקכם בזמן בכי, במגע או חיבוק. זכרו שגם לו קשה לשנות הרגלים ואם תהיו  מודעים לכך ותהיו סבלניים כלפיו זה רק יקל עליו ומתוך כך גם עליכם, לעבור את השינוי הזה.
 
המאמר נכתב על ידי  מיכל צור - יועצת שינה בשיטת "לילה טוב", 08-8594392 |050-7725101. לאתר של מיכל לחצו כאן

יש לכם שאלה? שלחו לנו והכותבים שלנו יענו.

 

רוצים לדבר על זה בפורום? לחצו כאן