מחשבונים

מחשבון גדילה   מחשבון הריון
 

כתובת הדוא"ל שלכם:


תינוקות > שינה תינוקות

יועצת שינה עונה לשאלותיכם: חשוב לקרוא

מאת: מערכת טיפת חלב ברשת | פורסם: 29/11/2017
יועצת שינה עונה לשאלותיכם: חשוב לקרוא

איילת רוזן ישראלי, אחת מיועצות השינה של אתר טיפת חלב ברשת, מציגה בפניכם מספר פתרונות לבעיות שינה נפוצות אצל תינוקות, כגון - הרדמות בעגלה, היפוך בין יום ולילה, טקס שינה ועוד

בן 10 חודשים נרדם רק בעגלה

"בני בן 10 חודשים, נרדם לבד בלילה ופחות או יותר, בלי עין הרע ישן לילות שלמים וטובים. לעיתים מתעורר, לרוב למספר דקות בלבד אם בכלל. במהלך היום הוא לא יודע ואינו מצליח להירדם לבד. אצל המטפלת נרדם רק בעגלה, ולצערי גם אנחנו חוטאים באותו עניין ומרדימים אותו רק בעגלה, בשל קושי להרדים אותו בדרכים אחרות בזמן שעות היום. נשמח לקבל רעיונות בכדי לשנות את דפוס השינה שלו ביום, ולהפסיק את התלות בעגלה. הדבר די מעצבן וכמובן משפיע על השינה שלו, שהיא די קצרה בעגלה"

התשובה:

 

כמה גורמים יכולים להשפיע על הקושי להירדם ביום, והנה כמה טיפים שאפשר להשתמש בהם כדי לעזור לו:

1. עייפות יתר - חשוב לשים לב לסימני העייפות ולהשכיב את הילד לישון כאשר הסימנים מתחילים, ולא למשוך אותו יותר מדי, מאחר ועייפות יתר מקשה על ההירדמות.
 

מצ"ב טבלת חלון שינה לפי גילאים - כדי שתוכלו לראות את הממוצעים לגילו ולהשכיבו בזמן מתאים. למעבר לטבלה לחצו כאן
 

2. טקס שינה ביום - לילדים קשה מאוד להתנתק מהפעילות ומכל הגירויים הקיימים בשעות היום ולהיכנס למצב של שינה. לכן מומלץ טקס שינה של 5-10 דקות בחדר השינה, כדי לעזור לו להתנתק ולישון. למידע נוסף אודות טקס שינה - לחצו כאן.

 

3. יש ילדים שקשה להם מאוד להירדם באור, אם זה המקרה - להשכיב אותו בחושך כמו בלילה. אם הוא נמצא בחוץ בטיול בעגלה - כמובן שאפשר לתת לו לישון שינה אחת ביום בעגלה. אבל מומלצת שינה אחת ביום במיטה שלו, כדי שתהיה שינה טובה וארוכה יותר.

 

סדר יום ובעיות שינה בגיל 10 חודשים

"בני בן 10 חודשים. הייתי רוצה להתייעץ לגבי אכילה ושינה, אך קודם פרטים על הילד: הריון ולידה היו תקינים, כרגע הוא במשקל וגובה המתאימים לגילו, ילד נמרץ, פעלתן, סקרן, מפותח מאוד קוגניטיבית ומוטורית, משחיל טבעות לקונוס, בונה מגדל קוביות, מעיין בספרים, זוחל ומתהלך בעזרת חפצים.

 
סדר היום שלו:
 
5:00 התעוררות
6:00 בקבוק
8:30 מעדן/נים
9:00-10:00 שנת בוקר
12:30 ארוחת צהריים
14:00-15:00 שנת צהריים
16:00 פרי
18:00 הוא כבר מאוד עייף ורעב- ארוחת ערב
18:30 מקלחת
19:00 בקבוק ולמיטה
 
הקשיים שלי:
- לצערי טעיתי והרגלתי אותו להירדם עם עזרה (ידיים, עגלה וכו') כך שאני מאוד מתקשה להרדים אותו במהלך היום, איך אפשר לתקן את זה?
- הוא מתעורר מאוד מוקדם בבוקר, יש דרך לגרום לו לישון יותר? אני לא מצליחה לאחר את ארוחת הערב, הוא לא מחזיק מעמד, וגם בימים שהוא הולך לישון מאוחר יותר הוא עדיין קם באותה השעה"
 
התשובה:

אחד הדברים שבולטים בתיאור שלך הוא, שהילד עייף מאוד ב- 18:00 בערב, ולמעשה הולך לישון עייף מדי. שעה זה הרבה זמן מהרגע שמתחילים סימני העייפות, ויתכן שהעייפות מקשה עליו.
 

לא ציינת האם הוא ישן רצוף בלילה, כשילד הולך לישון עייף מדי השינה שלו בלילה לפעמים אינה רצופה ולכן גם מתעורר מוקדם בבוקר.
 

בימים שבהם הילד הולך לישון מאוחר יותר אני מניחה שהוא דווקא יקום מוקדם יותר, זה עובד הפוך בגילאים האלה (עד גיל 3), כלומר ככל שילך לישון. בזמן (כלומר עם הופעת סימני העייפות) השינה שלו דווקא תהיה טובה יותר ויקום מאוחר יותר, ולהיפך.
 

אל תנסי לאחר את ארוחת הערב, אלא להיפך להקדים את האמבטיה, אוכל וכו' כדי שיילך לישון מוקדם יותר.
 

מגיל 9 חודשים עד גיל שנה תינוק אמור לישון בממוצע כ-14 וחצי שעות ביממה, מתוכן 11 בלילה. השינה ביום תמיד קשה יותר וכאשר השינה בלילה מסתדרת, גם ביום קל יותר. יחד עם זאת, אני גם ממליצה על טקס שינה קצר במהלך היום כדי לעזור לו להירדם (5 דקות, לא יותר).
 

כמובן שגם ההירדמות העצמאית תעזור לו, כי גם יוכל לחזור לישון לבד כשיתעורר מוקדם בבוקר וגם יירדם מהר יותר בערב, ללא עזרתך. זה גיל אידיאלי ללמד אותו הירדמות עצמאית, בהתחלה עם העזרה שלך והנוכחות שלך ובהדרגה יותר ויותר בכוחות עצמו.
 

 

 

בעיות שינה בגיל 8 חודשים

"בני בן 8 חודשים ומזה תקופה ארוכה הוא מתקשה להירדם. סדר היום שלו הוא כזה: 6-7 אוכל, אח"כ חוזר לישון עד 9 וחצי בערך. בסביבות 12 ישן כשעה וחצי ובסביבות 4 וחצי ישן שעה נוספת. לאחר מקלחת ובקבוק הוא נכנס לישון ב-8 בערב. לרוב לוקח לו כ-3 שעות להירדם. אם הוא נרדם בקלות, אז הוא מתעורר לאחר שעה-שעה וחצי ואח"כ קם ומתקשה מאוד לחזור לישון. גם כשאינו ישן צהריים הוא מתקשה מאוד להירדם בלילה. שאלתי היא מה אמורה להיות שגרת השינה של תינוק בגיל זה במהלך כל היום? וכיצד אוכל להקל עליו להירדם?"
 

התשובה:
 

ילד בן 8 חודשים זקוק בממוצע לכ- 14.5 שעות שינה במהלך היממה, מתוכן כ-11 בלילה והשאר במהלך היום. בנך מתעורר בשעה די מאוחרת בבוקר (סביב 9:30) ולכן גם שנת הלילה שלו מתחילה מאוחר.
 

אני ממליצה לך להתחיל את היום כאשר הוא מתעורר בבוקר (סביב 7:00) או להעיר אותו בשעה שנוחה לך (8:00?) ומשם להתחיל את סדר היום. ייקח לו כמה ימים והוא יתרגל.
 

בבוקר - כשמתעורר - לפתוח תריסים ולהכניס הביתה הרבה אור יום. חשיפה לאור יום תעזור לכוון את השעון הביולוגי שלו (הוא כרגע בסוג של ג'ט לג). את כל ההאכלות במהלך היום תעשי לא בחדר שלו (בסלון, במטבח) וכמובן שעם אור ולא בחושך. חשוב להקפיד על כמה שיותר אור ביום וכמה שיותר חושך בלילה, כדי לעזור לו להבדיל בין יום ללילה.
 

סדר יום מוצע:

שנת בוקר - 2-3 שעות לאחר שהתעורר משנת הלילה

שנת צהרים - 2.5-4 שעות לאחר שהתעורר משנת הבוקר

שנת לילה - 4-4.5 שעות לאחר שהתעורר משנת הצהרים.

(יש ילדים שעד גיל 8 חודשים עדיין ישנים עוד שינה קצרה אחה"צ ואז טווחי העירות שציינתי במהלך היום קצת מתקצרים).
 

חשוב שלפני שנת הלילה (בין 18:30-20:00 בערב, בהתאם לשעה שבה התעורר משנת הצהרים) תערכי טקס שינה - אמבטיה, מעבר לחדר השינה שלו עם אור מעומעם, אוכל (אם יש צורך בהנקה או בקבוק) סיפור ולישון. הטקס חשוב מאחר והוא עוזר לו להתנתק מפעילויות היום ולהיכנס למצב של שינה.

 

בעיות שינה והיפוך בין יום ולילה בת חודש וחצי

"יש לי תינוקת בת חודש וחצי ואני מיואשת מהרגלי השינה שלה. בתי ישנה כל היום, קמה לארוחות כל 4-6 שעות ואוכלת 120 סיסי מלא וחוזרת לישון. אני מנסה להעיר אותה במהלך היום וזה לא הולך, היא לא קמה ועם כבר הצלחתי להעיר אותה היא רק בוכה. לעומת זאת, לאחר הארוחה האחרונה, בסביבות 22:00, היא לא רוצה לישון - אני מוצאת את עצמי ערה איתה עד הבוקר וכמובן שבשעות אלו אני נותנת לה לאכול כל 3 שעות כי היא צורחת ואוכלת 120 סיסי מלא (כנראה משלימה את החסר של מהלך היום). יש לי ילד בן שנה ו-10 חודשים, אז קשה לי לישון איתה ביום יש לי כמובן עיסוקים נוספים, אז אני ללא שינה וללא סבלנות אליה ולילד. מחכה לתשובה מהירה ומקווה שיש פתרון חייבת לציין שמקלחות אני עושה לה בצהריים מכיוון שקר וגם הילד בגן אז זה נטו שעה שלי ושלה בכיף" 
 

התשובה:
 

היום והלילה התהפכו אצל בתך, ולכן היא ישנה ביום וערה בלילה. זה נובע מכך שהשעון הביולוגי מתחיל רק להתפתח סביב גיל חודש וחצי-חודשיים, וסביר שאצלה עדיין לא התפתח עד הסוף.
 

יש מספר דברים שיכולים לעזור לזרז את התפתחות השעון הביולוגי:

1. כשמגיעה שעת בוקר והיא מתעוררת (למשל סביב 7 או 8 בבוקר) - תחליטי שזו שעת ההתעוררות שלה ואל תחזירי אותה מייד לישון, אלא כאשר היא מתעוררת תערכי "טקס בוקר טוב" - פתחי תריסים והכניסי הביתה הרבה אור יום. תאכילי אותה באור.
 

2. בהאכלות במהלך היום תאכילי אותה מחוץ לחדר שלה ובאור. חשוב עד גיל 4 חודשים להאכיל אותה בכל 3 שעות במהלך היום, אז עשי זאת, אם לא מתעוררת לאכול  - תעירי אותה. בגיל 4 חודשים ניתן להוריד את התדירות לכל 4 שעות האכלה.
 

3. לקראת שנת הלילה - טקס שינה - אמבטיה חמימה, מעבר ישר לחדר השינה שלה עם אור מעומעם או חשוך, הנקה/האכלה ולישון. בכל שלב מעכשיו והלאה ועד הבוקר (7 או 8) הכול נעשה בחושך - האכלות, החלפת חיתול, בחושך ובחדר שלה.
 

מהתיאור שלך נשמע שבתך לא רגועה די הרבה, במהלך היום והלילה, ואני ממליצה לך מאוד לנסות עיטוף בשמיכת עיטוף דקה, כדי לעזור לה להירגע. העיטוף מקל מאוד גם על הגזים.

 

תינוקת מעוררת בלילה אבל לא בשביל לאכול

"בתי בת 3.5 חודשים. יש לה סדר יום די מסודר אבל בלילה היא מתעוררת הרבה. היא לא רוצה לאכול ובדרך כלל אני נותנת לה מוצץ והיא חוזרת לישון. איך גורמים לה להפסיק להתעורר?" 
 

התשובה:


תינוקת בת 3.5 חודשים יכולה להתעורר בלילה גם לאכול, כל 4-5 שעות. כמובן שיש כאלה שאינם זקוקים לאוכל בלילה, אך זה אינדיבידואלי ובעיקר תלוי במשקל ובהתפתחות. אך עדיין סביר שתתעורר בלילה לאכול.
 

השאלה החשובה היא, כיצד בתך נרדמת בתחילת הלילה? תינוק נרדם עם הקשרי שינה, שהם התנאים שיש לו בתחילת הלילה כשהוא הולך לישון. לדוגמה: יש תינוק שנרדם בקלות עם הנקה, אך לא יכול להירדם בלעדיה, כנ"ל לגבי ידיים, מוצץ וכיו"ב.
 

האם בתך נרדמת בתחילת הלילה כשאת נותנת לה מוצץ? במידה וכן, היא תזדקק למוצץ בכל הירדמות, גם באמצע הלילה כשתתעורר ותצטרך לחזור לישון. זו הדרך היחידה שהיא מכירה להירדם.
 

מאחר ובגיל 3.5 חודשים קשה ללמד ילדה לקחת מוצץ לבד, כדאי לנסות לעזור לה בהדרגה להתרגל להקשרי שינה נוספים ועצמאיים יותר, כגון חפץ מעבר שיהיה לידה ויעזור לה להירדם.
 

דבר נוסף שכדאי לבדוק הוא נושא סדר היום במהלך היום והאם היא ישנה טוב. ילד שעייף מדי כשהוא הולך לישון בתחילת הלילה, יתקשה להירדם, יתעורר יותר  במהלך הלילה והשינה שלו תהיה פחות רצופה. כך שגם זו יכולה להיות אחת הסיבות להתעוררויות הרבות במהלך הלילה.


איילת רוזן ישראלי - הורים באור טבעי, ייעוץ, אימון והדרכה להורים וייעוץ שינה. לעמוד של איילת - לחצו כאן

 

יש לכם שאלה? שלחו לנו והכותבים שלנו יענו.

 

רוצים לדבר על זה בפורום? לחצו כאן