מחשבונים

מחשבון גדילה   מחשבון הריון
 

כתובת הדוא"ל שלכם:


הריון ולידה > לידה

האם את סובלת מדיכאון לאחר לידה?

מאת: אלה גרשטיין - אחות ויועצת שינה | פורסם: 31/1/2017
האם את סובלת מדיכאון לאחר לידה?

כ-60-80 אחוז מהאמהות הטריות חוות דכדוך, אך אצל חלק מאותן השנים הדבר מתפתח לדיכאון של ממש. מה הם הסימנים? מה הן הסיבות לתופעה? וכיצד כדאי להתמודד עם המצב המאוד לא פשוט הזה

לידת תינוק חדש, היא אחת החוויות הגדולות והמרגשות בחייה של אישה. כשתינוק חדש מגיח לאוויר העולם, הוא מביא איתו המון שמחה ואושר, אך יחד עם זאת – גם המון דאגות וחששות מציפים את ההורים הטריים.

 
לאחר תשעה חודשי הריון, גוף האישה עובר שינויים הורמונליים גדולים הגורמים במקרים רבים גם לשינויים במצב רוח, רצון לבכות, קשיי שינה ולהפרעות רגשיות ברמות שונות.
 
כ-60-80 אחוז מהאמהות הטריות חוות דכדוך, שמופיע לרוב 3-4 ימים לאחר הלידה וחולף כעבור שבועיים ללא טיפול. דכדוך הוא תופעה מוכרת ונפוצה מאוד אחרי הלידה. פעם את שמחה ומוצפת באושר, ופעם מתחשק לך לבכות ולכעוס ללא סיבה. עייפות גדולה, קשיי שינה וחוסר שקט הם סימנים נוספים שמאפיינים את התקופה לאחר הלידה.
 
סיבות לתופעות רגשיות אחרי הלידה הן מגוונות:
- ניפוץ פנטזיה על התינוק המושלם ופער בין הציפיות למציאות.
- תחושת אכזבה  של האישה מהתינוק ומעצמה כאם.
- חווית לידה טראומטית.
 
דרכי טיפול בדכדוך אחרי הלידה:
בעיקר תמיכה ועזרה לאמא החדשה. חשוב לאפשר ליולדת מנוחה ושינה ולעזור לה בכל מה שאפשר - היא זקוקה להמון עזרה, חום ואהבה מבן הזוג מבני המשפחה המורחבת, שיכולים לעזור לה בעבודות הבית, בטיפול בתינוק, במציאת זמן לעצמה ועוד. אצל חלק קטן מהנשים התופעה לא חולפת ואף מחריפה, והן מגיעות למצב המכונה - דיכאון לאחר לידה.

 
סימנים לדיכאון לאחר הלידה:
כאבי ראש, מצב רוח ירוד או עצבנות, נדודי שינה או שינה מוגזמת, חשדנות, אי שקט, מתח ולחץ או איטיות יתר, חוסר עניין והנאה מדברים שאהבה בעבר, חוסר תיאבון בולט או אכילה מופרזת, דאגה וחרדה מוגזמת לשלום הילד, עייפות יתר ותשישות מעבר לרגיל, קשיים להתרכז ולקבל החלטות, רגשות אשם - אלה הם הסימנים העיקריים המצביעים על דיכאון שאחרי הלידה.
 
דרכי טיפול והקלה על אישה בדיכאון אחרי הלידה:
- חשוב לדעת שהרבה מאוד נשים עוברות את זה אחרי הלידה, מדובר בתהליך טבעי ונורמלי שחשוב לא להתעלם ממנו ולהתמודד איתו בדרך הנכונה.
 
- יש לאפשר לאישה מנוחה ושינה טובה.  
 
- אסור לאם להתמודד לבד עם המצב. כדאי לאפשר לאחרים לעזור לך. אם בני המשפחה שלך מציעים לך עזרה - קבלי אותה בברכה כי אין מתנה טובה יותר מזו. 
 
- אסור לאמא לשמור הכל בבטן. חשוב לשתף ולדבר עם בן הזוג ובני והמשפחה על הרגשות המציפים אותה.
 
 - מומלץ וחשוב מאוד להתייעץ עם רופא משפחה ולשתף אותו. במקרים מסוימים רופא יכול להמליץ על טיפול תרופתי או על שיחה עם פסיכולוג כדי להקל על ההתמודדות עם המצב הלא פשוט.
 
- טיפול בשיטת EFT- EMOTIONAL FREEDOM TECHNIQUE (שחרור רגשי) נחשב למאוד יעיל וניתן לשלב אותו עם טיפול תרופתי או פסיכולוגי לפי הצורך.
 
המלצות נוספות: 
חשוב לדעת שרוב האמהות בוכות לפעמים לאחר הלידה ומרגישות עצב, כעס או תסכול. זה טבעי וממש לא מעיד על כישלון.
 
קשה להישאר 24 שעות ביממה בין 4 קירות עם תינוק לא רגוע. מומלץ לקחת "פסק זמן" מדי פעם - לצאת החוצה להתאוורר בכל הזדמנות, לפעמים גם בלי התינוק. זה יעזור לאם להרגיש טוב יותר.
 
חשוב שהאמא תנסה מדי פעם לפנק את עצמה באמצעות עשיית דברים שאהבה לעשות לפני הלידה: אמבטיה ארוכה ומפנקת, יציאה לקניון, להיפגש עם חברות, צפייה בסרט  ועוד - לא יקרה כלום אם האם תקדיש קצת זמן לעצמה ותשאיר את התינוק עם האבא, הסבתא, הסבא או כל אדם קרוב אחר עליו היא סומכת.
 
מומלץ להצטרף למפגשים של קבוצת אמהות אחרי הלידה או מעגלי אמהות. קבוצה כזו היא מקום נפלא לקבל מידע ולשתף, לפרוק ולדבר, לנוח וגם למצוא חברות נוספות שעוברות את החוויות יחד עם האם ומתמודדות עם מצבים דומים.


לכתבות נוספות בנושא דיכאון לאחר לידה - לחצי כאן


 
מחברת הכתבה היא אלה גרשטיין- אחות מוסמכת, מומחית במתן כלים להקלה על האם ועל התינוק, שיפור התפתחות התינוק  בדרך טבעית וחווייתית. טיפים לאמהות באתר: http://www.sleepmybaby.co.il/
מאמרים בפייסבוק : http://www.facebook.com/ellagers?ref=ts

יש לכם שאלה? שלחו לנו והכותבים שלנו יענו.

 

רוצים לדבר על זה בפורום? לחצו כאן