מחשבונים

מחשבון גדילה   מחשבון הריון
 

כתובת הדוא"ל שלכם:


הודעות אחרונות מהפורום

 

תינוקות > התפתחות התינוק

לתינוק שלכם מגיע קצת מתו''ק

מאת: מיכל דין | פורסם: 11/6/2014
לתינוק שלכם מגיע קצת מתו''ק

מתו"ק הן ראשי התיבות של – מגע, תנועה, קול. בואו לקרוא כיצד תוכלו לשלבם בחיי ילדיכם ולהבין מדוע הם כל כך חשובים לתהליך ההתפתחות

אנשי מקצוע רבים מדברים על חשיבותם של מגע, תנועה וקול בתהליך התפתחות התינוק. בכתבה זו נעסוק בנושא זה, המכונה על ידי המומחים - מתו"ק (ראשי תיבות של מגע, תנועה, קול).

מגע, תנועה וקול הם שלושה פרמטרים מרכזיים וחשובים המשפיעים בצורה ישירה על התפתחותו של התינוק בשנה הראשונה לחייו, וגם לאחריה. המגע בא לידי ביטוי בתחושה על עור גופינו ומהווה את הקשר האינטימי היחיד עם העולם החיצוני. לעור האדם תפקיד מרכזי בחילוף חומרים, בוויסות טמפרטורה, בהגנה מפגיעות ונזקים, וכמו כן העור ממלא פונקציות חושיות נרחבות, כגון - תחושת קור, חום, כאב ומגע.
 
 
חשיבות המגע על היבטיו השונים
 
הממד הרפואימחקרים רבים, שפורסמו ברחבי העולם, הראו כי חסך במגע נתפס בעבר כמשפיע על התפתחותן של מחלות שונות בעוד שמגע מסייע לתהליך הריפוי. במהלך אותם תשעה חודשים קריטיים, בהם מתפתח העובר ברחם, עורו מגורה באופן תמידי על-ידי דחיפות קצביות המועברות דרך מי השפיר. מגע האיברים הפנימיים של האם בשק מי השפיר ובעובר (לא בצורה ישירה) והתכווצויות הרחם - הן החיבוק או גירוי העור הראשון של הוולד.
 
הממד החושי-תפיסתי - מימד זה מתייחס ליכולת של הפרט לחוש ולתפוס מגע. האיבר האחראי על חישת ותפיסת המגע הוא העור הקולט רשמים תחושתיים או מישושיים - ומפעיל את קצות העצבים שבו. 
 
הממד הרגשילמגע משמעויות רגשיות שונות, כאשר לרוב לאדם המעניק את המגע יש כוונה חיובית וטובה. מגע יכול להיות מלווה בתחושה של קרבה, חברות, ביטחון, תמיכה ועוד. לעומת זאת כשהמגע שלילי הוא מלווה בתחושות של חוסר נעימות, מתח, פחד, חוסר בטחון ועוד. ילדים עשויים שלא להבדיל בין אופניי מגע שונים, אך הם יודעים להבחין בין מה שנעים להם לבין מה שמעורר בהם תחושת פחד וחוסר נעימות. חשוב לזכור, כי כל צורות המגע החיובי גורמות לחוויית הקבלה ההכרחית להתפתחות של דימוי עצמי וגופני חיובי. 
 
הממד ההתפתחותילמגע האם בתינוק יש השפעות ביולוגיות. כאשר מתבצע מגע מסוג זה משוחררים כימיקלים מסוימים במוח האחראים להבשלה תקינה של מערכת העצבים המרכזית ולצמיחת התינוק.
 
המגע בין האם והתינוק משמש כתחליף לאינטראקציה שבין מי השפיר של האם והעובר.
 
מחקרים מצביעים על ערכו הרב של גירוי מישושי בעור גופינו באמצעות מגע, נענוע, חיבוק והתרפקות. גירויים אלה חשובים ממדרגה ראשונה להתפתחות גופנית והתנהגותית בריאה של הילד. תינוקות שנולדו טרם זמנם (פגים) הם בעלי סיכון גבוה יותר לפתח בעיות פיזיות ומנטאליות, ולכן רצוי שייהנו מתקופה מרוכזת וארוכה של חיבוקים ואחיזה צמודה לאחר הלידה, אולי כדי להשיב להם את שהחסירו בחיבוקי הרחם טרם הלידה.  
 
הממד הפסיכולוגי חשיבות הקשר הפיזי הקרוב בראשית החיים כמשאב הישרדותי והתפתחותי חיונית, המגע מעביר לתינוק תחושה של אהבה, בעקבות כך התינוק גדל בסביבה שעוטפת אותו באמון ובביטחון.
 
המגע מגדיר את גבולות הגוף של התינוק, של הילד ושל המבוגר – ונותן סוג של ביטחון.
 
הממד הקוגניטיבי - חשיבות מרובה יש למגע גם בתחום הלמידה. המגע מהווה עוגן חזק בהתנהגות ובלמידה. בכל פעם שמשולב מגע עם חושים אחרים, מופעל חלק גדול יותר של המוח, וכך נבנות רשתות עצביות מורכבות יותר, ומנוצל חלק רב יותר מפוטנציאל הלמידה. לדוגמה: הילד חוקר חפצים שונים שבהישג ידו - את גודלם, צורתם, תחושת החומר שמהם הם עשויים, טעמם. באמצעות המגע יוצר הילד במוחו את התפיסה הבסיסית על האופן שבו העולם מתנהל.
 
בנוסף לכך תחושת הביטחון המוענקת לילד על-ידי מגע פיזי של המטפל והחוויות הראשונות של התיווך מאפשרות לו לפנות קשב, ערנות ואנרגיה להתעניינות וחקר הסביבה ולפיתוח כישורים של פתרון בעיות.
 
ממד חברתיחסך במגע ואי יצירת תחושת ביטחון בסיסי גורמים לכך שהילד לא יוכל לבטא קשר פיזי ולחקור את חבריו למשחק. יחד עם זאת, כאשר הילד מחוזק בחום ובאהבה, הוא יפתח יכולת רגשית להשתמש במגע כמרכיב לתקשורת בין-אישית, אך אם אלמנט זה ייפגע, הילד בבגרותו יירתע ממגע, ויתקשה בקשר גופני. 
 
למה המגע כל כך חשוב?
 
המגע מקנה ביטחון, נותן תחושת שייכות ואהבה (אך גם דחייה במקרה של מגע שלילי). המגע מגדיר את גבולות הגוף, מרגיע, משחרר, מפתח את המוח, משפיע על הנפש, מרפא מחלות, מאפשר לחקור ולהכיר את הסביבה, מזהיר אותנו כשלא נעים, מביא להתפתחות חושית, רגשית, פסיכולוגית קוגניטיבית (מוחית), גופנית וחברתית – תקינה.
 
 
התנועה
 
תנועת הגוף היא חלק בלתי נפרד מחיינו. ללא תנועה אנחנו קמלים ומתנוונים. התינוק מתחיל לנוע ברחם עוד בהיותו עובר וממשיך לנוע גם לאחר הלידה ללא הפסקה.
 
בתחילה תנועותיו של התינוק בלתי מתואמות ולא רצוניות – הוא לומד להכיר את הסביבה ולומד להתמודד עם משקל איבריו (מה שלא היה ברחם). לעיתים התינוק נבהל מתנועתיו שלו  – וזה תקין לחלוטין.
 
עצם תנועתו המוטורית של התינוק מאפשרת לו לחקור, להתנסות וללמוד את סביבתו, וכמו כן הוא גם לומד דברים חדשים על עצמו ועל העולם.
 
חשוב שאנו כהורים נניע את התינוק באופן יזום מיום היוולדו ונחשוף אותו לשלל מנחים ומצבים במרחב. אין צורך לחכות למצב שבו התינוק לא נינוח בכדי להתחיל ולעבוד איתו על כך.
 
אל תפחדו להניע את תינוקכם גם בימיו הראשונים אפילו בעת שהוא ישן, ככל שתרבו לעשות זאת תקבלו תינוק יותר רגוע, תינוק שמתעורר פחות, ממשיך לישון גם בעת מעברים מעגלה לאוטו ועוד.
 
ככל שהתינוק יקבל יותר תנועה, כך מוחו יתפתח יותר, הרפלקסים המולדים יעזבו את מערכות גופו בזמן, מערכת שיווי משקל שלו תתפתח כראוי בצורה המקסימלית. (חשוב לזכור – מערכת שיווי המשקל היא המערכת ששומרת על יציבותו לכל החיים). 
 
חשיפה לתנועה מרובה, במגוון מנחים על מזרון הפעילות, על כדור פיזיו, בגן השעשועים ועוד.
 
חשוב מאוד  - יש לשמור על סימטריה בשעה שאתם נושאים את התינוק על הידיים, מניחים אותו, מרימים אותו, משחקים איתו, מאכילים אותו ועוד. לנו, המבוגרים, יש צד אחד שיותר חזק ודומיננטי מהצד השני, מתוך כך אנו נוטים לשאת את התינוק ולבצע את רוב הפעילויות עם צד זה. הבעיה היא שמצב שכזה עלול מאוד להזיק לתינוק, להתפתחות השלד שלו ולמודעות הגופנית שלו.
 
חשוב לשים דגש ולבצע את כל הפעילויות עם התינוק בשני הצדדים באופן שווה עד שהתינוק יתחיל לזחול שש, במצב זה הוא פחות תלוי בנו ויותר עצמאי. וזאת כדי למנוע מצב שבו התינוק יפתח "העדפת צד" (הערה: ישנם תינוקות שנולדים עם העדפת צד – "טורטיקוליס", גם מצב זה ניתן לתיקון).
 
 
במקרה של העדפת צד – התינוק יתהפך רק לצד אחד וראשו יהיה מופנה רק לצד אחד. בנוסף, יש לכך גם השלכות על ההתפתחות המוטורית של התינוק, התינוק יתקשה לשהות על הבטן, לזקוף את ראשו, לזחול גחון, לכן יכול להיות עיכוב התפתחותי והתינוק יהיה מתוסכל.
 
 
קול
 
עוד ברחם נחשף התינוק כעובר לקולות שונים. קולות של תפקוד האברים הפנימיים, זרימת הדם, קולות  עמומים מחוץ לרחם.
 
שימוש בקול הוא למעשה סוג של תקשורת ישירה עם סביבתנו.
 
התינוק משתמש בקולו בשלבים הראשונים בצורה של בכי, אנחות, צעקות, מלמולים, צחוק ועוד. בשלב השני השימוש בקול הופך לבניית מילים ומשפטים וכך נוצרת תקשורת.
 
חשוב שאנו כהורים נדבר ונשיר לתינוקנו בכל הזדמנות. לדבר עם התינוק חשוב יותר מלהשמיע לו שירים במערכת.
 
בחודשים הראשונים חשוב לשמור על פזמון קבוע, טון וקצב קבועים בקול, מצב מונוטוני זה משרה אצל התינוק תחושת ביטחון כיוון שהוא חוזר על עצמו.

יש לכם שאלה? שלחו לנו והכותבים שלנו יענו.

 

רוצים לדבר על זה בפורום? לחצו כאן