מחשבונים

מחשבון גדילה   מחשבון הריון
 

כתובת הדוא"ל שלכם:


הודעות אחרונות מהפורום

 

תינוקות > שינה תינוקות

יועצות השינה שלנו עונות: התמודדות עם בעיות שינה נפוצות

מאת: מערכת טיפת חלב ברשת | פורסם: 11/10/2015
יועצות השינה שלנו עונות: התמודדות עם בעיות שינה נפוצות

האם זה בסדר שילדים מפסיקים לישון צהריים בגן עירוני? כיצד מתמודדים עם בעיות שינה לאחר מעבר דירה? טיפול בבעיות שינה אצל תאומות ותשובות לשאלות נוספות

יועצות השינה של טיפת חלב ברשת עונות בכל יום על שאלותיכם המגיעות אלינו באמצעות המייל או בפורום שלנו. רכזנו עבורכם 6 שאלות חשובות ולא פחות חשוב - את התשובות - בתקווה שיעזרו לכם.


שנת צהריים בגן עירוני
"יש לי שני ילדים בגילאי 3 ו-4 הם נמצאים במסגרת גן טרום חובה ולא נהוג שם להשכיב את הילדים לשנת צהריים. כך למעשה נוצר מצב בו הם ערים משעה 06:00 בבוקר, שעה שבה הם מתעוררים, עד לשעה 19:00, אז הם שוכבים לישון. ברצוני לשאול:

 
 
1.האם בגילאים אלו דרושה שנת צהריים ובכלל עד איזה גיל דרושה שנת צהרים לילד?
2.במידה ודרושה שנת צהריים בגילאים אלו האם זה שהם ערים פוגע בחיוניות שלהם או בקשב ובריכוז ובבריאות בסופו של דבר?" 
 
שאלה מצוינת. אני מניחה שהשאלה שלך הגיעה עקב העובדה שעד עכשיו שני הילדים היו רגילים לישון הצהריים בגן.
 
כדי לענות על שאלתך חשוב לבחון את שעות השינה של הילדים בסה"כ במהלך היממה.
 
ילדים עד גיל 3 וחצי בממוצע זקוקים לכ-12 שעות שינה במהלך היממה.
 
ילדים מגיל 3 וחצי עד גיל 5 זקוקים בממוצע ל-11.5 שעות שינה במהלך היממה, די דומה לגיל 3.
 
בהנחה ששנת הצהריים כבר לא קיימת בגן, חשוב שישלימו את שעות השינה בלילה, וזה אומר ברוב המקרים להקדים את שעת השינה בערב.
 
התקופה הראשונה בגן טרום חובה שבו אין שנת צהריים היא אכן קשה לילדים שהיו רגילים לישון בצהריים.
 
רוב הילדים מוותרים על שנת הצהריים בין גיל 3 לגיל 4, בהתאם לגן ולילד כמובן.
 
כדי לקבל את התשובה האם הם עדיין זקוקים לשנת צהרים תוכל לבדוק בסופי שבוע האם הם נרדמים לשנת צהרים וישנים.
 
מניסיון, רוב הילדים בגיל 3 עדיין זקוקים לשנת צהריים ואכן ישנים טוב בסופי שבוע, ואז מומלץ מאוד להקדים את שעת השינה שלהם בערב אפילו אם בחודש-חודשיים הראשונים ילכו לישון ב-18:30-18:45, כי עייפות יתר מקשה על ההירדמות ועל שינה טובה.
 
לגבי שעת הצהריים בגן - אני מאוד ממליצה לגננות שמתייעצות איתי (ובעיקר לצהרונים) לאפשר לילדים לפחות חצי שעה של מנוחה בשעות הצהריים.
 
הילדים בד"כ אוכלים ארוחת צהריים בתחילת הצהרון, ואז מומלץ לתת להם 30-45 דקות של מנוחה, ללא שינה. גם מנוחה (קריאת ספרים, הקראת ספרים לילדים, משחקים שקטים בתוך הגן וכו') עוזרת להטעין מצברים ולהמשיך את היום. ועדיין מומלץ להקדים את השינה בערב לפחות בהתחלה.
 
ולגבי שאלתך השניה - ילד עייף אכן פחות מרוכז וחיוני. יחד עם זאת, עם הזמן הם מתרגלים, ואלה אילוצי הגנים בארץ, שאינם מאפשרים לישון. אבל כן חשוב להשלים את השעות האלה בלילה ובסופי שבוע.
 
 
 
בעיות שינה לאחר מעבר דירה
"לפני כשלושה שבועות עברנו דירה ובני למעשה נולד וגדל בכל שנותיו( בן שנתיים) בדירה הקודמת. מאז המעבר הוא לא ישן כל כך טוב לפעמים הוא מתעורר האם זה מזה העניין או שעכשיו זה הגיל של חרדת נטישה? לא יודעת, אשמח אם תעזרו לי, כי הוא גם יתחיל את הגן בפעם הראשונה בתחילת החודש"
 
 
שינוי בשגרה כמו מעבר דירה יכול להיות סיבה להתעוררויות בלילה אך כדי לשלול סיבות נוספות, כתבי לי איך היו הרגלי השינה שלו עד המעבר?
 
קרי, באיזו שעה ואיך בדיוק נרדם בתחילת הלילה? האם מתעורר במהלכו? אם כן, איך חוזר לישון?
 
בנוסף, מאחר והוא דיי גדול ומבין אני מניחה שאת מדברת איתו על זה, מה הוא אומר? מדוע מתעורר? משהו מפריע לו?
 
לגבי חרדת נטישה, לא כל הילדים סובלים ממנה והיא מופיעה בדר"כ בגילאים צעירים יותר, סביב גיל שנה.
 
אני מציעה שאם מתעורר, כמובן שתקפידי לבוא ולהיות שם בשבילו אם פוחד או אם קשה לו רק תזכרי שברגע שיהיה לו רווח מההגעה ומהשהות שלך הוא ימשיך לדרוש שתבואי.
 
לכן מומלץ להיענות לצריכים שלו עם כמה שפחות אינטראקציה.
 
 

מאיזה גיל ניתן להקנות הרגלי שינה טובים לתינוק?
"קראתי את הכתבה שלכם על הקניית הרגלי שינה אצל תינוקות (להנחיל שגרת שינה ובמידה והתינוק לא רטוב/רעב/כואב להשאיר אותו במיטה), שאלתי היא באיזה גיל ניתן להתחיל עם ההקנייה הזו? האם ניתן להתחיל כבר בגיל חודש או שזה מוקדם מדי?"
 
 
 
הקניית הרגלי שינה בריאים אצל תינוקות יכולה ורצוי שתתחיל מהחודש הראשון.
 
בעזרת הקניית הרגלי שינה נכונים לתינוקות ניתן לפתח הרגלי שינה בריאים עוד לפני שמתעוררות בעיות שינה, ולמנוע אותן.
 
ולמה אני מתכוונת בהקניית הרגלי שינה בריאים? סדר יום ושעות שינה, כמות שינה וחלון שינה (באילו שעות להשכיב את התינוק בהתאם לגילו ונתונים נוספים),
האכלה בלילה - מתי וכמה  ועד מתי, ועוד, איך להשכיב את התינוק, איך להרגיע אותו, ועוד.
 
כאשר ההורים מקנים הרגלים נכונים כבר מההתחלה, יהיה לתינוק קל יותר להירדם באופן עצמאי ולישון שינה טובה.
 
 
 
בעיות שינה בגיל חודש וחצי
"ילדתי בת חודש וחצי וברוב שעות היום היא לא ישנה. היא מראה סימנים רבים של עייפות ולרוב נרדמת על הפטמה או ביידים וכשאנו מעבירים אותה לעריסה היא מתעוררת. ניסינו להעביר אותה עוד לפני שהיא ישנה אלא כשמראה סימני עייפות והיא לא נרדמת. אני די לחוצה מחוסר שעות שינה. בלילות זה משתנה יש לילות שהיא ישנה טוב וקמה לינוק ויש לילות שקשה לה להרדם"
 
 
מעולה שאתם שמים לב לסימני העייפות של בתכם ומשכיבים אותה לישון בהתאם. עם זאת חשוב לשמור על עקביות בכל מה שקשור בשינה בכדי לתת לבתך ביטחון בסביבת השינה שלה ובשינה בכלל.
 
הייתי ממליצה לכם להרדים אותה במיטתה, גם אם בהתחלה זה לוקח קצת יותר זמן, ובשביל לתת לה את הביטחון, שאחד מכם יישאר איתה וילטף אותה עד שהיא נרדמת. אותו דבר גם ביקיצות במהלך הלילה ובשנות היום.
 
כעבור כמה ימים שאתם רואים שההתנגדות שלה יורדת, אתם יכולים להישאר ללטף אותה כשבוכה, אך ברגע שנרגעת הפסיקו את הליטוף ואפשרו לה הרדמות עצמאית.
 
חשוב להיות סבלניים ולהבין כי למעשה אתם מלמדים אותה משהו חדש, להירדם לבד במיטתה, ולעיתים למידה חדשה לוקחת קצת זמן ומלווה בהתנגדות. לכן, תהיו איתה כל הזמן, אל תשאירו אותה לבכות במיטה ותנו לו את הביטחון שלו היא זקוקה.
 
 
בעיות שינה ותלות באמא
"בתי בת החצי שנה מאוד קשורה אלי, אינני עובדת ולכן היא איתי רוב שעות היום. הדבר גורם לה לרצות רק אותי תמיד וזה מאוד מקשה עלי זה מגיע למצב שאיני יכולה ללכת לשירותים בלי שתבכה. כשאני לא לידה היא ישר בוכה אני מבשלת איתה מתקלחת איתה היא תמיד צמודה אלי. איך אוכל לשנות זאת? עוד משהו שמאוד מפריע לי זה שאינה ישנה כמעט ובכלל.
 
היא נורא סקרנית וערנית. ביום-יום היא ישנה פעם אחת וגם זה ל-20 דקות. היא מתעוררת ממש מהר ומכל דבר קטן. בלילה היא קמה לי כמעט כל 3 שעות וגם הולכת לישון מאוד מאוחר(12-1 בלילה). הדבר גורם לה כל היום לבכות ולשפשף את העיניים מעייפות וזה לא נותן להיות פעילה במשך היום. היא גם מאוד התרגלה לידיים בדר"כ כשהיא בוכה היא נרגעת רק על היידים. היא ניזונה מהנקה ,פירות,ומרק ואינה לוקחת מוצץ.
אשמח אם תעזרי לי ותתני לי כלים להתמודד"
 
 
ראשית, נשמע שבתך עייפה מאוד.
 
 
ילדה בגילה זקוקה לכ-14.5 שעות שינה במהלך היממה, מתוכן כ-3.5 שעות במהלך היום - בשנת בוקר, צהרים ואחה"צ.
 
גם שעת השינה שלה מאוד מאוחרת. ילדה בגילה צריכה לישון סביב 18:30-19:30 לכל המאוחר.
 
אני ממליצה לך להשכיב אותה באופן יזום לשנת בוקר כשעה-שעה וחצי אחרי שהתעוררה משנת הלילה, וגם לשנת צהרים
 
ואחה"צ להשכיב אותה לפי סימני העייפות שלה או לפי זמן, המוקדם מביניהם (כל שעתיים בערך).
 
שנית, הגיוני שתבכה כשאת הולכת ומתרחקת ממנה, היא בגיל שבו מתחילה להתפתח חרדת פרידה כתהליך טבעי ונורמלי לחלוטין.
 
אני ממליצה לך להרגיל אותה לחפץ מעבר שיקל עליה את הפרידות ממך, גם ביום וגם בלילה.
 
וכמובן - להרגיל אותה להירדם באופן עצמאי ללא תלות בידיים. בשלב הראשון תנמנמי אותה על הידיים, ולפני שנרדמת תשכיבי במיטה.
 
שתתחיל להתרגל להירדם לבד במיטה, כשאת יושבת לידה, מלטפת ומרגיעה בשלבים הראשונים.
 

התעוררויות פתאומיות בגיל 8 חודשים
"בתי בת ה-8 חודשים נוטה בשבוע האחרון להתעורר בלילה. עד כה השינה שלה הייתה רצופה (10-11 שעות) אך לאחרונה היא קמה בבכי כמעט כל שעתיים. רציתי לדעת מהן האפשרויות להתעוררות באמצע הלילה ואיך אני גורמת למצב לחזור לקדמותו.
 
יש לציין שהעברתי אותה חדר לפני שבועיים, זהו הדבר היחידי ששונה בזמן האחרון. בעיקרון ביום שהעברתי אותה חדר היא סבלה שבוע מחום גבוה. כאשר החלימה החלו להופיע ההתעוררויות. לפני השינה (תמיד) החל מהשעה 18.30-19.00 אני מקלחת אותה, מכינה לה לאכול ולאחר מכן משכיבה אותה ומקריאה לה סיפור היא נמצאת במיטתה 19.30- 20.00 מקסימום ועד שנרדמת זה יכול לקחת עד השעה21.00. בשבוע האחרון יצא שהיא נרדמה תוך כדי ליטופים כי ממש היה קשה להרדימה. יש לציין שתמיד היה קשה לה להירדם אך כשהיא נרדמת השינה שלה רצופה"
 
 
זה מקסים שחשוב לכם להקנות לביתכם הרגלי שינה נכונים- ברגע שתעשו זאת נכון היא תרוויח וגם אתם.
 
מהדברים שאת כותבת עולים כמה דברים:
 
1. שעת ההשכבה שלה מאוחרת. תינוקות שמגיעים בעייפות יתר למיטה מתקשים להרדם ועלולים להתעורר באמצע הלילה. שעות ההשכבה האידיאליות הן בין 18:00-20:00 . בגילה מומלץ להשכיב לא אחרי 19:00 בערב. השעות הללו הן השעות בהן הורמון השינה והגדילה מופרשים בכמות הגדולה ביותר ולכן מענה נכון לסימני עייפות והשכבה בזמן רק יועילו לה להירדם בקלות יותר ולישון שנת לילה איכותית יותר.
 
 
2. את מתארת שקשה לה להירדם ואתם עוזרים לה בצורות שונות. יכול להיות שיש לה תלות כלשהי (במגע שלכם, בנוכחות שלכם) כדי להירדם בתחילת הלילה ומה שקורה הוא שכשהיא מתעוררת באמצע הלילה היא זקוקה לאותה עזרה על מנת לחזור לישון. קחי בחשבון שילדים נוטים לפתח "עמידות" כלפי גורמים תלות חיצוניים ולכן מה שהרגיע אותם במשך תקופה מסוימת מאבד עם הזמן מהשפעתו וכבר לא מספיק כדי להרגיע לאחר זמן מה ולכן זו הסיבה שפתאום זקוקה לעזרתכם גם כשמתעוררת בלילה.
 
 
3. הדרך הטובה ביותר להקנות לה הרגלים נכונים זה ללמדה להרדם באופן עצמאי. ברגע שתדע לעשות זאת תדע לחזור לישון ם כשתתעורר במהלך הלילה. לכן אני מציעה אני מציעה לך ללמדה לישון במיטה ובעזרת המגע שלך, לאחר שרואה שיפור לנטרל בהדרגה גם את זה, תוך התרחקות הדרגתית ממיטתה. אם מתנגדת, הקפידי להיענות לבכי תמיד בחיבוקים וליטופים ואם גם זה לא עוזר אז כמובן להרים על הידיים אך לא להרדים אלא ברגע שנרגעת להחזיר למיטה כדי להעביר מסר ברור ולחזק את ההקשר החיובי עם המיטה ואת הביטחון בך.
 
 
תאומות בנות שנה וחצי וחלון ערות
"יש לי תאומות בנות שנה וחצי ואחת מהן מתעוררת כל ערב באותה שעה. בקבוק מרדים אותה ישר אבל הייתי שמחה להפסיק עם זה. היום רכנתי שעה מעל מיטתה וליטפתי אותה כדי לא לתת לה בקבוק היא מדי פעם בכתה ובשום אופן לא נרדמה במשך שעה - האם עלי להמשיך או פשוט לתת לה בקבוק ותוך דקה היא חוזרת לישון? יש לציין שאני לא רוצה לתת לה לבכות רק מהסיבה שלא תעיר את אחותה"
 
תשובתה של עדי ולטר: 

ניתן לדחות את שעת הבקבוק בהדרגה. פעלת נכון שבחרת ללטף אותה במיטתה עד הרדמות. בהתחלה זה לוקח יותר זמן  (גם שעה ויותר) אך לאט לאט ההתנגדות תרד וכך גם החזרה לשינה. 
 
 
הייתי ממליצה לך להתחיל לדחות את הבקבוק כל כמה ימים בשעה, עד שמגיעים לשעת הבוקר. חשוב להקפיד שבמידה ובתך מתעוררת לפני הזמן שהגדרת לעצמך כזמן ארוחה, את מחזירה אותה לישון גם אם זה לוקח זמן. חשוב מאוד לא לתת לבתך לבכות ולהתנגד וכעבור זמן שלא נרדמת לתת לה בקבוק, כדי שלא תלמד שבשביל אוכל צריך לבכות, או לחילופין שאם תבכה מספיק, תקבל בקבוק.
 
הבקבוק מהווה היום גורם תלות לבתך כדי ללכת לישון, אינני יודעת מה קורה בהרדמות הראשונית (אם נרדמת עם הבקבוק / מקבלת אותו במיטתה), אך זה נשמע שבתך מקשרת בין אוכל ושינה. הייתי ממליצה לך לנתק לה את הקשר ע"י כך שלא תאפשרי לה הרדמות עם הבקבוק, לא בערב ולא בלילה. כמו כן תני לה את הבקבוק מחוץ למיטה לפני שהולכת לישון, וגם ביקיצה בלילה.
 
מאוד חשוב שגם ביקיצות בהן בחרת לא לתת לה בקבוק, אל תנסי דברים רבים רק כדי שתחזור לישון, כגון מים / הרדמות על הידיים וכו', אלא תהיי איתה, תלטפי אותה, תני לה מוצץ אם היא לוקחת, ותשאירי אותה באזור המיטה. כמובן שאת יכולה להרגיע אותה על הידיים, אך לא להרדימה על הידיים. כמו כן, ביקיצה בה החלטת שהיא מקבלת בקבוק, כנסי עם הבקבוק מוכן לחדר ישר שמתעוררת, שהמסר יהיה ברור וחד משמעי.
 
בנוגע לאחותה התאומה, במידה והרגלי השינה שלה טובים ובריאים, אין לך מה לחשוש מזה שתתעורר מהבכי. במידה וגם הרגלי השינה שלה לא טובים, נסי אולי להפריד ביניהן בלילות הקרובים עד שעניין הבקבוק ייפתר.

יש לכם שאלה? שלחו לנו והכותבים שלנו יענו.

 

רוצים לדבר על זה בפורום? לחצו כאן