מחשבונים

מחשבון גדילה   מחשבון הריון
 

כתובת הדוא"ל שלכם:


תינוקות > התפתחות התינוק

היועצות שלנו עונות לכם: שאלות בנושא בעיות זחילה

מאת: מערכת טיפת חלב ברשת | פורסם: 3/5/2015
היועצות שלנו עונות לכם: שאלות בנושא בעיות זחילה

מה קורה כאשר תינוק מדלג על שלב הזחילה? מה המשמעות של זחילה לא סימטרית? איזה שלבים מגיעים לפני שלב הזחילה? ותשובות לשאלות נוספות

דילוג על שלב הזחילה

 

"הבת שלי מעולם לא זחלה על הבטן ומייד החלה לזחול על שש. זה ממש לא היה תלוי בי והיא עשתה זאת מיוזמתה. מה ניתן לעשות?"
 
 
הרבה תינוקות מדלגים על שלב הזחילה על הגחון ומתחילים ישר מזחילה על שש.
זחילת הגחון היא זחילה קשה ומאתגרת בה רוכש התינוק מיומנויות של הצלבה, כפיפה צידית, הגב ועמוד השדרה לומדים לפעול בצורה חדשה ולכן זו זחילה חשובה.
עם זאת, לתינוק שלא זחל גחון אך כן זוחל על שש יש ההזדמנות להשלים מיומנויות אלה. כלומר, גם בזחילה על שש רוכש התינוק את המוימנויות הנחוצות לו להמשך הדרך.
אז תני לה להמשיך לזחול על שש בנחת.
 
זחילה לא תקינה
 
"בני כבן 7 חודשים זוחל כבר כחודש וקצת. הבעיה היא שאמרו לי שהוא לא זוחל טוב או מושך את הרגלים והידים ביחד ולא רגל נגדית או משהו כזה. האם זה מסוכן? האם הדבר יפגע בו בעתיד? האם יהיה לו בעיות בהליכה? איך אפשר לעזור לו?"
 
 
המצב שאת מתארת לא "מסוכן", אך בהחלט לא אידיאלי.
את מתארת זחילה לא מאורגנת, זחילה ללא הפרדות בין פלג גוף עליון לתחתון.
 
למה חשוב שיהיו הפרדות – כיוון שאז בית החזה משוחרר, יכולת האחיזה כל כלי כתיבה ואכילה טובה יותר, מערכת שיווי משקל מתפתחת, המוח מתפתח טוב יותר כשישי הצלבות.
 
אינני יכולה לדעת אם לבנך יהיו בעיות בעתיד, אך בהחלט יכולות להיות לזה השפעות, כגון:
 
הליכה – מרבה למעוד ולהיתקל בחפצים, הליכה לא יציבה.
קושי ונוקשות בכתיבה – בגלל שבית החזה נוקשה.
ולעיתים גם בעיות קשר וריכוז בשל חגורת כתפיים נוקשה / רכה ועוד.
 
מצב שכזה שבו התנועה כבר מוטמעת במוחו של התינוק – זה לא כזה פשוט לשנות, אך זה אפשרי ובגדול.
 
זחילה לא סימטרית
 
"בני בן השנה זוחל מגיל 7 חודשים אך לא בצורה סימטרית. רגל אחת שלו תמיד נראית כאילו נגררת או מקופלת פנימה בצורה שהזחילה נראית כמו חצי ישיבה. אחיו הגדול (בן 3) זחל בדיוק באותה צורה ובזמנו המליצו לנו בטיפת חלב להיפגש עם פיזיוטרפיסטית. בפיזיותרפיה קיבלנו עצות כמו להצמיד לו את הרגליים באמצעות הכנסת 2 הרגליים ל"רגל אחת" של מכנס קצר שלנו וכו' דברים שגרמו לו לבכות ולתעצבן ובהחלט לא לזחול "נורמלי".
בינתיים, כמו שזה נראה, ההתפתחות שלו תקינה לחלוטין. השאלה אם יש משהו שאתם יכולים להמליץ לנו לעשות על מנת לעזור לילד השני בכל זאת לזחול "נכון" או שהדברים יכולים להישאר ככה ואנחנו יכולים להיות רגועים..?"
 
 

אני מודה שאני קצת מתקשה לדמיין איך נראית הזחילה של בנך ובגלל זה אני תמיד מציינת בתשובות שאני נותנת בפורומים כאלה, כי הדברים שאני אומרת יכולים להיות כלליים בלבד. מבלי לראות את התינוק עליו מדברים, לחוש את טונוס השרירים שלו, לצפות בהתנהלותו ולהבין איך הוא עושה מה- קשה לי להתאים תרגילים.
 
ולשאלתך- זחילה צריכה להיות בצורה של יד ורגל נגדיות, כאשר זה לא מתקיים צריך לבדוק מדוע זה קורה. צריך לחזור אחורה בהתפתחות של התינוק ולראות האם למשל הוא התהפך לשני הצדדים (ימין ושמאל) גם מהגב וגם מהבטן? כלומר חשוב לי לראות האם קיימת אצלו ההבנה שגופו מחולק לשני צדדים.
זחילה כמו שאת מתארת, ממה שאני מצליחה להבין, אינה זחילה תקינה, כמו שמגדירים. היא בהחלט משרתת אותו במטרתו להגיע ממקום למקום אך הוא אינו מתרגל העברות משקל מצד לצד, הצלבות ועוד מיומנויות החשובות בהמשך לישיבה, עמידה והליכה ובעתיד הרחוק יותר, מיומנויות הנחוצות ללמידה.
עם כן תשובתי היא, לבדוק, לקבוע פגישה עם אשת מקצוע (לא חייבת להיות פיזיותרפיסטית, אפשר גם מלווה התפתחותית). רק כך תוכלו לקבל את הכלים המתאימים לעזור לתינוקכם להגיע לזחילה טובה ויעילה. וכך גם תוכלו להשיג לעצמכם את השקט הנפשי.

בן 9 חודשים ועדיין לא זוחל
 
"בני בן 9 חוד'. מגיל 8 חודשים יושב באופן יציב כאשר מושיבים אותו, וכיום מצליח להתישב בכוחות עצמו. שוכב על הבטן לכמה רגעים ומיד מתהפך לגב בתיסכול ורוצה שוב לשבת. יכול להסתובב על ציר כאשר נמצא על הבטן ומסוגל לדחוף את עצמו אחורה כאשר שוכב על הגב. עדיין לא זוחל, לא מצליח גם לעמוד עמידת שש. כאשר יושב, מנסה כבר לאחוז בשולחן ולהתרומם. האם זו בעיה שלא זוחל? אני מנסה לעודד אותו לזחול אך ללא הצלחה"
 
 
שאלת "האם זו בעיה שהוא לא זוחל" – אז אני אענה לך בצורה הכי ישירה, כן זו בעיה שהוא לא זוחל וכן זו בעיה שהוא עושה דברים מסוימים שבאים הרבה אחרי הזחילה.
 
אני אתייחס כמעט לכל מילה שכתבת בהודעתך:
 
אלוהים יצר להאדם / לתינוק רשימה של שלבי ההתפתחות שעליו ליישם כדי להגיע למצב שהוא מפעיל את גופו ללא דופי וללא מאמץ.א. "מגיל שמונה חודשים יושב באופן יציב כאשר מושיבים אותו" – מי מושיב תינוק לפני שהוא התיישב בכוחות עצמו? אני קצת נסערת כיוון שלא ברור לי מי אמר לכם לעשות דבר שכזה והאם אתם יודעים את ההשלכות?

 
האם תינוקך יודע לצאת ממצב של ישיבה לתנוחה אחרת מלבד הניסיון לעמוד?
לפני שתינוק מתיישב (ובטח שלא מושיבים אותו לפני כן), עליו לעבור את השלבים העיקריים הבאים:
 
• שכיבה על הבטן
• הרמת הראש ויכולת שליטה בתנועות הראש – מעלה / מטה /לצדדים
• שהייה על מרפקים / אמות הדיים
• יכולת קיצור והארכה של הצדדים
• העברות משקל בזמן שהייה על הבטן
• התהפכות מאורגנת מבטן לגב ומגב לבטן
• סיבוב סביב ציר ב- 360 מעלות לימין ולשמאל
• זחילת גחון מאורגנת עם הצלבות (זחילה אינדיאנית).
• עליה לעמידת שש
• זחילת שש
• משיכת הטוסיק לאחור מעמידת שש לישיבה / יש תינוקות שמתישבים משכיבה עם הבטן דרך הצד.
 
ובכן, מה התינוק מקבל בכל השלבים שציינתי – גירוי של מערכת שיווי המשקל, התנגדות הגוף מול הקרקע באמצעות דחיפה, הפרדות בתנועה בין פלג גוף עליון לתחתון, קיצור והארכה של הצדדים, הצלבות (חשוב להתפתחות המוח), ידיים בקו האמצע, חיזוק חגורת הכתפיים ושרירי הצוואר (קשור לליקויי למידה), תנועתיות בעמוד השדרה, תיאום תנועה.
 
ב."שוכב על הבטן לכמה רגעים ומיד מתהפך לגב בתסכול" – נראה שלבנך יש קושי בשכיבה על הבטן וזו הסיבה שהוא  כל הזמן בורח מהנקודה הזו.
 
ממה יכול לנבוע קושי בשכיבה על הבטן?
 
• משכיבה מרובה על הגב, אשר גורמת להתקשות והזדקרות בית החזה, מה שמאוד מקשה ומציק לתינוק בעת שהוא שוהה על הבטן.
• טונוס שרירים גבוהה או נמוך.
• אקסטנציה – חוסר תיאום בין פלג גוף קדמי לאחורי כשהאחורי שולט בתנועה.
• חגורת כתפיים חלשה.
• כפות ידיים עדיין מאוגרפות (אני מקווה שלא)
• גוף נוקשה / מתוח / מכווץ
• שרירי צוואר רפויים.
 
ג. "מסוגל לדחוף את עצמו אחורה כאשר שוכב על הגב" – האם הדחיפה לאחור מתבצעת תוך כדי כיפוף הרגליים, הרמת הישבן מעלה ויישור הרגליים? – זה תקין. אך לצערנו זה לא ממש מקדם אותו לאנשהו. 
 
ד. "לא מצליח גם לעמוד עמידת שש" – ולמה שהוא יצליח, האם הוא עבר איזה שהוא שלב התפתחותי שחיזק את גופו, את זרועותיו, את חגורת הכתפיים שלו? 
 
ה."אני מנסה לעודד אותו לזחול אך ללא הצלחה" – יקירה את התינוק אנחנו מלמדים דרך חוויות נעימות והתנסויות שהגוף חווה במרחב ולא דרך מילים / קולות  ומראה עיניים. להזכירך, לפני הזחילה יש עוד כמה שלבים שכדי ללמד את המוח.
 
כל הילדים הולכים בסופו של דבר, השאלה היא איך הם הולכים, איך הם מחזיקים את גופם, מה רמת הקשב והריכוז שלהם, איך הם מתמודדים עם תנועה מגוונת במרחב ברמה של שיווי משקל, מה רמת ההתמצאות שלהם במרחב, איך הם מגיבים למגע / מרקם / חדש / לא מוכר / לא נעים ועוד, ועוד, ועוד...
 
כשתינוק מבצע שלב התפתחותי, חשוב מאוד לראות את איכות התנועה שהוא עושה. הרי יש תינוקות שמבצעים שלב התפתחותי לא מלא, נעים ומניעים את גופם בצור לא סימטרית או שמשתמשים בחלק מהאברים שאמורים להיות חלק מהתנועה. במצב שכזה נוצר עומס יתר על חלקים מסוימים בשלד. העומס הזה יבוא לידי ביטוי בגילאי ביה"ס, הצובא ועוד.
 
חשוב שגוף התינוק וגם הגוף שלנו ינועו ללא מאמץ ועומס מיותר כשטווח התנועה הוא מקסימאלי וכאשר אנו מפעילים רק את האיבר הנדרש ולא את כל הגוף לביצוע פעולה קטנה כגדולה.
 
לי באופן אישי חשוב שמרכיבי התנועה שהתינוק פספס יהיו מוטמעים בתוך גופו ומוחו. המוח ידע בדיוק מתי להשתמש בהם בבוא היום.
 
אני ממליצה לך בחום לפנות לאבחון של מדריכת ליווי התפתחותי ו/או של פיזיותרפיה (זה לא נוגד) – ולהתחיל לעבוד עם בנך בהקדם האפשרי על מנת שידביק את הפער.

לשאלות ותשובות נוספות בנושא זחילה - לחצו כאן

יש לכם שאלה? שלחו לנו והכותבים שלנו יענו.

 

רוצים לדבר על זה בפורום? לחצו כאן