מחשבונים

מחשבון גדילה   מחשבון הריון
 

כתובת הדוא"ל שלכם:


תינוקות > שינה תינוקות

כיצד חוסר שינה משפיע עלינו ועל ילדינו?

מאת: עדי ולטר | פורסם: 19/11/2017
כיצד חוסר שינה משפיע עלינו ועל ילדינו?

למה כל כך חשוב שתינוק ישן טוב בלילה? מסתבר שהשמנת יתר, דיכאון, בעיות התפתחות ועוד, הן רק חלק מהדברים העלולים להיווצר בשל שינה לא רציפה, ארוכה וטובה

בואו נעצור רגע ונחשוב כמה פעמים מאז הפכנו להורים השתמשנו במשפט: "אני לא יכול/ה יותר עם הלילות ללא שינה", ו/ או, "אני גמור/ה מעייפות לא מתפקד/ת".

 
ברחבי העולם ישנם אינספור הורים המקיצים בעקבות ילדיהם כל 20 – 30 דק' במהלך הלילה. שנתם אינה שינה וחייהם אינם חיים. רק מי שעבר את החוויה יכול להבין במה מדובר. ראו לדוגמה את הסיפור הבא, שלבטח רובכם תזדהו עמו:
 
יעל ועידן, הורים צעירים למיכל, שורדים מלילה ללילה. כל ערב בסביבות השעה 18:00 סף החרדה משעת השינה מתחיל לעלות. מיכל מתעוררת בכל שעה בלילה ויעל ועידן מוכנים לעשות הכל, רק שתישן. מנסים לתת לה מים, חלב, מוצץ, מטיילים איתה בבית על הידיים, קופצים על הכדור פיזיו', רק שתישן ותיתן גם להם כמה שעות של חסד. לגמרי בטעות, באותה התקופה, נכנסים יעל ועידן להריון נוסף. בני הזוג לקחו על עצמם פרויקט מיוחד והחליטו ללמד את מיכל הקטנה לישון טוב - עד להגעתו של התינוק החדש למשפחה. כיום הם הורים למיכל ואורי. אורי בן 5 חודשים, מיכל בת 1.8. אורי שיחזר את דפוסי השינה של מיכל שהיתה בגילו, ומיכל שכבר למדה להרדם לבד במיטתה ולישון לילות שלמים, חזרה אחורה והתחילה להתעורר בין 2-3 פעמים בלילה. להורים העייפים שכבר אין כוח להתמודד עם היקיצות של שני התינוקות, נכנעו לעייפות והחלו לתת למיכל בקבוק חלב בכל יקיצה. מה עושים במצב כזה? איך מחזירים לחיינו את השינה, הזוגיות, הערבים השקטים? יעל ועידן החליטו לעשות את השינוי ולפנות לייעוץ שינה שיחזיר את השפיות לחייהם ויקנה לילדיהם הרגלי שינה בריאים ונכונים. היום כל המשפחה ישנה לילות שלמים וארוכים.
 
נושא השינה מעסיק את כולנו כהורים, הן ביום והן בלילה. שינה מאוד חשובה לכלל המערכות הגופניות שלנו. לחוסר שינה השפעות רבות על כל מה שקשור בגוף-נפש ועל כך נעסוק בכתבה זו.
 
שינה והתפתחות המוח:
השינה נחשבת לפעילות החשובה ביותר של המוח. במהלך השנתיים הראשונות לחייו מבלה התינוק יותר ממחצית מהזמן בשינה. החל משינה של 16-17 שעות ביממה בחודש הראשון, עד ל- 13 שעות שינה בהגיעו לגיל שנתיים. במהלך תקופה זו המוח מגיע לכדי 90% מגודלו של מוח מבוגר. העובדה שהתינוק מבלה זמן רב בשינה רק מחזקת את התחושה שלשינה תפקיד חשוב בהתפתחות המוח. 
 
כמו כן, שלב חשוב בהתפתחות התינוק הוא האופן בו הוא ישן בלילה. ירידה בשעות השינה ביום ועליה בשעות השינה בלילה יכולה להיות אינדיקטור טוב להתפתחות תקינה של הילד. מימד אחר ולא פחות חשוב, הוא רצף השינה של תינוקות, נמצא שכאשר שנתו של התינוק מקוטעת יותר בלילה, הביצועים הקוגניטיביים שלו פחות טובים. כמו כן, הפרעות שינה נקשרות לקשיים בביצוע מטלות שונות אצל פעוטות. בזמן השינה, ילדים לומדים ומעבדים את כל מה ש'ספגו' בשעות הערות שלהם בשעות הלילה. במשך היום, בשעות הערות הם חשופים לגירויים ולומדים כל הזמן מילים חדשות, התנהגויות חדשות, משחקים, שירים מושגים ועוד. הם כל הזמן לומדים לומדים ולומדים. וכשהם הולכים לישון ונכנסים לשינה טובה ועמוקה, לשנת החלום, הם מעבדים את כל המידע שנחשפו אליו במשך היום. 
 
שינה וחילוף חומרים:
שינה תורמת לחילוף החומרים. מחקרים מראים, שילדים מתחת לגיל 5 שישנים פחות  מ-10-12 שעות בלילה (תלוי בגיל), נמצאים בסיכון גבוה יותר להשמנת יתר שיכולה להוביל למחלות לב וסוכרת. אחת ההנחות היא שקיצור משך שעות השינה מהווה את אחד הגורמים לתופעת ההשמנה הרווחת בחברתנו. 
 
לאור העובדה שהשמנה הפכה לבעיה כלל עולמית, הועלה קשר אפשרי בין חוסר שינה ואכילה לא מאוזנת התורמת להשמנה. תופעה מוכרת לכולנו היא הנטייה לאכול יותר כאשר אנו עייפים. במחקרים, שנעשו בשנים האחרונותוחקרו את נושא האכילה, נמצא שגופנו מפריש חומר הנקרא לפטין (Leptin) המדכא את התיאבון וחומר אחר הנקרא גרלין (Ghrelin) המעודד תיאבון. במחקר, שבדק את הקשר בין חסך שינה, תחושת רעב, תיאבון, לפטין וגרלין - נמצא שבתנאי חוסר שינה חלקי הייתה ירידה ברמות הלפטין (מדכא תיאבון) ועלייה ברמות הגרלין (מעודד תיאבון) - דבר המסביר את העלייה בתחושת הרעב והתיאבון. ממצאים אלו, מסבירים את הנטייה לאכול כאשר עייפים.
 
הורים רבים חשים תחושת חוסר אונים מול תינוקם שבוכה ללא הרף, לא מבינים את מה שעובר עליו ומנסים להאכיל אותו  גם כשאינו רעב, זאת בשעה שכל מה שהתינוק רוצה זה שמישהו יניח אותו רגע במיטה ויעזור לו להירדם. תינוקות רבים זועקים 'אני עייף' ובמקום מיטה מקבלים בקבוק או הנקה. כך נוצרת למידה של אכילה במצב של עייפות יתר. אני מאמינה שכשתינוק בוכה הסבירות הגבוהה היא שהוא עייף. רק במידה והאפשרות הזאת נשללת לחלוטין (כי ישן מספיק ביממה האחרונה) ניתן לעבור הלאה ולחשוב האם הוא רעב, חם לו, קר לו וכו'.
 
שינה והפרעת קשב וריכוז:
כשילד לא ישן מספיק כל הסביבה חשה בזה. הם מאבדים סבלנות, דורשים יותר תשמת לב, לא מצליחים לשבת רגועים או לשבת לשחק בצורה רגועה. (תנסו להזכר בארוחת ערב המשפחתית האחרונה, כאשר באותו היום הילד לא ישן צהריים, לא נעים בכלל). פעמים רבות, כאשר ילד מאובחן כסובל מ-ADHD, רצוי לבדוק קודם את הרגלי השינה שלו, לראות אולי שם טמונה הבעיה ובמקרים רבים אף לטפל בה ללא תרופות או עזרים חיצוניים. פעמים רבות, ילדים מתקשים להבין את החומר הנלמד ולבצע מטלות פשוטות בגן, בביה"ס או אפילו בבית, ומחנכים נוטים להשליך זאת על הרבה גורמים אחרים בשעה שבעצם הבעיה בשינה, או בחוסר שינה.
 
ומהכיוון ההפוך, הפרעות שינה הן תופעה נפוצה ומוכרת אצל ילדים עם הפרעות קשב וריכוז. הפרעות אלה כוללות הפרעות נשימה בשינה, נחירה, תנועות רגליים מחזוריות בשינה, יקיצות מרובות, ובעיות בתזמון השינה (שינויים גדולים בזמני ההרדמות ומשך השינה מלילה ללילה). מחסור בשינה מוביל לדכדוך, אימפוליסביות, וחוסר יכולת להתרכז. מזה זמן רב ידוע גם שמחסור בשינה פוגע ביכולת ללמוד באופן יעיל לאורך זמן.
 
שינה ושאר הבטים פיזיולוגיים:
השינה הכרחית לתקינות מערכת העצבים.
 
שינה טובה מינקות תורמת לכלל המערכות הגופניות, מעבר למה שדובר לעיל. שינה טובה מחזקת את המערכת החיסונית. ילד שישן טוב, בריא יותר. שימו לב גם אצלכם המבוגרים, בתקופות בהן אתם יותר עסוקים ופחות ישנים, סיכוי גבוה גם תחושו חולשה או אפילו תחלו. 
 
חוסר שינה יכול להוביל גם למחלות נפשיות כגון דיכאון והפרעה דו-קוטבית וגם יכול לגרום לנו להיות פחות יעילים ויותר עצבניים וחסרי סבלנות.
 
לסיכום:
כיועצת שינה לתינוקות וילדים, וכמי שראתה הרבה הורים וילדים עייפים, אני ממליצה בחום ללמד את ילדכם הרגלי שינה בריאים ונכונים. השינה תורמת לכלל המערכות הגופניות ומהווה את אחד המרכיבים המרכזיים בהתפתחות הילד. ילד גדל ומתפתח בשנתו ויוצר לעצמו ולכם רוגע ושלווה. הרבה הפרעות פיזיות ונפשיות נגרמות מחוסר שינה. הרבה אבחנות, תרופות, רופאים ובדיקות יכולים להמנע על ידי טיפול נכון בבעיות השינה של ילדכם עוד בינקותם. רצוי ואף מומלץ למנוע אותן עוד בשלבים המוקדמים. לשינה חשיבות עצומה בחיינו. תנו לה את המקום הראוי לה והחזירו את השלווה לחייכם.

יש לכם שאלה? שלחו לנו והכותבים שלנו יענו.

 

רוצים לדבר על זה בפורום? לחצו כאן