מחשבונים

מחשבון גדילה   מחשבון הריון
 

כתובת הדוא"ל שלכם:


הודעות אחרונות מהפורום

 

פעוטות > חינוך והצבת גבולות פעוטות

הילד מתנהג לא יפה - כיצד להגיב?

מאת: מירב גבע-קליין | פורסם: 22/3/2016
הילד מתנהג לא יפה - כיצד להגיב?

ככל שהילד גדל כך נהיית מערכת היחסים עם הוריו יותר ויותר טעונה - בשל ויכוחים, מריבות ודרכי ענישה שונות מצד ההורים. כיצד נוכל ללמד את ילדינו מה נכון, מה אסור ומה כדאי, מבלי להיגרר למלחמות עולם?

לכל התנהגות יש תוצאה טבעית ו/או הגיונית שבאה ללמד את הילד לקח, או אפילו מענישה אותו וגורמת לו סבל, זאת מבלי שההורים יהיו בתווך ויהיו אלו שגרמו לכך. למה הכוונה, איך עושים את זה, ומה אלו בכלל תוצאות טבעיות והגיוניות, וכיצד הן ממירות את העונשים המקובלים?

 
תוצאה טבעית
זו תוצאה שמתרחשת באופן טבעי, ואין לנו אפשרות ליצור וליזום אותה בעצמנו. כלומר:
 
איחרתי לאוטובוס - הפסדתי את הטיול, לא לקחתי מטריה - נרטבתי מהגשם, שכחתי את הכריך בבית - נשארתי רעב. טבעי, נכון? קורה. רק שנדמה שלהורים של היום קשה לראות את הילד שלהם סובל, מפסיד, כואב, בוכה, ולכן הם ממהרים לרוץ אחריו עם המטריה לבל "יימס" בגשם, מזרזים אותו ואף מסיעים אותו במהרה לבי"הס כדי שלא יאחר לטיול, או מפריעים באמצע השיעור כדי להביא לילד את הכריך הנכסף, שמא יגווע מרעב, האומלל. כך, למעשה אין ההורים מאפשרים לילד להתנסות בתוצאות הטבעיות. אין הם מאפשרים לילד ללמוד ממעשיו שלו, הם לוקחים אחריות במקומו, וכך קורה בדיוק ההפך - הילד לא לומד את הדרך הנכונה בה מתנהלים החיים, אלא מבין שההורים תמיד יהיו שם בשבילו להצילו. התנהלות זו הופכת להיות מעיקה, מעייפת ובלתי נסבלת ככל שהילד גדל. מה שעוד קורה מהתערבות ההורה בתוצאות הטבעיות זה הפיכתן של התוצאות מלמידה לעונש. 
 
תוצאה הגיונית
זוהי תוצאה למעשה שאין לו תוצאה טבעית. היא בדרך כלל משהו שיזום על ידי ההורה, או תוצאה שבאה כדי לשמור על החוקים שנקבעו בבית. למשל: אם הילד מתארח אצל חברו, והם רבים ולא מסתדרים ביניהם, אפשר לומר לו: "אני רואה שקשה לך להתארח היום, ולכן אנחנו הולכים". ילדים נוהגים להשתמש בתוצאות הגיוניות בינם לבין עצמם, לדוגמה: הם מחליטים שלא משחקים יותר כדורגל אלא הולכים לגן השעשועים. אחד הילדים לא רוצה והם אומרים לו - "לא רוצה לא צריך, אנחנו הולכים. אם בא לך תבוא איתנו" והם הולכים. הילד יכול לבחור עכשיו אם להישאר לבד או להצטרף. בידו הדבר, אין כאן עונש כלל. הוא בוחר לעצמו מה הוא רוצה לעשות.
 
עונש
בניגוד לתוצאות טבעיות והגיוניות, לעונש אין כל קשר למעשה עצמו. אם נבטל לילד את ההליכה לחוג שהוא אוהב רק כי לא הכין שיעורי בית, הרי מדובר בעונש, משפיל, מכאיב ושום למידה לא תתרחש כאן. אין כל קשר בין המעשה ובין התוצאה. תוצאה טבעית לילד שלא הכין שיעורי בית זה להגיע לבית הספר ולקבל נזיפה מהמורה או אפילו באמצעות שליחת מכתב להורים שבו נאמר שהילד לא הכין שיעורים.
 
 
כיצד להשתמש נכון בתוצאות טבעיות והגיוניות?
המשפטים שבאים אחרי ההתנסות של הילד בתוצאה הטבעית הם קריטיים להמשך. לדוגמה:
 
הילד איחר לאוטובוס והפסיד את הטיול - שלושה דברים יכולים להתרחש מצד ההורה -
 
א. ההורה יחבק אותו ויגיד לו - כמה חבל שלא הספקת והפסדת את הטיול, נקווה שזה לא יקרה לך שוב.
 
ב. אם הילד לא אומר כלום, רק מאוכזב ועצוב, אין צורך לומר לו כלום, רק לתת לו את ההרגשה שאנחנו שם בשבילו.
 
ג. ההורה אומר - אמרת לך שתאחר ותפסיד. עכשיו ישעמם לך לבד בבית, ואתה סתם תסבול.
 
אופציות א' ו-ב' מלמדות את הילד שלהורה אין קשר לתוצאה הטבעית, שהוא שם בשביל לתמוך בו ולעודד אותו גם, ובעיקר כשקשה לו.  לעומת זאת אופציה ג' הופכת את התוצאה הטבעית לעונש. כאן לא תתרחש כל למידה אלא רק כעס שמצטבר בין ההורה לילד. במקרים כאלה קורה שהילד הפגוע, שכבר קודם היה עצוב על ההפסד של הטיול, מנסה להחזיר ולהפיג את כאבו ואומר - "ממילא לא התחשק לי לנסוע לטיול עם הילדים המעצבנים האלה".
 
תוצאות הגיוניות יש להפעיל בשיקול דעת תוך שימת דגש על קשר ישיר בין המעשה לבין התוצאה - "אם לא תאכל לא תראה טלויזיה" זה עונש, לא תוצאה הגיונית. ילד חזק ועיקש יגיד - אז אני לא אראה טלויזיה ולא אוכל צהריים, מה יקרה?". כמה זמן באמת תוכל האם לראות את הילד לא אוכל? לא הרבה זמן, יש לשער.
 
דוגמא נוספת: אבא מסיע את בנו כל בוקר לבי"הס. אם הילד לא מוכן בזמן, יאחרו שניהם - זה לעבודתו וזה ללימודיו, ולכן ההורה חייב לצאת בזמן. במידה והילד לא מוכן בזמן, האב נוסע. זו תוצאה הגיונית. האב לא יאחר בגלל הילד. מעשה שאין קשר בינו ובין התוצאה זה לומר לילד שהוא לא יוצא לבלות בערב רק כי בבוקר לא היה מוכן בזמן. אין ספק שכאן לא תתרחש כל למידה, רק כעס וטינה שיופנו כלפי ההורה.
 
סיכום ודגשים חשובים
1. תוצאות טבעיות והגיוניות הן כלי חינוכי, שבא ללמד את הילדים כיצד להתנהל בחיים, ללא התערבות של ההורה. למידה מהתנסות אישית.
 
2. תוצאות טבעיות מתרחשות לבד, וחשוב לתת להן לקרות תוך כדי עידוד, תמיכה וללא הערות מיותרות שיהפכו את התוצאה לעונש.
 
3. תוצאות הגיוניות חייבות להיות פרופורציונליות למעשה.
 
4. החוקים והתוצאות של הפרתם חייבים לכלול את כל בני המשפחה. כלומר: אם ילדים לא הסתדרו ביניהם בזמן שהתארחנו, כולנו קמים והולכים משם, גם אם חלק נהנו מאד מהמפגש. מספיק שילד אחד לא עמד בכללים, כולם הולכים יחד הביתה.
 
חשוב מאד לציין: במידה וההורה נמצא במאבק כוח עם הילד, אין אפשרות להשתמש בכלים הללו, כי הילד יפרש הכל כחלק מהמאבק. חייבים קודם כל לשים קץ למלחמה, ורק אחר כך להשתמש בתוצאות הטבעיות וההגיוניות.

יש לכם שאלה? שלחו לנו והכותבים שלנו יענו.

 

רוצים לדבר על זה בפורום? לחצו כאן