מחשבונים

מחשבון גדילה   מחשבון הריון
 

כתובת הדוא"ל שלכם:


תינוקות > התפתחות התינוק

הילד עדיין לא הולך? כך תוכלו לעזור לו

מאת: אפרת פינקלר | פורסם: 22/3/2016
הילד עדיין לא הולך? כך תוכלו לעזור לו

כהורים עלינו לוודא שכל שלב בהתפתחות התינוק יבוצע כראוי - בצורה תכליתית ויעילה. בואו ללמוד מהם השלבים והדברים שלהם כדי לשים לב בשלב התפתחות הליכת התינוק

ללכת איתו: זה חלומו של כל הורה. ושכולם גם ידעו שהוא למד ללכת בעצמו. ובכן, זה נכון. שלבי ההתפתחות טבועים בתינוק והוא מוציא אותם אל הפועל בבוא הזמן. אך לנו, ההורים, יש תפקיד חשוב בתהליך ההתפתחות, שקשה להפריז בחשיבותו - עלינו לוודא שכל שלב יבוצע כראוי - בצורה תכליתית ויעילה. כך גם לגבי ההליכה.

 
תנועה תכליתית זוהי תנועה לצורך מסוים. תנועת ההליכה היא תנועה תכליתית - מעבר ממקום למקום. 
תנועה יעילה היא תנועה מדויקת שנעשית תוך השקעת מינימום אנרגיה. 
 
התינוק אמנם ילמד ללכת, בסופו של דבר, גם ללא התערבותנו, אך עלינו ההורים לוודא שיבצע את התנועה התכליתית (ההליכה במקרה שלנו) בצורה שתדרוש ממנו השקעת מינימום אנרגיה. 
 
זה גם המקום לציין שהליכה לא נכונה עלולה לגרום בעתיד לכאבי גב ורגליים ולשחיקה של מפרקים.
 
התפתחותו של התינוק נעשית בשלבים, שכל אחד מהם הוא נדבך עליו ייבנה השלב שלאחריו, מסיבה זו חשוב כל כך לוודא שכל שלב מתבצע כהלכה, כי אם היסוד עקום, כיצד ייראה הבנין השלם?
 
אז לפני שילמד ללכת, חייב התינוק שיהיו לו מספר יכולות בהן הוא שולט, אם אינן בנמצא או שאינן מגובשות די הצורך, יש לטפל ברכישתן ו/או לחזק אותן. מאידך, ישנן תופעות העלולות להקשות עליו את ההליכה ולעכב את רכישתה. באלה יש לטפל, כמובן.
 
גמישות יתר: אצל תינוקות עם גמישות יתר טווח התנועה של המפרק גדול מהרגיל. גמישות יתר במפרקי הירכיים או במפרק הקרסול עלולה לעכב רכישה של שלבי ההתפתחות השונים - החל מזחילה, דרך ישיבה ועד לעמידה והליכה. כשמדובר בהליכה אנו מתייחסים למפרק הירך, שגמישות יתר שלו גורמת לפיסוק רחב מאוד, ולמפרק הקרסול, שגמישות יתר שלו מאפשרת טווח תנועה מעבר לרצוי של הקרסול. תינוקות להם גמישות יתר יתקשו לעבור לעמידה ולהליכה, כי ההליכה בפיסוק רחב מאוד היא קשה מאד ואינה נוחה. הם יתקשו גם לשמור על שיווי משקל ועל יציבות כף הרגל על הרצפה. 

הטיפול בגמישות יתר מטרתו למזער אותה, עד כמה שניתן, כדי לעזור לתינוק להגיע להליכה עצמאית ויציבה.
 
הליכה על קצות האצבעות: ישנם תינוקות שלא משתמשים בכל כף הרגל בעת הליכה, אלא דורכים רק על קצות האצבעות. זוהי בהחלט הליכה פחות יציבה ויעילה. בעת ההליכה על התינוק להשתמש בכל כף הרגל שלו, כשמשקלו עובר מהחלק האחורי של כף הרגל אל חלקה הקדמי וצידי כפות הרגליים מאזנים אותה.
 
הליכה על הצד החיצוני או הפנימי של כף הרגל: אותה הגברת בשינוי אדרת. ישנם תינוקות הדורכים בעיקר על הצד החיצוני של כף הרגל או על הפנימי. זה לא תקין מאותה סיבה שהסברתי בנקודה האחרונה.
 
הטיפול: מקנים לתינוק תחושה ברורה של כל כף הרגל ומלמדים אותו להשתמש בכל חלקי כף הרגל כדי להגיע להליכה בטוחה ויציבה.
 
בעיות בשיווי משקל: אם התינוק מרבה ליפול בזמן ההליכה (לא מדובר על תינוק שזה עתה החל ללכת), יש לבדוק את מערכת שיווי המשקל שלו ולטפל בה, במקרה הצורך: ראשית יש לשלול בעיות ראיה ושמיעה ולאחר ששללנו זאת, לעבוד איתו על שיווי משקל.  
 
הטיפול: מגרים את מערכת שיווי המשקל של התינוק ע"י משחקים הגורמים לגופו לצאת משיווי משקל (נדנדות לדוגמה).
 
הליכה נוקשה: נובעת מחוסר יכולת להפריד בין התנועות. תינוקות שאינם מסוגלים לעשות זאת נעים בקשיחות רבה, לא מסוגלים לבצע פעולות תוך כדי עמידה, מתקשים להתכופף או לעבור מעמידה לישיבה. 
 
הטיפול: עבודה על הצלבות והפרדה בין תנועות הגוף ועל ריכוך התנועה.
 
עיכובים או בעיות בשלבי התפתחות מוקדמים יותר עלולים, גם הם, להביא להליכה לא יציבה ולא יעילה.
 
בעיות בשלב השכיבה על הבטן והרמת הראש - זהו השלב בו מתחילה להתפתח מערכת שיווי המשקל ומתחזקים שרירי הצוואר, שבהמשך יסייעו להחזיק את הראש בזמן העמידה.
 
קשיים בהתהפכות או תינוק המתהפך לצד אחד בלבד - בשלב ההתהפכות לומד התינוק שלגופו שני צדדים, מתחילות להתפתח הקואורדינציה והיכולת לשלוט על שני צידי הגוף וכמובן מתחזקת מערכת שיווי המשקל. אלה מיומנויות חשובות מאוד להליכה, בלעדיהן התינוק יתקשה לעבור להליכה או ירבה ליפול.
 
בעיות בזחילה, או דילוג על שלב הזחילה - תנועות הזחילה: כפיפה צידית ומעברים בין מצבי זקיפה לכפיפה מפתחים מאוד את תנועתיות הגב. הזחילה מתרגלת את ההצלבות, למעשה את ההפרדה בין צד ימין וצד שמאל של הגוף, ומפתחת את חציית קו האמצע. ללא יכולות אלה יתקשה התינוק בשלב ההליכה ובעתיד עלול להציג קשיים בפעילויות נוספות כמו ציור, כתיבה, משחקי כדור ועוד. 
 
עכשיו, משלמדנו למה יש לשים לב וממה יש להישמר הגענו לשאלה החשובה: מה הלאה, מה עושים? ובכן, אף שזה נראה אולי מסובך, הטיפול הוא פשוט ויכול גם להיות מהנה, כך שאין סיבה להיתפס לבהלה, אך גם לא לשאננות. שנית - אני חוזרת פעם נוספת: דילוג על שלבים או ביצוע לקוי שלהם עלולים להיות משמעותיים. חשוב מאד לעתידו של התינוק שהדברים יילמדו כראוי.
 
לכן אני גורסת, שבמקרה של חשד לבעיה אין להסתפק ב"נחכה ונראה" ואף לא בפניה לפורומים, או כל ייעוץ מרחוק אחר. כבודם של אלה במקומו מונח אך הם יכולים לתת תשובה ראשונית וכללית בלבד, ותועלתם בזמינות המידע שבהם ולא יותר. המלצתי היא לנקוט פעולה ולברר את הענין עם מי שזו מומחיותו - מלווה התפתחותית, למשל. היא, שתראה את התינוק/ת, אולי תבחין גם בדברים שנסתרו מעיניכם ההורים, ובכל מקרה תהיה אבחנתה מדויקת ומועילה, וההדרכה לטיפול נכונה ובעיקר ממוקדת ומותאמת אישית לתינוק. האין ילדכם היקר שווה מאמץ קטן זה?

הליכה תינוקות | התפתחות תינוקות


*במידה ויש לכם חשש בנוגע להתפתחותו של הילד, אתם יכולים לפנות למדריכת ליווי התפתחותי או לרופא הילדים אשר יכול להפנות אתכם למכון להתפתחות הילד בקופת החולים בה אתם חברים.

יש לכם שאלה? שלחו לנו והכותבים שלנו יענו.

 

רוצים לדבר על זה בפורום? לחצו כאן