מחשבונים

מחשבון גדילה   מחשבון הריון
 

כתובת הדוא"ל שלכם:


תינוקות > התפתחות התינוק

פענוח ציורי ילדים: על המצב החברתי של הילד

מאת: מיכל וימר | פורסם: 29/11/2017
פענוח ציורי ילדים: על המצב החברתי של הילד

מה באמת חווה הילד מבעד לשער הגן הסגור (צילום: ציור של יעל)

אמה של יעל, בת 5.5 מבקשת לבדוק באמצעות הציורים את מעמדה החברתי של בתה. מיכל וימר - תרפיסטית באומנות ומומחית לפענוח ציורי ילדים ובני נוער - מנתחת את ציוריו

המורות מגדירות את התקופה הזו כתקופה בה אפשר ממש להתחיל ללמוד ולצבור תאוצה, בגני הילדים אמנם יש תוכנית לימודים מובנית, אך עיקר ההתאקלמות בשלב זה של השנה הוא בהקשר של ההתאקלמות החברתית.

 
למה היא אינה אוהבת להתארח, ומתעקשת להזמין אליה חברות?
אמה של יעל, בת 5.5 מבקשת לבדוק באמצעות הציורים את מעמדה החברתי של בתה. היא מספרת שמצד אחד, בתה נחשבת לילדה מקובלת מאוד בגן ומצד שני היא אינה אוהבת להתארח אלא רק לארח. האם מבקשת לבדוק ממה נובע הקושי ללכת לבד לחברים, וכיצד ניתן לסייע לה?
 
ראשית, נעשה קצת סדר – יכולות וכישורים חברתיים הם חלק מהנושאים הנפוצים יותר לבדיקה באמצעות ציורים. יתכן וחלק מהסיבות לכך, הן פשוט משום שההורים יכולים באמצעות הציורים להבין מה באמת חווה הילד מבעד לשער הגן הסגור, רגע אחרי שהולכים לעבודה... בדיקת הכישורים החברתיים היא בדיקה חשובה משום שרוב הלמידה והחוויות בגיל הזה הן חוויות חברתיות הנובעות ממגע עם 'קבוצת השווים' בני אותו גיל – ברגעים האלה הילד לומד על עצמו והסביבה יותר מאשר כל מפגש חברתי או נושא לימודי.
 

ממה נובע הקושי ללכת לבד לחברים? (ציור של יעל)



 

הסימנים בציורים לכישורים חברתיים מפותחים

בציוריה של יעל, ניתן למצוא מספר סימנים המעידים על כישוריה החברתיים המפותחים – בראש ובראשונה הרמה הגבוהה של הציורים שלה כמו גם הפרטים הקטנים אליהם היא מתייחסת למשל בציור הבית. סימן שני, הוא ההתמדה והרצינות בה היא מתייחסת למשימת הציור, למשל בציור הקשת- הצבעים צפופים זה לזה ומצוירים בהקפדה ובזהירות. סימן זה אגב, הוא חלק מהסיבה להתנהגות שמתארת אימה בהקשר להעדפתה לארח ולא להתארח – ליעל חשובה מאוד תחושת השליטה, ציוריה מדויקים ומצוירים בהקפדה של ממש, היא רוצה להגיע לרמה גבוהה בציור שלה ודורשת מעצמה להצליח. בדיוק בשל תכונת האופי הזו, נוח לה יותר בשלב זה לארח ופחות להתארח. יתכן וזה פחות נוח להורים, אך עבור יעל זה מאפשר לה בדיוק את תחושת השליטה לה היא זקוקה. כאשר היא מארחת , היא קובעת את הכללים, היא יכולה להגיד מה מותר ומה אסור, היא מכירה היטב את כל הצעצועים, ובמידה ויש מריבה היא יודעת שאימא שלה נמצאת באזור, והיא לא תלויה בהורה אחר ובשיקול דעתו.
 
מאחר ועולה מהציורים תמונה חברתית טובה, הייתי ממליצה שלא להתערב יתר על המידה בהתנהלות הזו שלה. אין ליעל קשיים חברתיים יוצאי דופן שמחייבים הדרכה או טיפול ולכן עדיף להמתין בסבלנות עד שתיפרד בזמנה שלה גם מהרגל זה.
 
 
הקשר בין התנהגות ההורה למידת המקובלות החברתית של הילד
יחד עם זאת, אני ממליצה לבדוק מספר נקודות, רק כדי לוודא האם המקור הוא ביעל, או דווקא בהתנהלות סביבתית כזו או אחרת: האחד, הוא לבחון מהו סגנון ההתערבות של ההורה בזמן של מריבה (כשמתעוררת כזו) בינה לבין האורחת. יתכן והצורך שלה באירוח בבית הוא משום שהיא תלויה בסגנון זה של ההורה – למשל הורה שבא ומסדר הכל... – כאשר היא נמצאת בבית של ילדה אחרת, יתכן וההורה שם נוהג בצורה שהיא אינה מורגלת לה ואז היא מרגישה פחות מוגנת ומעדיפה להיות בבית. בהקשר לכך, חשוב כמה שניתן לסגל לה מיומנויות חברתיות. סביר שיש לה כאלה, בעיקר מתוך מה שעולה מהציורים, אך יתכן וההתנהלות בבית לא מאפשרת זאת ואז היא יותר תלויה ופחות מבטאת את כישוריה הטבעיים.
 
נקודה נוספת שכדאי לבדוק באופן אובייקטיבי, היא מי הן החברות שהיא מזמינה להתארח אצלה. האם אלו ילדות "שנכון" יותר לארח בסביבת הבית המוכר? יתכן, והן מגלות התנהגות שתלטנית כלפי יעל ולכן כדאי יותר שיתארחו בשטח הבית שבו היא השולטת דווקא. נקודה זו היא נקודה חשובה, ומאפיינת מקרים רבים של סוגיות חברתיות – בעיקר משום שבגן, הטריטוריה היא של כולם, ויש רק גננת אחת ובבית הגבולות יותר מטושטשים.
 
נקודה אחרונה והכי חשובה – לתמוך, לעודד ולתווך. שוחחו עמה על הצורך הזה שלה לארח ולא להתארח. הראו לה שאתם רואים את הצורך הזה, זה לא סוד, ושאתם יודעים להקשיב לה. במקביל חשוב לעודד אותה ולהאמין שגם זה יעבור. ילדה עם יכולות חברתיות כל כך מפותחות כמו יעל, תצליח עם הזמן, גם להחליש במעט את הצורך שלה בשליטה ותתמודד טוב יותר עם מצבים של אי וודאות.
 

מתייחסת ברצינות ובהתמדה לציורים. (ציור של יעל)
 
ומתי כל זה יחלוף?
במכתבך, שאלת בסוף – מתי מסתמן שהקושי יעבור? אז, בפענוח ציורי ילדים אין מרכיב של גילוי עתידות, אך אחד הדברים המעניינים בציורים הוא שהשינוי מסתמן בציור לעיתים, לפני שהוא מופיע בהתנהגות. כאילו נכון לילד להביע קודם את השינוי ללא מילים ורק לאחר מכן לתת לו מילים והתנהגות בגוף. כך גם לגבי יעל, כשהשינוי יתקרב תוכלו להבחין גם בשינוי בציורים. אתן דוגמא קטנה של שני סימנים עיקריים: קו הציור יהיה גמיש יותר, והצביעה תמשיך להיות מוקפדת אך מדי פעם יהיו גלישות ומקומות בהם היא תרשה לעצמה להתבטא באופן יותר משוחרר ופחות זהיר. במקביל לכך, תוכלו להבחין שמדי פעם עם חברות מסוימות בבתים מסוימים היא כן רוצה להתארח, עד שההתנהלות תהפוך להיות מאוזנת יותר. רק במידה וחלה הרעה בהתנהלותה החברתית גם בגן, ובכלל בסגנון ההתנהלות החברתית שלה מול ילדות ספציפיות כדאי יהיה לפנות להדרכה וטיפול.
 

הכותבת היא מיכל וימר - תרפיסטית באומנות (M.A), מומחית לפענוח ציורי ילדים ובני נוער. 
 טלפון: 5476060 – 03  
 אתר: http://www.michal-wimmer.co.il/children_course.php

דוא"ל: info@michal-wimmer.co.il

יש לכם שאלה? שלחו לנו והכותבים שלנו יענו.

 

רוצים לדבר על זה בפורום? לחצו כאן