מחשבונים

מחשבון גדילה   מחשבון הריון
 

כתובת הדוא"ל שלכם:


פעוטות > חינוך והצבת גבולות פעוטות

מהי הדרך הנכונה לעידוד ילדים?

מאת: מירב גבע-קליין | פורסם: 9/4/2018
מהי הדרך הנכונה לעידוד ילדים?

למה העידוד כל כך חשוב להתפתחותו של הילד? מה ההבדל בין עידוד לבין שבח? כיצד נעודד את הילד מבלי לפגוע בביטחון העצמי שלו? ומידע חשוב נוסף

מהו עידוד, למה הוא כל כך חשוב לילדים ומהי הדרך הנכונה לעשות זאת? נתחיל בסיפור קצר:

 
אמא הכינה קנקן שוקו לארוחת ערב. יעל רצתה לעזור ולהגיש לשולחן. אמרה לה האם: "אני לא יודעת, יעל, תמיד הכל נשפך לך... טוב נו, נסי לקחת את הקנקן לשולחן ונראה אם תצליחי להגיע בלי לשפוך. בזהירות!".
 
אמא נתנה ליעל את הקנקן, וזו צעדה בזהירות רבה לכיוון השולחן, כשעיניה צמודות לקנקן. ואז... פגעה רגלה בכיסא, הקנקן נטה על צידו והשוקו נשפך על השולחן, על הרצפה וכמובן על בגדיה של יעל.
 
אמא כעסה: "יעל! מה איתך? הרגע הזהרתי אותך! את לא יכולה לעשות משהו כמו שצריך?"
 
נשמע לכם מוכר? הסיפר הזה קורה כמעט בכל בית, באופן זה או אחר, ומשקף את רצון הילדים לעזור, את רצון ההורים לאפשר מדי פעם, אבל את חוסר המודעות לצורך של הילד בעידוד דווקא ברגעים בהם הוא נכשל, דווקא כשלא מצליח לו, דווקא כשקשה לו.
 
למה צריך עידוד?
 
לכולנו יצא לראות צמח שלא השקו אותו, שלא דישנו אותו, שמנעו ממנו אור שמש - כולנו ראינו שהוא נובל. ממש כמו צמח, גם ילד שנמנע ממנו עידוד. הורים לא מונעים מהילד עידוד בזדון, חלילה, אלא מחוסר מודעות לצורך הבסיסי הזה ולדרך הנכונה לעודד. אחד התוצרים של החברה שלנו הוא עידוד המצליחים והמצטיינים וגזילת העידוד מהנכשלים והמתקשים, זאת בשעה שהמצב אמור היה להיות בדיוק הפוך. 
 
מי שזקוק לעידוד הוא זה שמתקשה, זה שנפל, ולא זה שממילא כבר נמצא למעלה ופחות זקוק לעידוד. בדיוק כמו שמזון ומים הם תנאים להתפתחותו ובריאותו הגופנית של הילד, כך העידוד הוא תנאי להתפתחותו ובריאותו הנפשית. חובה עלינו כהורים להזכיר לעצמנו שהעידוד מגיע למי שנכשל וחייב להינתן ברגע שהכישלון קורה על מנת שהעידוד יעזור לילד להאמין שוב בעצמו.
 
אז איך עושים את זה?
 
תחילתו של העידוד היא בכך שאנו מקבלים את הילד כמות שהוא. העידוד מתרכז בהדגשת הצדדים הטובים של הילד, יתרונותיו ויכולותיו. לעודד את הילד היא דרך שמכבדת אותו כאדם, מראה לו את כישוריו, ולא מקטינה אותו. הורים שיודעים לעודד מכבדים את הילד גם כאשר הם שבעי רצון מהדרך שבה הוא מתפקד וגם, ובעיקר כשאינם שבעי רצון. בזכות העידוד הילד יהיה מסוגל להתגבר על קשיי החיים, לשכלל את יכולותיו, לתפקד במגוון תחומי החיים בביטחון ומתוך ידיעה שמקבלים אותו כמות שהוא.
 
מה ההבדל בין עידוד לבין שבח?
 
ההבדל העיקרי טמון בהתמקדות:
 
שבח - ניתן לתוצאה, להצלחות בלבד, וניתן לעושה ולא למעשה. 
 
דוגמאות
הילד חזר הביתה עם ציור יפה, ואנחנו בהתלהבות אומרים לו - "אתה צייר ממש מוכשר!".
הילד חזר עם ציון טוב במבחן וההורים אומרים לו - "אתה ממש גאון, איזה יופי!".
 
עידוד -  ניתן על הדרך ולא על התוצאה, מעודדים תהליך, התנסות, פחות חשובה התוצאה. העידוד ניתן למעשה ולא לעושה.
 
דוגמאות:
אותו ילד חזר עם אותו ציור - הדרך הנכונה לעודד במקום לשבח היא לומר לו : "איזה ציור יפה ציירת היום, מלא פרטים, הרבה צבעים".
הילד השני חזר עם מבחן טוב - נעודד אותו על ידי אמירות כמו: "איזה נעים זה לקבל ציון כזה, כל הכבוד!".
ולהיפך: חזר הילד עם ציון לא טוב, כשהוא עצוב ולא מעודד - נעודד אותו על ידי אמירות כמו: "אני רואה שעצוב לך, אני יודעת שהשתדלת, אני מאמינה שתוכל להשתפר עם הזמן".
 
אם כך, מהי הדרך הנכונה לעידוד?
 
א. בנו על הצדדים החזקים והחיוביים במעשיו ובאישיותו של הילד, גלו את הטוב שבו ומעטו ככל שניתן לעסוק בשלילי.
 
ב. תנו לו משימות קצרות-טווח שיוכל לעמוד בהן, למשל: "אני מציעה שתקפל את הכביסה היום", במקום - "נמאס לי מהבלגן הזה, אני רוצה כל הזמן כביסה מקופלת וחדר מסודר!".
 
ג. העריכו את הדרך שלו בלי תנאים, ובלי שימוש במילה "אבל" - "אני רואה שהתקדמת באנגלית, אני נהנית שאתה עוזר לי להכין ארוחת ערב" ולא לומר "אני רואה שהתקדמת יפה באנגלית, אבל מה עם החשבון? עדיין בעיה".
 
ד. האמינו בילדכם והיו אופטימיים - "אני מאמינה שאתה יכול לשוחח עם המורה בעצמך, אני סומכת עליך שתסתדר במכולת לבד".
 
זכרו - מה שקובע בעידוד, כמו ברוב דרכי החינוך, הם שלושה דברים: העקביות, הכנות והרציפות.

יש לכם שאלה? שלחו לנו והכותבים שלנו יענו.

 

רוצים לדבר על זה בפורום? לחצו כאן